Lightwater Vintage Lakerace 5th Annual Uppdaterat med tider!
Lightwater Vintage Lakerace 5th Annual Uppdaterat med tider!
Lördagen den 17/3 är det åter dags för lite vintage dragrace.
Finns hela 28 priser att köra om, och som vanligt några extra priser.
1:a 2:a 3:a i varje klass finaler samt körning om 3:e plats.
Föraranmälan mellan 09.00-10.00
Förarsammanträde på banan ca 10.15
Första Start runt 10.30-10.45
King of the lake: ca 15.00
Prisutdelning: ca 16.00
Middag: 18.00-20.00 Endast förbokning.
Banlängd 150 meter.
4st Startmattor, 2 st i varje bana så man kan välja spår/matta.
Tidtagning samma som tidigare.
Stegar= Sportsman
3st till 4st kvalsvängar beroende på banans kondition, deltagarantal, hur lång tid det tar etc... Medtag mkt sås!
Startavgift 100:-/klass . Är man sugen och har en maskin som kan klassas in i flera klasser får man köra flera om man vill ha fler körtillfällen.
I år kör vi endast med FÖRANMÄLNINGAR senaste anmälan torsdag 15/3 så vi slipper göra körordningen i sista minut.
anmälan görs till 0914-520216 (vardag) 070-5698802 (kväll) eller mail nystrom_dragracing@msn.com eller sånt där PM
Efter racet finns möjlighet till Tacobuffe och After Skoter i Skolan, anmälan krävs senast den 14/3.
Finns även möjlighet till övernattning i skolan/vandrarhem får er som känner att ni vill stanna kvar och surra skoter kvällen ut !!!
Varmt Välkomna!
Nyheter för året är klassindelningen:
Bredband
Enstånk Standard
Enstånk Mod , trim
Lilla FC Standard
Lilla FC Mod , trim
Stora FC Standard
Stora Fläkt Mod, trim
Lilla LC ,dubb trim
Stora Lc , dubb trim , Har ni en dubbat FC eller FA så kör ni i Stora LC
Standard klasser får byta ut förgasare till likvärdig (ej av större storlek),variator fritt,drivband max 32, samt drevning fritt.
I övrigt ska det vara original. Framvagn godkänd i alla klasser, eftermonterad framvagn går ej in i std klasser. Tex Yamaha Ex med framvagn är ej STD, Blizzard mx, Lynx 3300, Yamaha Pz, Srv 540 , Indy Trail är ok att använda...
Lättning förbjuden i std.
Misstankar om fusk så tvekar vi inte på att riva maskin och ta ifrån er äran och pris.
Som vanligt Rent Mjöl i påsan.
Stora Fläkt får i år besök av framvagnsmaskinerna indy trail, srv, phazer mfl.
Lilla Lc får en chans att hävda sig utan fläkt maskiner så vi hoppas många kommer.
Favoriten Free Air Shootout får stå över i år tills vi hittat en bättre lösning med tidtagning/genomförandet till ett annat år.
Som vanligt krav på minst 4 deltagare i varje klass för att vi skall kalla det klass, är deltagarantalet under 4st så stryks klassen och de anmälda blir placerade i en annan klass.
Dubb endast godkänt i Lc klasserna. Har ni en dubbad FC eller FA så kör ni i Stora LC.
För att varmköra maskinerna så krävs depåstöd !!!
Vinnarna i varje klass gör som vanligt upp om king of the lake title i form av 2st semifinaler där de 2 bästa ur varje heat går vidare till en final.
Prisutdelning som vanligt uppe på parkeringen efter racet (ni hinner lasta på skotrarna).
Efter racet finns möjlighet till Tacogratäng och After Skoter (Pubkväll) i Skolan, anmälan krävs senast den 14/3.
Finns även möjlighet till övernattning i skolan/vandrarhem/gruppboende får er som känner att ni vill stanna kvar och surra skoter kvällen ut !!!
Varmt Välkomna till en rolig dag!
Ps boka inte upp tusen andra saker den dagen utan vi ska åka mkt skoter hela dagen och surra skoter på kvällen!!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 6 FunnyCar, redigerad totalt 14 gång.
Ljusvattnet Skoterskrot
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
En snabbfråga, i stora standard brukar man få byta förgasare oavsett storlek men här får man inte öka storleken. Kan man inte ha samma regler överallt, man blir ju tokig på dessa regelverk
Jag har då inte tänkt bygga om skotern för varje tävling, då lägger jag ner direkt
Jag har då inte tänkt bygga om skotern för varje tävling, då lägger jag ner direkt
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
jag kommer såklart! detta är en kanontävling....
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Härliga tider! Inbokat
STX -77 F/A Race
STX 440 -77 Orginal
EX 440 -79
ET 340 -80
STX 440 -77 Orginal
EX 440 -79
ET 340 -80
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Härligt! Nu med ny variator och snart en varvräknare på skojtern tänkte jag komma och regera i Storafläkt standard!
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Vilken kvalite brukar det vara på banan?
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Det brukar vara lite varierat beroende på vädrets makter, nått år lite halkigt, nått år har det snöat 3dm på morgon och något har det tinat hela dagen så det är svårt att säga.spider66 skrev:Vilken kvalite brukar det vara på banan?
Vi brukar försöka blanda ihop banan med snö och vatten och ifjol blev det tyvärr för lite blandat så det gick igenom. Vi är igång och trampar den redan. och sista veckan preppar vi varje dag/kväll. /Marcus
Ljusvattnet Skoterskrot
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Hasse1 skrev:En snabbfråga, i stora standard brukar man få byta förgasare oavsett storlek men här får man inte öka storleken. Kan man inte ha samma regler överallt, man blir ju tokig på dessa regelverk
Jag har då inte tänkt bygga om skotern för varje tävling, då lägger jag ner direkt
Ja det är väl ganska självklart att om går upp i storlek eller byter till dubbla gasare att det ger mer pulver.
Ni som bänkat en motor med små respektive större förgasare vet vilken skillnad det gör.
Vi tittar inte på andra regelverk då vi inte kör samma antal klasser etc, utan vi har kört vårt race med egna regler från dag 1, samma gäller klassindelningen, vi försöker hitta en rimlig nivå och rimliga klasser för att folk ska kunna delta. Vi ser till mångfald och inte enskilda individer.
Mitt råd är att passar det inte så stanna hemma eller åk mod klassen.
Eller ska vi skita och köra standard helt och hållet och köra som vi gjorde dag 1 med 3 klasser, det funkade oxå och var mkt trevligt.
Vi kör detta race för er racers och inget annat.
Men ska man ha med standard så ska det hållas standard. Inte monteras dubbla gasare där det suttit enkel förgasare etc..
I regel hade de gamla maskinerna med spjäll/membran förgasare väldigt stora förgasare, ta tex en et 340 som hade en 38mm spjäll/flotör. Montera en rund mikuni 38 och ingen bryr sig.
Eller ex 440 med 42-44mm spjäll ? Monterar du 1st mikuni 44:a så är det ingen som bryr sig, men kommer du med dubbla 38:or så tror jag nog folk rynkar ögonbrynen.
Som sagt jag vet inte hur fritt det är i andra cuper/tävlingar men ska vi ha med standard då är det detta som gäller på våran tävling, i och med att vi inte kör samma klasser utan många är ihopslagna till en klass jämfört med burkacupen...
Jag vet inte hur ni tänker men ska jag åka standard med en maskin så monterar jag inte större förgasare det första jag gör.
Tanken är ju att även putsmaskinerna ska komma ut på banan.
Det värsta som finns är misstankar om fusk, speciellt eftersom vi vill ha ett stämpeln goodguys race över arrangemanget från arrangör till förare.
Om det blir en ren dragracingserie nästa år så kommer vi ha ett enat dragrace reglemente med samma klasser och regler.
/Marcus
Ljusvattnet Skoterskrot
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Blir första besöket för mig i Ljusvattnet. Det ska bli riktigt spännande att ta sig ut i hetluften igen å möta/se på lite andra maskiner.
Har redan börjat med test å tune å väntar med spänning .
Har redan börjat med test å tune å väntar med spänning .
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Jag ser Ljusvattnet, som min "hemma" tävling. Trots, att jag har närmare, till både Bilskroten och Seriösa i Örviken. Jag komer nog, boka in mig, på "afterskoter" då det är fett kul att snacka skoter,, efteråt med en pilsner i näven,,,
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Angående förgasare, är det inte så att en spjällförgasare med 38mm spjäll har en venturi som är smalare och det är venturistorleken som är måttet på förgasarstorleken. et 340 orginalförgasare kallas 38-32 dvs spjäll 38 venturi 32 och skulle motsvaras av en mikuni 32. standard bör vara standard.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95
Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95
Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Jag vill bara ha samma regler på alla tävlingar, men jag gör det kanske för enkeltFunnyCar skrev:Hasse1 skrev:En snabbfråga, i stora standard brukar man få byta förgasare oavsett storlek men här får man inte öka storleken. Kan man inte ha samma regler överallt, man blir ju tokig på dessa regelverk
Jag har då inte tänkt bygga om skotern för varje tävling, då lägger jag ner direkt
Ja det är väl ganska självklart att om går upp i storlek eller byter till dubbla gasare att det ger mer pulver.
Ni som bänkat en motor med små respektive större förgasare vet vilken skillnad det gör.
Vi tittar inte på andra regelverk då vi inte kör samma antal klasser etc, utan vi har kört vårt race med egna regler från dag 1, samma gäller klassindelningen, vi försöker hitta en rimlig nivå och rimliga klasser för att folk ska kunna delta. Vi ser till mångfald och inte enskilda individer.
Mitt råd är att passar det inte så stanna hemma eller åk mod klassen.
Eller ska vi skita och köra standard helt och hållet och köra som vi gjorde dag 1 med 3 klasser, det funkade oxå och var mkt trevligt.
Vi kör detta race för er racers och inget annat.
Men ska man ha med standard så ska det hållas standard. Inte monteras dubbla gasare där det suttit enkel förgasare etc..
I regel hade de gamla maskinerna med spjäll/membran förgasare väldigt stora förgasare, ta tex en et 340 som hade en 38mm spjäll/flotör. Montera en rund mikuni 38 och ingen bryr sig.
Eller ex 440 med 42-44mm spjäll ? Monterar du 1st mikuni 44:a så är det ingen som bryr sig, men kommer du med dubbla 38:or så tror jag nog folk rynkar ögonbrynen.
Som sagt jag vet inte hur fritt det är i andra cuper/tävlingar men ska vi ha med standard då är det detta som gäller på våran tävling, i och med att vi inte kör samma klasser utan många är ihopslagna till en klass jämfört med burkacupen...
Jag vet inte hur ni tänker men ska jag åka standard med en maskin så monterar jag inte större förgasare det första jag gör.
Tanken är ju att även putsmaskinerna ska komma ut på banan.
Det värsta som finns är misstankar om fusk, speciellt eftersom vi vill ha ett stämpeln goodguys race över arrangemanget från arrangör till förare.
Om det blir en ren dragracingserie nästa år så kommer vi ha ett enat dragrace reglemente med samma klasser och regler.
/Marcus
Innan det här är färdigt så blir nog min maskin en korvgrillarskoter
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Det är samma regler i Burkarcupen. Du får inte monta dubbel i std om de inte fanns original som citation ss tex.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Banan var helt ok ifjol, tyckte det gick rätt fort och skulle den vart stenhård skulle det gått för fort inget att klaga på ja ev returen var lite lös för mig utan buk så det blev en hel del snö i motor utrymmet men det får man ta.......om man nu ska köra utan buk........
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Ja jag vill prova Evert 444an så när kan man anmäla sej ?? Hasse1 det var det här jag prata med dej om i din projekt tråd! smäll ditt 32orna som din motor ska ha orginal istället för flatslide 34 orna, det är ju inte direkt att bygga om helskotern heller! och kom och var med och kör och ha roligt
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Haggla skrev:Banan var helt ok ifjol, tyckte det gick rätt fort och skulle den vart stenhård skulle det gått för fort inget att klaga på ja ev returen var lite lös för mig utan buk så det blev en hel del snö i motor utrymmet men det får man ta.......om man nu ska köra utan buk........
Vi ska försöka isa returen i år (om slangarna räcker och pumpen fungerar )...
Ljusvattnet Skoterskrot
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
skicka ett pm eller mail med förarinfo.Evervärst 444 skrev:Ja jag vill prova Evert 444an så när kan man anmäla sej ?? Hasse1 det var det här jag prata med dej om i din projekt tråd! smäll ditt 32orna som din motor ska ha orginal istället för flatslide 34 orna, det är ju inte direkt att bygga om helskotern heller! och kom och var med och kör och ha roligt
Ljusvattnet Skoterskrot
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Men jag har ju sökt med ljus och lykta efter 32:or men jag hittade inga så nu får det bli som det blir. Jag stannar hemma och grillar korvEvervärst 444 skrev:Ja jag vill prova Evert 444an så när kan man anmäla sej ?? Hasse1 det var det här jag prata med dej om i din projekt tråd! smäll ditt 32orna som din motor ska ha orginal istället för flatslide 34 orna, det är ju inte direkt att bygga om helskotern heller! och kom och var med och kör och ha roligt
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Lightwater Vintage Lakerace 2012 årets nyheter
Nej det vet jag men hur tolkar man dom olika reglerna om förgasare?marino carlsson skrev:Det är samma regler i Burkarcupen. Du får inte monta dubbel i std om de inte fanns original som citation ss tex.
Burkarkuppens regler:
Stora Fläkt Std -85, 400cc och uppåt, Motor skall vara av originalmodell för chassiet. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, styre, dyna, förgasare (dock får inte dubbelförgasare monteras om det inte satt original) matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie för att passa mer tillgänglig dimension exv 307.
Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.
Vad menar man då här med "Fri uppdatering av förgasare"?
Jag har monterat 34mm i stället för orginal 32mm som jag inte fick tag på, 36-38 dräller det av men prova hitta 32:or
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84