Sida 1 av 1
Sega open -07
Postat: 05 feb 2007, 22:02
av snopro78
gör er beredda, snart är det dags, inget datum bestämt ännu men snart kommer första uppgörelsen att ske, vi tänkte försöka köra 2 eller 3 tävlingar i år. återkommer så fort tiden är fastslagen.
Postat: 25 feb 2007, 12:56
av snopro78
Lördag 10:e mars kl 12:00 är det dags! Sävar segasjön. gammal skoter är regeln.
Postat: 06 mar 2007, 20:01
av snopro78
banan ser mycket lovande ut
Postat: 07 mar 2007, 06:00
av PLUSSS
okej det låter bra det
Postat: 08 mar 2007, 08:08
av Rvmannen
Hur går det med banan efter snöfallet, får man köra dubbat
Postat: 08 mar 2007, 11:35
av snopro78
dubbat, Givet!!
Postat: 08 mar 2007, 12:24
av Kronjocke
Jasså Dubbat
Nu blir jag orolig
Ni har inte lyckas med att få fast snön,packat den nog bra.Nja då är det nog ingen ide att jag kommer.Har bara 21mm kammar så det lär nog bara spinna på isen.
Postat: 08 mar 2007, 17:06
av snopro78
det är bra packat, men Johan har en gammal ovalracer och den vill man ju se! 21mm kammar är mer än dubbelt vad jag och många andra har
Postat: 09 mar 2007, 10:42
av PLUSSS
21mm det är ju HK matta
Postat: 09 mar 2007, 17:54
av Kronjocke
21mm hk
För 10år sen.Knappast idag.Har dock en annan 21mm matta som inte har torrsprickor eller skador efter boggihaveri.Men fan skapet sitter på en nyare maskin som jag kör med.Dubbar på den
Kanske till nästa år
Men
Det är nu inte för mattan jag kastar in
Rep satsen till soppa pumpen kom inte idag heller
Beställde från rinab på måndag morgon.Sen har jag förstått att det här med dubb
Så menas typ 14mm kammar och lika långa dubb,typ
När jag tänker på dubb så ere 25mm kammar och bubb på 31mm
Ja eller så bara en massa spikar typ flera hundra på ett slät band.
Det är den utvecklingen jag är rädd för.
Postat: 09 mar 2007, 19:10
av yamaton
Det är ingen "utveckling" detta med dubb, det hör många veteranmaskiner till helt enkelt. Veteranracing för mig handlar inte om att vinna eller förlora utan om att delta i första hand. Jag skulle lika gärna kunna köra utom tävlan om det bara fanns några stycken att köra mot.
Postat: 09 mar 2007, 20:22
av Kronjocke
"detta med dubb"Tycker det är helt okej om man har en gammal matta med dubb.
Men om det kommer en snubbe med modern matta och långa dubbar med cormant spets.Då har utveklingen gått för långt.Då måste alla tjacka nya mattor med dubb.Vilket drar iväg kostnaden rejält. Kollade in pris. 96st dubb med alu bricka, mall och borr kostar 2483kr + frakt.Pengar man kan lägga på annat.Jag va och titta på sista Dragracing SM:et som kördes på IS.Det va i Boden.Tror det va 01.Det va sorglit att se.En tävlande per klass typ
Men
Jag själv har inget emot att lägga 2500 på en rejäl dubbning.Sen va det nog så att matterna på 70-talet,va så dåliga att man va tvunget montera dubb
Postat: 09 mar 2007, 21:27
av yamaton
Racingskotrarnas mattor på 70 talet var ofta cleatade, vinkeljärn tvärsöver som ger ett stumt tryck för de dubbar man sätter dit och då handlar det ofta om 150 till 200+ dubb. Järnmattor är alltjämt det som gäller för optimalt fäste vid isracing så dom är på sätt och vis ännu moderna.
Nu är inte detta på något sätt optimalt för dragracing på snö utan då är nog precis som du säger en kombination av höga kammar och dubb det bästa. Jag hoppas och tror att vi inte kommer att få se den utvecklingen, dels för att det inte har mycket med
veteraner att göra och dels för att det blir problem att klämma in några riktiga hk mattor i de flesta maskiner. Jag tycker hur som helst att skotrar med hk mattor eller dubb bör köra i sin egen klass för att inte göra det orättvist för dom som kör med sina 10mm originalmattor.