Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Stina

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Stina » 26 mar 2012, 09:38

marino carlsson skrev:Som jag grubblar och funderar.. Jag har en åsikt också och det är det här med damklassen. Jag känner att oavsett om det blir 4st tjejer som skulle komma för att köra i en lilla Damklass så känns det ändå som att det är ett måste. Känns orimligt att tro att tjejer tycker det ser ut som en rolig grej med vållvässat och skidres mot månen om man är nybörjare. Då får ju "ALLA" tjejer som har värstingmaskiner köra mot varandra och tampas och dem som vill vara med bara för att det är roligt har en chans att testa på.

En annan grej jag funderat på är om man skulle ha typ billigare startavgift i Lilla fläkt Std och isf Lilla Dam Std för att öka på suget lite att testa på. För det är ju helt perfekta instegsklasser. ?? Bara lite små funderingar så här på morgonkvisten efter en natt i garaget med tankar som åkt runt runt?? Observera! Bara åsikter och tankar som gärna får besvaras..


Det där sätter jag ett AMEN på! ;) :mrgreen:

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av marino carlsson » 26 mar 2012, 14:53

Micke de är inte du som är problemet men de är svårt att göra skillnad på hybridbyggen av alla dess slag. Kommer förmodligen att gå fort ändå men då är de bonnväss med stil i en gång std motorer.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Phazer-85 » 26 mar 2012, 17:35

De är nog inte så dum idé med en lilla dam klass, den skulle säkert locka hyffsat med deltagare och kanske än mer med lägre avgift.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
Snedgnistan
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 mar 2012, 13:52
Ort: Sverige

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Snedgnistan » 26 mar 2012, 19:40

Din ide om lilla dam klass är inte dum .
En tanke bara runt det .
Kan det vara ide att ha stora fläkt std som övregräns där då det är största klassen och det kanske skulle underlätta lånet av en maskin om damer vill prova på .

// Åke

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Phazer-85 » 26 mar 2012, 20:05

Snedgnistan skrev:Din ide om lilla dam klass är inte dum .
En tanke bara runt det .
Kan det vara ide att ha stora fläkt std som övregräns där då det är största klassen och det kanske skulle underlätta lånet av en maskin om damer vill prova på .

// Åke
Eftersom en av tankarna är att hålla nere effekten så hamnar nog brytpunkten vid 400cc om de blir två damklasser.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
weldion
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 jan 2010, 23:02
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av weldion » 26 mar 2012, 20:40

Varför får man inte köra med plastskidor i stora fläkt std?
Stolt president av Ödesböle Outlaws, en del av Mobacken Racing Team

Invader
Inlägg: 184
Blev medlem: 23 nov 2010, 22:08
Ort: Bygdsiljum

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Invader » 26 mar 2012, 21:11

weldion skrev:Varför får man inte köra med plastskidor i stora fläkt std?
Det är en standardklass, att byte av tex styre och dyna är tillåtet beror på säkerheten, för
att få till en bättre körställning / Jonas
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500

Invader
Inlägg: 184
Blev medlem: 23 nov 2010, 22:08
Ort: Bygdsiljum

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Invader » 27 mar 2012, 16:22

Nånting säger mig att Reglementet från början var väldigt bra skrivet :thumbright: och med dom små justeringarna vi gjorde på mötet blev det förträffligt :D
Iallafall jag förväntade mig fler kommentarer här...
/Jonas
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500

Användarvisningsbild
Pontus
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 nov 2010, 12:15
Ort: Lycksele

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Pontus » 27 mar 2012, 17:39

Marino skrev:Förare i dubbklass vid körning på Ovalbana skall klassens alla deltagare bära hjälm med heltäckande visir eller facemask. Skydd skall också bestå av ett hårt täckande skydd över bröst och rygg för att förhindra kross skador och kropps pungtering. Ett helkroppsskydd för typ motocrosstyp är helt ok att använda

Vad en "pungtering" är vet jag inte riktigt, men det låter onekligen inte som något trevligt ;)

Lindner
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 dec 2008, 18:20
Ort: Sävar

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Lindner » 27 mar 2012, 19:40

Lätt inte så trevligt, dags att inhandla en susp:)
Polaris

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av marino carlsson » 27 mar 2012, 20:39

Både särskriven och felstavad.. Ska ändra det ;)

HAHAHA...!!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

pontus_elffors
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 jan 2012, 19:59
Ort: Köpmanholmen

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av pontus_elffors » 01 apr 2012, 00:45

då till min första fråga och enda som jag fastnat på...har ju som sagt skruvat bort och kastat orginalstyret till min ss 440 och gjort egna styrhöjare som kan ses under min tråd på min renovering och nytt styre.
så nu är frågan är det fyfy eller helt ok? kommer vilket fall som helst då att hamna under mod då de ska in förgasare samt pipor m.m under sommarn.

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Phazer-85 » 01 apr 2012, 08:33

pontus_elffors skrev:då till min första fråga och enda som jag fastnat på...har ju som sagt skruvat bort och kastat orginalstyret till min ss 440 och gjort egna styrhöjare som kan ses under min tråd på min renovering och nytt styre.
så nu är frågan är det fyfy eller helt ok? kommer vilket fall som helst då att hamna under mod då de ska in förgasare samt pipor m.m under sommarn.
Helt ok att byta styre.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

pontus_elffors
Inlägg: 96
Blev medlem: 25 jan 2012, 19:59
Ort: Köpmanholmen

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av pontus_elffors » 01 apr 2012, 09:53

king.

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Soderberg » 01 apr 2012, 11:09

Jag har ju som tidigare påpekats aldrig ställt upp i en BC tävling. Vill därför inte ha invändningar på reglementet, eftersom att det tidigare mottagits en smula negativt. En åsikt önskar jag dock ventilera. Vilken enda motorsport i världen har så fria cc-gränser som BC? Jag förstår inte innebörden av dessa fria cc-regler. Oavsett hur ni vrider och vänder på skidor, chassien, fjädring, styren, block, crosscylindrar eller ej etc etc etc, så kommer BC vol 7, 8, 9 10 att innehålla samma möten, med nya frågor säsong efter säsong. Detta på grund av att det alltid finns någon som känner sig hjälplöst efter på grund av oturen att vara märkesfreak till ett märke som inte kan konkurrera i de fria cc-klasserna.

340 och 440 var standard-klasser och en kubik där varenda märke haft minst en motorfamilj. När det inte finns brist på dessa två motorstorlekar i nått märke undrar herr Söderberg följande. Varför tror ni själva att listorna domineras av Yamaha och Rotax? Är det inte bredd ni eftersträvar? Frågan kan även ställas så här... Vilken motor skulle ni använda i de cc-fria klasserna om ni körde något annat motor-märke än Rotax, Yamaha och eventuellt 3-cyl Polaris? Jag klassar även max 400 cc som en "fri gräns" och ett sätt att klassa in vissa motorer och döda de mängder av 340-motorer som funnits. Ni har nästan lyckats döda 75% av alla de märken som funnits, men varje gång ni diskuterar nya regler så ställer ni er aldrig frågan. Hur få in fler märken?

För att inte detta ska ta hus i h-vete så avslutar jag med att........ allt annat gör ni perfekt och jag är djupt imponerad av framförallt Marino, men även alla andra som har 5% av hans brinnande energi :thumbright: 8) :thumbright:

Mvh Ola

Ps. Tycker det är lika fel att göra om LC till FA. Vi ser nog snart en slidmatad 454:a med kylflänsar, eller varför inte en flänsad Yamalaris och vipps är ännu en klass död :cry: .
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

formula mxx
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 sep 2011, 20:35
Ort: Östra vännfors

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av formula mxx » 01 apr 2012, 11:13

AMEN!!
Pantera 5000

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Phazer-85 » 01 apr 2012, 11:33

Ps. Tycker det är lika fel att göra om LC till FA. Vi ser nog snart en slidmatad 454:a med kylflänsar, eller varför inte en flänsad Yamalaris och vipps är ännu en klass död .

Soderberg: Den här kombinationen är endast möjlig i storaracer (storaracer 2) där effekt redan finns.

Inget är som sagt hugget i sten än, skriv upp ett eget reglement här som innefattar alla klasser och som du anser vettigt och vattentätt så kan vi ta med oss de till nästa möte.

Mvh Danne
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Holländaren » 01 apr 2012, 13:04

Måste faktiskt hålla med Soderberg att det hade varit kul att se lite fler märken på banan för det är ju faktiskt så att 9/10 maskiner är antingen en Ski-Doo eller Yamma, speciellt i alla stora fläkt klasser.
Jag vet väl inte om det har så mycket med kubiksgränserna att göra däremot.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av marino carlsson » 01 apr 2012, 16:46

Jag håller med Holländaren å givet är bredden intressant därav klassernas mängd. Om klasserna sett annars ut i cc gränser vilka maskiner hade då konkurrerat mot dylika som redan står på banan.

Vad hade Arctic kommit med? Kawasaki? Ja lista lite märken de finns goda chanser av att se på banan å dessutom konkurrenskraftiga
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Inlägg av Soderberg » 01 apr 2012, 17:38

marino carlsson skrev:Jag håller med Holländaren å givet är bredden intressant därav klassernas mängd. Om klasserna sett annars ut i cc gränser vilka maskiner hade då konkurrerat mot dylika som redan står på banan.

Vad hade Arctic kommit med? Kawasaki? Ja lista lite märken de finns goda chanser av att se på banan å dessutom konkurrenskraftiga
Tycker inte att de nuvarande maskinerna är viktiga utan vad som sker i det långa loppet. D.v.s. hur lyckas skapa en cup som håller långsiktigt. I dagsläget ser jag inte BC som urgammal utan fortfarande i startgroparna. 250, 340 och 440 har varit standardklasser sedan begynnelsen och därav det stora utbudet på dessa veteranmaskiner både här och på andra sidan Atlanten. De som idag kör cc-starka maskiner kommer över en sommar att leta fram en motor av samma märke som direkt passar in i de valda cc-klasserna.

Förutom Rotax slidmatade 354 och 454 så kommer en 340 aldrig att vinna över en 400 och en 440 aldrig över en 540 om killen/tjejen bakom verktygen är densamma. För att ge exempel på precis de märken du nämner så finns inga standard Kawa eller Arctic på annat än 340 och 440, bortsett från Eltigren som fick 498 cc 1980 och Kawas Inerceptor som knappt någon sett annat än på bild. Det finns inte heller några Polaris om vi bortser från 400/500/600 LC. Ej heller Skiroule, Rupp, Merc och listan kan göras oändlig. Vill man vinna är cupen idag gjord för 2,5 märken där Polaris får 0,5an tack vare de ovan nämnda LC-motorerna.

Jag vet att ni sliter era hår varje gång det ska snackas regler och ni gör ett fantastiskt jobb. Vill bara höja denna fråga för att den är relevant om klasserna ska kunna bli bredare och jämnare.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

Låst