Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av marino carlsson » 25 apr 2012, 01:14

Ja då var reglementet spikat och klassindelning samt regelverk för klasserna skall gälla minst 2år.
TR gäller endast 1år samt att arrangörer kan komma att ha ytterligare TR i sin inbjudan.

TIPS! Läs nu regelverket noga. Försök förstå. Läs det igen.

Klasser

Reglemente/klasser

Ungdom -85, Deltagare får tävla från man fyllt 12år samt med målsmans påskrift och under dennes ansvar, 1 cyl, Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare, Motor skall vara av originalmodell för chassiet. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, förgasare Max 34mm vid byte till trottelförgasare från spjällförgasare, styre, dyna, matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie för att passa mer tillgänglig dimension exv 307. Skidor av stålmodell får bytas eller förstärkas av valfri stålmodell. Ej tillåtet att konvertera plastskidor till bladfjädrad. Plastbelag får användas. Spårvidd får ej ändras. Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.

Enstånk Mod -85, 1cyl, fri trimning, vevhuset skall vara från en snöskoter, fri kylning gäller dock endast skotercylindrar i övrigt FA/FC upp till -85, fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipa, skidor, styre, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.

Lilla Standard -85, FC/FA, Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare, upp till 400cc, Motor skall vara av originalmodell för chassiet. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, förgasare MAX 34mm vid byte till trottelförgasare från spjällförgasare, styre, dyna, matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie för att passa mer tillgänglig dimension exv 307. Skidor av stålmodell får bytas eller förstärkas av valfri stålmodell. Ej tillåtet att konvertera plastskidor till bladfjädrad. Plastbelag får användas. Spårvidd får ej ändras. Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.

Stora Standard -85, FA/FC, Maskinen skall av normal konsument kunnat handlas över disk hos återförsäljare, 400cc och uppåt, Motor skall vara av originalmodell för chassiet. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, förgasare MAX 38mm vid byte till trottelförgasare från spjällförgasare, styre, dyna, matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie för att passa mer tillgänglig dimension exv 307. Skidor av stålmodell får bytas eller förstärkas av valfri stålmodell. Ej tillåtet att konvertera plastskidor till bladfjädrad. Plastbelag får användas. Spårvidd får ej ändras. Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.

Retro Veteran -75, Fri cc inom årtalsbegränsningen, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie & motor -75

Stora Fläkt Mod 76-85, Fri cc, Serietillverkade F/A F/C motorer i sitt ursprungsutförande, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.

Dam Racer -85, L/C Max 400cc, Serietillverkade F/A F/C motorer i sitt ursprungsutförande, Fri cc, Fri framvagn, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre,dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85. Omfodring tillåten, största överdim tillåten på standardborr.

Stora Racer -85, LC/FA/FC, Framvagn, Ombyggnad av/till framvagn tillåtet inom årtalsbegränsningar, Fjädringsväg inom årtalsbegränsningar. Kan dock komma att besiktas. Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85. Omfodring tillåten, största överdim tillåten på standardborr i tex 400cc L/C begränsning.

Stora Racer kommer delas upp i 2 kategorier beroende av tävling.

Dragrace, Oval, Backe sker indelning enligt följande:

Stora Racer 1: L/C Max 400cc, Serietillverkade F/A F/C 400cc och uppåt motorer i sitt ursprungsutförande

Stora Racer 2: 401cc och uppåt LC/FA/FC. Donationer mellan motorfamiljer tillåtet.

Snöoval/Crosstävlingar sker indelningen enligt följande:

Stora Racer 1: Framvagn
Stora Racer 2: Bladfjädring

I de olika deltävlingarna får samtliga deltagare i de båda uppdelningarna 50+% p för seger osv till den gemensamma cuppoängen i Stora Racer. Det som skiljer är uppdelningen av motstånd beroende på tävlingsgren.

I samtliga klasser utom Lilla och Stora Standard är tändning fritt att byta till eftermarknadsprodukter.

Tilläggsregler (TR) Burkarcupen Vol.6

Specifika TR kan komma att gälla för enskilda tävlingar gällande Ungdomsklassen utifrån arrangörens förutsättningar och tävlingsgren.

Reglerna skall tolkas enligt följande: Det som inte står uppräknat är förbjudet, ”FÖRARRÅDET” besitter den yttersta beslutsrätten om tolkningstvist uppkommer.

Vid överträdels eller misstanke om reglementsbrott: Förarrådet har befogenhet att när som helst begära kontroll av maskin. Föraren/ägaren skall då på begäran vara beredd att själv lyfta en cylinder för kontroll. Förarrådet ansvarar heller inte för ihopmontering samt material så som packningar etc oavsett utgång av kontroll.

Beivrande av regelbrott: Om förarrådet finner maskinen, enligt förarrådets tolkning av regelverket, falla utanför ramen kommer maskinen att förbjudas fortsatt deltagande gällande tävling. Placering/poäng från gällande tävling nollas. Har deltagaren kommit till en final kommer ny deltagare flyttas upp till dennes finalplats. Deltagaren kan inte beivras för föregående tävlingar då endast misstanke utan belägg kan åläggas. Maskinen är välkommen med dess förare nästkommande tävling om förarrådets krav om ändring uppfyllts. Deltagaren kan därmed fortsätta sitt deltagande i cupen.

Burkarcupens startavgifter för 2013 är 150kr varav 50kr tillfaller centrala utgifter för Burkarcupen. 100kr går oavkortat till arrangörens kostnader.

Alla förare skall ha tecknad förarlicens/försäkring hos SMS Svenska Motorsportsalliansen vilken då gäller för alla tävlingar som är sanktionerade av SMA. Inkl bil/mc tävlingar. Gäller från de datum den tecknas och ett år framåt. Engångslicenser kommer också att kunna erbjudas på plats för respektive tävling.

OBS! Vid varmkörning skall varmkörningspall med täckande skydd för mattan användas, absolut förbjudet att lyfta upp skotern och varva ur den. Vid varmkörning skall en hand på bromsen hållas och nödstopp vara kopplad.

Alla förare skall använda ryggskydd, fasta skor, handskar och godkänd hjälm (Ej ridhjälm eller annan typ av ej motorrelaterad hjälm). Retrohjälmar är dock fortsatt godkänt.

Startnummer ska följa en viss standard (Ca: 15cm höjd ex. svart mot vit eller vit mot svart) då detta med föraransvar inte fungerat. Har många gånger fått påpeka startnumrens utformning och sekretariatet på de flesta tävlingar har klagat på oläsliga/felaktiga startnummer.

Alla former av överladdning är förbjudet i alla klasser. Exv Turbo/lustgas/kompressor.

Alla vitala delar så som Chassie, Motor och Boggie måste komma från årsmodell som matchar klassens årsmodelsbegränsningar i samtliga klasser. Övrigt uppräknade delar får användas från moderna maskiner. Fri ombyggnad av chassie inom årtalsbegränsningarna. Chassiets årsmodell skall kunna styrkas enligt följande. Registreringspapper som stämmer med chassienummer. Vid avsaknad av chassienummer gäller registreringspapper. Vid avsaknad av registreringspapper gäller chassienummer. Vid avsaknad av Registreringspapper samt chassienummer vid ex.v clonebyggen osv skall chassiet matcha årtalsbegränsningen. Att endast slipa ett felaktigt chassienummer är inte tillåtet och kommer beivras.

Motor och Boggie får komma från årsmodell som matchar klassens årsmodelsbegränsningar men har ett senare tillverkningsår. Dock får inte några fördelar vinnas av att man använder ett block eller en boggie från 1987. Detta gäller samtliga klasser för F/A F/C. L/C motorer skall följa årtalsbegränsningen 1985. Delar som inte går årtalsbestämma eller skilja från -85 utan att vinna fördel får användas.

I alla klasser utom Stora Racer och Dam Racer gäller bladfjädrat som krav.

I alla klasser är det tillåtet att dreva om.

I alla klasser utom standardklasserna är motordonationer tillåtet mellan olika kubikklasser, cylinderantal och de märkesrelaterade. I standardklasserna skall originalmotor eller utbytt av samma typ användas. Är de en ET340 skall en ET340-motor användas.

I alla klasser där de fria modifieringarna tillåts gäller att delar av skoterrelaterad härkomst skall användas förutom Enstånk Mod där Cylindrar tillåts komma från MC (endast F/A) men dessa skall också hålla sig inom årtalsbegränsningarna för klassen.

Förare i dubbklass vid körning på Ovalbana skall klassens alla deltagare bära hjälm med heltäckande visir eller facemask. Skydd skall också bestå av ett hårt täckande skydd över bröst och rygg för att förhindra kross skador och kroppspunktering. Ett helkroppsskydd för typ motocrosstyp är helt ok att använda.

Om dubbmatta används skall stänklapp vara försedd med säkerhetsvajer och stänklappen skall nå hela vägen ner till marken vid obelastat läge.

Arrangören, eller av arrangören tillsatt domare, kan när som helst under tävlingens gång avbryta tävlingen om inte säkerheten går i första hand. Arrangören är inte återbetalningsskyldig av startavgifter. Tävlingen kommer att strykas ur cupen och eventuella placeringar, om det är i slutskedet, från specifik tävling stryks.

Protest: Protester tas upp med tävlingsledaren för diskussion. Se till att det är en väl befogad protest och tävlingsledaren har rätt att åberopa att handläggning av protesten skall senareläggas. Vid tolkning av reglementet så kan arrangören eller protestläggaren vända sig till förarrådet.

Kortslutning: Skotern skall vara försedd med anordning som automatiskt bryter primärtändströmmen då föraren lämnar fordonet. Kortslutningsanordningen skall utlösa åt alla håll samt vara väl kopplad till förare med utlösande lina. Vid upprepad överträdelse kan föraren placeras sist i tävlingen eller gällande heat.

Färdbroms: Minst en effektiv färdbroms skall finnas. Originalhandtag eller annat handtag får användas. Krav gällande årgångsindelning gäller inte bromsar då fri uppdatering tillåts.

Stänkskydd: Skotern skall vara försedd med stänkskydd så dimensionerat att den kan fånga upp bråte som lossnar. Stänkskyddet skall vid obelastad maskin ej vara längre från marken än 100mm och vara av stabil konstruktion.

Varmkörningspall är ett krav i alla klasser. Ingen varmkörning utan pall i tävlingsområdet vilket innefattar allt från parkering, depå, start etc. Vid upprepad överträdelse kan föraren placeras sist i tävlingen eller gällande heat.

Strålkastare: Strålkastare skall vara bortmonterade eller skyddstejpade så vid eventuell skada ej glasbitar lämnar skotern.

Variatorskydd: Skotern skall vara utrustad med tillfredsställande variator och remskydd samt vara väl fastsatta. Original räcker som tillfredsställande.

Bakre varningsljus: Skoter skall vara utrustad med ett varningsljus visande rött sken. Endast vid dragrace får skotern sakna bakljus.

Styrskidor: Styrskidor skall i framkant ej vara spetsiga. Tillfredställande upphöjd avrundning krävs, dock utan måttkrav.

Vindruta: Vindruta bör och rekommenderas att avlägsna från skoter, dock inget krav.

Luftkylningshål: Luftkylningshål med en större area än 50cm² rekommenderas täckas av galler eller dyl material med en hållbarhet motsvarande huven i övrigt.

Tävlingsnummer: Skotern skall vara försedd med minst två och högst tre tävlingsnummer. Två nummer skall vara placerade utmed varsin sida på skoterns framdel. Tävlingsnumren skall hålla ett mått på ca: 150mm och vara av fylld karaktär. Numren skall också vara av brytande färg från bakgrunden. Vitt mot svart eller svart mot vitt rekommenderas.

Skyddshjälm: Vid framförande av fordon under anordnad tävling skall hjälm av godkänd modell användas. Hjälmen skall ha en bra anordning för att kunna låsas mot förarens huvud. Skinnhjälmar, ridhjälmar etc kommer inte att godkännas.

Skyddsglasögon: Skyddsglasögon och visir skall vara av splitterfri modell.

Klädsel/skyddsutrustning: Retro klädsel är ett klart lyft för framförande av veteranfordon. Handskar och skor av kraftig modell är ett krav. Ryggskydd är ett krav i alla klasser. Skyddsutrustning är en billig försäkring. Vid Ovaltävlingar skall i de klasser dubb används i alla förare bära heltäckande ansiktsskydd och skyddsväst som har ett kraftigt täckande skydd för bröstet. I huvudsak skall skyddet täcka för hjärta och lungor mot dubb som släpper eller vid en överkörning.

Besiktning: Besiktning av fordon skall ske på varje tävling. Varje arrangör skall utföra besiktning enligt arrangörens kompendium som förarrådet satt samman.

Tjuvstart: Alla tävlingar skall hålla samma regler för tjuvstart förutom dragrace. Vid samtliga tävlingar skall praxis att lägga sig sist vid tjuvstart för att sedan ta upp kampen göra att man likviderat sin tjuvstart. Vid dragrace innebär tjuvstart automatisk DNF i gällande heat vilket gör att vid eliminering är man utslagen och vid kvalkörning stryks tiden.

Anmälan: Anmälan skall göras inom utsatt tid för sista anmälningsdag. Vid ankomst på tävlingsdagen skall startavgift och ankomstanmälan göras vid markerat sekretariat senast två timmar, om ej annat anges, innan utsatt tid för tävlingsstart. Anmälan skall ske inför varje enskild tävling.

Förare/klasser: En förare som önskar delta i fler än en klass skall då använda sig av fler skotrar. Man anmäler sig då som en ny förare i en ny klass med en ny skoter. Man delar heller inte skoter och kör i olika klasser med en och samma maskin. Varje förare har alltså minst en skoter var och per klass. För att kunna behålla poängen i cupen måste en och samma skoter användas hela cupen, dessutom såklart köras av samma förare. En exakt likadan skoter räknas alltså som en annan skoter. Detta för att inte den med mer ekonomiska möjligheter skall fördelaktigt kunna ha flera maskiner optimerad för de olika tävlingarna. Poängen följer alltså både skoter och förare tillsammans.
Undantag gäller för tjejerna som har möjlighet att dela skoter med herrarna. Allt för att göra de lättare att få med tjejer i cupen.

Totalcupspoängen räknas från de bästa genomförda resultaten enligt följande: 4/6 – 5/7 – 6/8 tävlingar. Detta pga att man tyckte det blev för enkelt att vinna cupen samt att det kan avgöras för snabbt om man endast behöver vinna 4 tävlingar om 8 tävlingar finns i kalendern.

Poängräkningen sker enligt följande:
01:a 50p
02:a 44p
03:a 40p
04:a 36p
05:a 32p
06:a 28p
07:a 24p
08:a 20p
09:a 16p
10:a 12p
11:a 8p
12:a 4p

Vid eventuellt lika resultat avgör individuella placeringar. Vid lika resultat även där väger Burkarcupens sista tävling tyngst.
Om de av okänd anledning skulle vara lika även där koras alla parter till cupsegrare då lottning inte ger en rättvis bild.
Antalet faktiska startande i varje klass avgör den slutgiltiga poängen. Poängen tilldelas med aktuell poäng för placering gånger 1.xx antal deltagare i klassen. En segrare tar därmed exempelvis 50 x 1,25p = 62,5p i en klass där 25st kommit till start. Detta system kommer gälla både i den individuella poängräkningen och för Teamtävlingen.

Teamtävlingen: Alla team och deras förare måste vara anmälda till Teamtävlingen innan första tävlingen och det är teamets snittpoäng som räknas. Vi tar varje förares bästa resultat enligt regeln om resultat/tävlingar, slår ihop dem, och delar den siffran i antalet anmälda skotrar/deltagare i teamet.

Pokaler kommer att tilldelas de 3 bäst placerade i varje klass.
Senast redigerad av 1 marino carlsson, redigerad totalt 25 gånger.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av marino carlsson » 25 apr 2012, 01:29

Ändringar som gjorts:

Ungdomsklassen har tillkommit. Läs mer.

Specifika TR kan komma att gälla för enskilda tävlingar gällande Ungdomsklassen utifrån arrangörens förutsättningar och tävlingsgren.

Ingen extra damklass med lägre kubik har tillsatts. De som inte vill delta i Dam Racer får välja deltagande i någon av övrigt befintliga klasser.

I Stora Racers allmänna beskrivning har Fri cc plockats bort då gällande kubikgränser kan läsas i förklaringen om uppdelningen vid olika tävlingsgrenar.

Tjuvstartsregel tillagd - Lika vid samtliga tävlingar förutom Dragrace där automatisk DNF för gällande heat sker vid dragrace. Läs mer.

Beivrande vid regelbrott. Läs mer.

Lilla och Stora fläkt standard heter numer Lilla och Stora Standard då F/A maskiner förekommer i klasserna.

I standardklasserna är det tillåtet att byta till trottelförgasare från spjällförgasare. Läs mer.

Klassindelningen skall gälla minst 2år.

Detta regelverk bygger på förarrådets uppfattning av tidigare års erfarenheter, resultatlistor, anmälningslistor, sammanställning av samtliga åsikter som inkommit på såväl detta forum som vid enskilda diskussioner, mailförslag, telefonförslag etc.

Förarrådet har med absolut majoritet fastslagit detta reglemente. Således kan ni nu fritt tycka och tänka utifrån era egna synvinklar och behov. Yttrandefrihet gäller i detta avlånga land men besluten är tagna och dommen har härmed vunnit laga kraft. Regelverket är genomtänkt ur många perspektiv och varje beslut har enskilt en egen diskussion bakom sig.

Väl mött 2013!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av mogge » 25 apr 2012, 14:04

Ni alla ska ha beröm för att reglementet blev spikat i god tid före säsongstart !
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Tripple from hell
Inlägg: 329
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
Ort: Arvidsjaur

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Tripple from hell » 25 apr 2012, 17:41

Såg väl riktigt vettigt ut och som Mogge sa : i god tid .
Det här med att låna mellan motor familjer kan någon förtydliga det ? gäller det t.e.x. cyllar från nyare motorer om man lånar tillräckligt mycket så blir det helt plötsligt en nyare motor som man åker omkring med. Det gäller flera märken och modeller där motorer finns från tidigt 80-tal till sent nittiotal . p.s vi har fortfarande skoterföre i Arvidsjaur :thumbright: d.s
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av RetroR » 25 apr 2012, 17:54

Ska vi ta och låsa denna tråd samt renssa så tar vi snacket i en annan...?
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av marino carlsson » 25 apr 2012, 17:57

I vilket sammanhang tänker du då?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Phazer-85 » 25 apr 2012, 18:05

Tripple from hell skrev:Såg väl riktigt vettigt ut och som Mogge sa : i god tid .
Det här med att låna mellan motor familjer kan någon förtydliga det ? gäller det t.e.x. cyllar från nyare motorer om man lånar tillräckligt mycket så blir det helt plötsligt en nyare motor som man åker omkring med. Det gäller flera märken och modeller där motorer finns från tidigt 80-tal till sent nittiotal . p.s vi har fortfarande skoterföre i Arvidsjaur :thumbright: d.s
Vi har åxo skoterföre här......lix :mrgreen:

Ang frågan, i ex stora racer 2 kan du trixa hur du vill med motorerna. Typ 454 botten, indy 600 cyllar och srv toppar eller va du nu vill koka ihop för specialare, bara de är 85 och äldre på en l/c.
Med årsmodell begränsningen så kan du inte åka för "modernt"

F/C går de att åka med nyare motorer ex srv, phazer, 503 mm eftersom de är exakt samma motorer och vinner därav ingen fördel.

Hoppas du fick svar på frågan.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Tripple from hell
Inlägg: 329
Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
Ort: Arvidsjaur

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Tripple from hell » 25 apr 2012, 20:52

Tack Danne då har jag fått klämm på de :thumbright: , och du när jag menar skoterföre så menar jag inte att vi bara har snön kvar , nä vi har ungarna går på skare före = yamma före :lol: :lol:
There is no replacement for displacement

Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av RetroR » 25 apr 2012, 21:59

marino carlsson skrev:I vilket sammanhang tänker du då?
Va mest inne på att ha en ren tråd med gällande reglemente bara...inget annat.
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
Näsholm
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 sep 2011, 23:48
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Näsholm » 25 apr 2012, 23:05

Strålande att det är klart! Nu törs man börja investera i lite maskiner:) Ni gör det bra!
Citation SS-80
Srx 600-99
Et 340-81

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av marino carlsson » 26 apr 2012, 11:03

Nä vi vill ha berömmet här Rickard ;) Reglementet kommer ligga på hemsidan sen. Forum är ju till för åsikter osv..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av RetroR » 26 apr 2012, 16:45

marino carlsson skrev:Nä vi vill ha berömmet här Rickard ;) Reglementet kommer ligga på hemsidan sen. Forum är ju till för åsikter osv..
Ok, då äre bara ni kör hårt med berömmet......jag har inget! :mrgreen:
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Phazer-85 » 26 apr 2012, 19:14

Nu vill iaf jag se dig RetroR på banan igen.
Du va en av dom som imponerade mest på ovalen för 2 år sedan.... :thumbright:
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Gunnar » 26 apr 2012, 20:36

måste jag ha huv och balja på skotern? jag har heltäckande variatorskydd.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av holmgren » 26 apr 2012, 21:12

Bra jobbat! :thumbright:
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Invader
Inlägg: 184
Blev medlem: 23 nov 2010, 22:08
Ort: Bygdsiljum

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Invader » 26 apr 2012, 23:09

Gunnar skrev:måste jag ha huv och balja på skotern? jag har heltäckande variatorskydd.
Det står kanske inte uttryckligen, men nog är grundtanken att det ska se ut som en skoter ;)
Sen är det en säkerhetsfråga också, huven är nog bättre att landa på än pipor och toppar m.m så svaret blir JA.

Luftkylningshål: Luftkylningshål med en större area än 50cm² rekommenderas täckas av galler eller dyl material med en hållbarhet motsvarande huven i övrigt.
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Gunnar » 27 apr 2012, 07:08

hmm, så jag får inte bygga en "clone" på en gammal 70-talts dragracingskoter?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Haggla » 27 apr 2012, 07:58

skälv klart så länge man har en huv , som täcker som jag sagt förut det är ju tillåtetat använda det som racing firmor tilhandahöll upp till -85 big bore etc och de såldes rena dragchassien redan början av 81-82 (andersson) och de hade ingen buk.... men täckande huvar.
jag kör snöpro huv utan balja men inte alltid bästa alt men lätt skruvat.
bara delar är av -85 så finns det ingen hinder som jag fått bekräftat flera ggr nu.

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Gunnar » 27 apr 2012, 09:32

jag har kollat lite på Andersson chassin. Det kanske inte är BC grej att man dyker upp med ett dragracingchassi men de är väll lite som att det finns Snopromaskiner på ovalen eller?

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Haggla » 27 apr 2012, 12:40

Tror inte man tjänar något på det egentligen och det enda de duger till är rakt fram och sedan rätt värdelös, vanligt polaris funkar nog rätt bra de också

Skriv svar