Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av marino carlsson » 03 apr 2012, 23:24

Soderberg skrev:Ja då fick du det sagt ännu en gång Marino. Har bett om ursäkt drygt 2000 ggr för att jag inte packat ihop mina prylar och ställt upp ngn gng. En fråga blir istället om vi som inte varit med, inte får säga något? Är detta en cup för inbördes beundran, eller är det en ännu mer publikfriande tillställning i framtiden? Oavsett om det är ledningen på mitt eget arbete eller någon annan så kan jag inte bli annat än besviken då bemötandet är hornen ut och en massa skitsnack om personer på individnivå. Ingen av oss i denna topic, lixom resten av alla topicar snackar skit om dig eller någon annan som är med och bestämmer. Ni har fått idel lovord och beröm var och varannan dag i någon form. Att vissa och då bl.a. jag inte kört, betyder inte att vi saknar kunskap.

Förövrigt så är det helt ointressant om det är en cross, dragrace, backe eller annan form av tävling. ALLA motorsporter i hela världen indelas i klasser relaterade till motorvolym, men inte BC. Att försvara dagens regler som gjorts i denna tråd är inget annat än fjantigt. Antingen tävlar man på lika villkor, eller så gör man om allt till en serie på 5-10 veteranträffar som tex Lövångerträffen. Jag har endast menat väl i varenda inlägg jag gjort och inte velat stöta mig med någon. Tackar för mig den här vintern och hoppas jag är välkommen nästa säsong oavsett om det blir verbalt eller om nån av skotrarna luftas.

Herr Soderberg.

Ingen hoppar på någon från något håll på individnivå. Det jag menar med att cupens deltagare som faktiskt är med å kör och är rätt så nöjda väger tyngre än några som inte är med å kör. Oavsett vem det i frågan är.

Nästa fundering jag har i all välmening är.

Varför är man så intresserad av att lägga sig i någons reglemente som man inte ens är med å deltar i?

Jag personligen gjorde så här.

Jag tyckte inte att SVEMO´s regelverk passade för min smak. Jag brydde mig heller inte om att försöka påverka det. Jag satte mig ner å funderade vad det var människorna ville istället.

Så starta ja en egen Cup tillsammans med våran förening. Burkarcupen föddes. Vi startade på 0 och var till andra tävlingen rent deltagarmässigt en av de mest deltagarrika skotertävlingarna i Sverige.

Efter att ha lagt ihop allt som under åren kommit in likväl dina åsikter. Sådana mängder med timmar av samtal i såväl telefon som mellan 4 eller 40 ögon att en döv satt i hörselproppar så har vi utvecklat något som idag för många är helt fantastiskt.

Jag skiter fullständigt i beröm å hyllande hit å dit, om än det glädjer när folk är nöjda, men det är inte det som är poängen å varför jag gör detta.

Poängen är att vi redan har ett ruskigt nära reglemente som fungerar alldeles ypperligt. Det är i stort sett alla förare redan överens om. När du säger sådant som inbördes beundran funderar jag om du är frisk någonstans. Burkarcupen är väl ändå den mest demokratiska motorsport som någonsin existerat. Hela cupen är byggt efter vad jag tidigare skrev, tonvis av åsikter. Jag är och har till Förarrådets existens agerat den som knyter ihop säcken. Allt annat är relativt demokratiskt sammansatt. Alla kan inte få som dem vill och det tror jag att du också förstår.

Om Pelle Bengtsson från kalmarsbrunn som deltagit 8 tävlingar av lite olika art, dykt upp lite här å där osv kommer med en god infallsvinkel ingen tidigare tänkt på så får han inte en pajj i trynet och sopas under mattan. Däremot när någon gång på gång tror att vi ska vända reglementet upp och ner å dessutom aldrig ens varit med å kört. Som att jag skulle lägga mig i Skotercrossens regelverk i SVEMO. För mig helt ofattbart då jag inte är med där. Skulle säkert ha en del åsikter också där om återväxt och tillväxt men nu har jag inget med de att göra vilket får mig att avstå.
Du likväl som alla andra har rätt till åsikter men när man förklarat detta hundra gånger snart börjar man bli lite less. Fråga gärna vad jag förklarat hundra gånger om det fortfarande är oklart.

Jag vet att jag inte är ensam i mina tankar om detta då jag hör det om och om igen utifrån men för att inte sätta griller i huvet på folk som läser när vissa individer kastar ur sig saker som att vi i stort sett är helt inkompetent som inte fattar att klasserna ska indelas på specifika cc gränser istället för som vi har det nu. Grillret kan ju då bestå i av att vi verkar nog inte så kluriga som vi vill tro osv pga dem som är lika oinsatt som dig i Burkarcupen är just oinsatt och kan nog inte förstå helheten. Vet inte hur många gånger jag heller argumenterat vissa förslag med personer mellan 4 ögon där slutkontentan landat i att, ja du har nog fan rätt Marino. Det där hade jag nog inte tänkt på. Nä jag vet att du inte tänkt på detta men det är fantastiskt bra att du visar intresse. Dock så är Burkarcupen i mina tankar 24/7 under vinterperioden och på så vis hinner man fundera/diskutera en hel del. Det är inte en slump att vi är störst och bredast.

Jag hoppas vi någon gång får sitta ner bredvid varandra och svinga en bägare eller dylikt och inse att ingen av oss säkerligen inte är en idiot men har ett visst intresse av att klarlägga våra åsikter på ett forum. Skillnaden är att jag får se till att förverkliga och stå för mina åsikter. Jag kan inte bara slänga ur mig dom när säcken ska knytas.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Haggla » 04 apr 2012, 07:23

Hasse1 skrev:Ola - Per - Rushmannen och jag då, har tydligen ett annat tänk i det här eller hur man nu ska uttrycka det men skit samma, vi lägger väl ner den här disskusionen som Marino säger och kör vidare :D
Sen vill jag bara tillägga än en gång att ni eldsjälar med Marino i spetsen gör ett sju h-vetes fint jobb med att dra runt den här karusellen :thumbright: :thumbright: :thumbright:
lägg aldrig ner funderingar men fundera på fler saker som kan ha med saken att göra ta tex rättvisa då som ni efterlyser , är det mer rättvist för mig som har en 537a men då väger mitt ekipage ca 290kg startklar i mitt chassie medans pelle som har en 440 väger 220kg har jag då en fördel av de cc extra eller tjänar pelle på sin 220kg?? när han är 70kg lättare??
ejller om alla ska ha 440 och jag väger fortfarande 290 medans pelle väger 220 då är det ju inte rättvist heller?? jag kan ej kalkylera men vill man ha absolut rättvisa då så ska man ha vikt index på résp cc motor ekipage och väga inför varje tävling , då blir det rättvist eller?? och det är ju ändå en int för allvarlig skotersport.....
Tror man måste väga in alla fördelar och nackdelar i olka sammanhang för om man vill kan man vrida och vända på varenda detalj och rättvist blir det aldrig om man inte skälv tar sig i kragen och gör det man skälv kan med sitt ekipage.

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av holmgren » 04 apr 2012, 09:13

Bra! marino :thumbright:
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Soderberg » 04 apr 2012, 09:39

Tänkte inte ha något mer med saken att göra, men läser naturligt vis det som skrivs. Anade redan vid mitt första inlägg att jag i slutändan kommer att bli nån sorts svart får innan detta är utagerat. För att dämpa allas tankar så vill jag säga att jag själv inte sitter och kokar bakom tangentbordet. Är en innihelvettes glad jäkel som skrattat mig genom större delen av mitt liv. Jag tar inte heller detta ämne speciellt allvarligt, eller rättare sagt inte allvarligt alls. Hade bara en åsikt om ett ämne som i slutändan kommer att diskuteras oavsett om jag ventilerat eller ej. Jag tycker fortfaraande att Marino och resterande som dragit i alla tåtar gjort och gör ett sjukt bra jobb.

Bara för att slutligen få skriva något i ämnet så säger jag så här istället. Reglementet har ändrats litegrann varenda år. Om ni jämför första året av BC och sista.... är egentligen något bättre, eller hade alla varit lika glada och samlat samma antal deltagare ändå? Svaret är troligen att BC varit lika stora ändå. Det är inte reglerna som gör BC utan tanken bakom hela veterangrejen. jag uppskattar som sagt alla eldsjälar och är dessutom lite förbannad på mig själv för att jag aldrig får tummen ur. Särskilt när jag dessutom redan har en skoter som passar för ändamålet.

Slutligen Haggla: Jag har tävlat i de flesta motorsporter plus även sånna där utan motor. ÄR ingen novis när det kommer till skruvning och är fullt medveten om att chassiet, fjädring, mm är ännu viktigare än antal kubik. Kubik är däremot den enda parameter som historiskt använts som klassindelare. Skulle funka såsådär om klass 1=ojusterade fjädringskomponenter, klass 2=original variatorer, klass 3=Endast för fjädringstekniker osv :thumbright: . Hoppas du förstår ironin (endast menat som ett skämt) :thumbright: . Nu lägger vi ner det här. Önskar dock att ni ansvariga åtminstone tänker på detta eftersom att faktum redan är skrivet. Det är två märken som dominerar. Varför?
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av spider66 » 04 apr 2012, 10:26

Att Ski-Doo och Yamaha dominerar är för att dom är vanliga och att tillgången på reservdelar är stor. Yamaha motorer är färdiga från fabrik och behöver väldigt små ingrepp för att få stor effekt ökning.(433:or)
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Haggla » 04 apr 2012, 10:55

spider66 skrev:Att Ski-Doo och Yamaha dominerar är för att dom är vanliga och att tillgången på reservdelar är stor. Yamaha motorer är färdiga från fabrik och behöver väldigt små ingrepp för att få stor effekt ökning.(433:or)
en rotax behöver man mest bara starta :-) rör man de för mycket vrider sig chassie :P

Invader
Inlägg: 184
Blev medlem: 23 nov 2010, 22:08
Ort: Bygdsiljum

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Invader » 10 apr 2012, 22:26

Jag vet ju att det heter Lilla/Stora fläkt standard, men måste man ha fläkt
eller får man köra en standard F/A i dom klasserna?
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av marino carlsson » 11 apr 2012, 14:41

Invader skrev:Jag vet ju att det heter Lilla/Stora fläkt standard, men måste man ha fläkt
eller får man köra en standard F/A i dom klasserna?
Har man en RV 340 F/A std så ligger man ju ruskigt bra till i denna klass ;) Men helt klart har det varit tillåtet att använda sig av dessa i Lilla Fläkt Std. Om någon tycker något annat har jag svårt att tro men de är ju en klassdödare ;) Finns nog fler exempel av just denna typ av maskin. Dock har dem ju lyst med sin frånvaro.. Vi kanske får diskutera detta.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Invader
Inlägg: 184
Blev medlem: 23 nov 2010, 22:08
Ort: Bygdsiljum

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Invader » 11 apr 2012, 17:35

"Men helt klart har det varit tillåtet att använda sig av dessa i Lilla Fläkt Std."
Jag tycker vi fortsätter med det ;)
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av marino carlsson » 11 apr 2012, 17:41

Som jag sa, det är nog ingen som tycker annars heller ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av holmgren » 12 apr 2012, 09:20

Det va ingen fabriks racer ? bara undrar har ingen aning vad det är? :D
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Invader
Inlägg: 184
Blev medlem: 23 nov 2010, 22:08
Ort: Bygdsiljum

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Invader » 12 apr 2012, 10:53

holmgren skrev:Det va ingen fabriks racer ? bara undrar har ingen aning vad det är? :D
Om du tänker på Marinos "exempel" RV 340 F/A så är det ingen fabriks racer, bara en helt vanlig Ski-Doo... :D
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av holmgren » 12 apr 2012, 12:27

japp! okej :D
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av marino carlsson » 12 apr 2012, 22:07

Helt "vanlig" är väl numer kanske att ta i ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Holländaren » 12 apr 2012, 22:43

En 77a med dubbla pipor lämnar 55 hk, dom äldre 50. Tror nog man ligger ganska bra till i lilla fläkt std med en sån iaf ;)
En TnT 400 F/A (ej RV) kanske inte är så dum heller med 42 hk.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
ocklahomare
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:11
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av ocklahomare » 14 apr 2012, 16:17

Hej!
Vad skulle Retro veteran vara om vi med gamla stora motorer inte fick vara med. Min 650cc är väl en av anledningarna att jag kan hänga med Leif. Det som jag tycker vi skulle titta på i denna klass är matthöjden. Vi tillåter 32mm matta men på många maskiner går inte dom dit. På typ en Ockelbo måste du kapa bort främre fästena för drivaxeln och flytta ner dom annar går en 32mm matta inte in. Jag tycker det vore bättre att vi begränsar matt höjden till 20mm i denna klass. Det är enklare för dom som redan kör med högre kammar att byta till lägre än att vi som vill vara med och tävla på samma vilkor ska behöva kapa upp våra chasssin. Det fann ju ändå inga 32mm mattor i början av 70 talet,så varför tillåta det nu?

Det är manligt med kubik
//Ante
Hirth me!

Team Lillsia
Inlägg: 300
Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
Ort: Järvsö

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Team Lillsia » 14 apr 2012, 23:43

ocklahomare skrev:Hej!
Vad skulle Retro veteran vara om vi med gamla stora motorer inte fick vara med. Min 650cc är väl en av anledningarna att jag kan hänga med Leif. Det som jag tycker vi skulle titta på i denna klass är matthöjden. Vi tillåter 32mm matta men på många maskiner går inte dom dit. På typ en Ockelbo måste du kapa bort främre fästena för drivaxeln och flytta ner dom annar går en 32mm matta inte in. Jag tycker det vore bättre att vi begränsar matt höjden till 20mm i denna klass. Det är enklare för dom som redan kör med högre kammar att byta till lägre än att vi som vill vara med och tävla på samma vilkor ska behöva kapa upp våra chasssin. Det fann ju ändå inga 32mm mattor i början av 70 talet,så varför tillåta det nu?

Det är manligt med kubik
//Ante
:thumbright:
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Haggla » 15 apr 2012, 07:15

ocklahomare skrev:Hej!
Vad skulle Retro veteran vara om vi med gamla stora motorer inte fick vara med. Min 650cc är väl en av anledningarna att jag kan hänga med Leif. Det som jag tycker vi skulle titta på i denna klass är matthöjden. Vi tillåter 32mm matta men på många maskiner går inte dom dit. På typ en Ockelbo måste du kapa bort främre fästena för drivaxeln och flytta ner dom annar går en 32mm matta inte in. Jag tycker det vore bättre att vi begränsar matt höjden till 20mm i denna klass. Det är enklare för dom som redan kör med högre kammar att byta till lägre än att vi som vill vara med och tävla på samma vilkor ska behöva kapa upp våra chasssin. Det fann ju ändå inga 32mm mattor i början av 70 talet,så varför tillåta det nu?

Det är manligt med kubik
//Ante
det är inte möjligt som andra gör att byta till mindre vändhjul så du får in mattan det brukar ju fungera....?

om inte så klara du dig bra med en 22 bombardiermatta fullblock de går riktigt bra har skälv aldrig använt något annat och verkar ju betta bra för mig iaf.

/Stefan

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av holmgren » 16 apr 2012, 09:14

Om ett regelbrott upptäcks under en tävling vad händer med den förare poäng mäsigt?
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av marino carlsson » 16 apr 2012, 09:16

holmgren skrev:Om ett regelbrott upptäcks under en tävling vad händer med den förare poäng mäsigt?
Bra fråga Holmgren, den tar vi med oss.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Låst