Diskussioner BC 2013

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Diskussioner BC 2013

Inlägg av marino carlsson » 06 dec 2011, 13:46

Som Holmgren påpekade så kan det vara bra att ha någonstans att skriva då man eftersom säsongen går kommer på saker men glömmer bort de ifall man sparar de tills de är dags att riva igång diskussionerna igen. Här postar man förslag på förbättringar och förändringar, synpunkter etc.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av marino carlsson » 06 dec 2011, 13:46

Min önskan att vi skulle fått slå ihop klasserna Fläkt Veteran Mod -79 & Stora fläkt mod -85 känns som det varit ett bra drag med facit på hand. Bara å kolla anmälda ekipage än så länge iaf. Ganska exakt samma skotrar. Bara det att vi kanske fått EN full klass till slut. Sånt här som är viktigt att ha med sig till nästa år.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

magichandauto.se
Inlägg: 89
Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
Ort: Hjo

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av magichandauto.se » 06 dec 2011, 15:25

betyder det att jag som söker en glidboggi före 79, kan sluta och köpa en 85 direkt?

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Phazer-85 » 06 dec 2011, 17:36

marino carlsson skrev:Min önskan att vi skulle fått slå ihop klasserna Fläkt Veteran Mod -79 & Stora fläkt mod -85 känns som det varit ett bra drag med facit på hand. Bara å kolla anmälda ekipage än så länge iaf. Ganska exakt samma skotrar. Bara det att vi kanske fått EN full klass till slut. Sånt här som är viktigt att ha med sig till nästa år.
De går väll göra en förfrågan om dom vill bli ihopslagna redan i år, men de kankse är lite sent....
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av marino carlsson » 07 dec 2011, 02:18

Nej nu går det inte göra några ändringar men det blir nog så nästa år. Du får leta vidare efter en boggie som fanns 79. ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av mogge » 09 dec 2011, 20:34

marino carlsson skrev:Min önskan att vi skulle fått slå ihop klasserna Fläkt Veteran Mod -79 & Stora fläkt mod -85 känns som det varit ett bra drag med facit på hand. Bara å kolla anmälda ekipage än så länge iaf. Ganska exakt samma skotrar. Bara det att vi kanske fått EN full klass till slut. Sånt här som är viktigt att ha med sig till nästa år.
Förstår fortfarande inte ditt resonemang kring detta, dessa två klasser är inte mindre i antal än andra klasser??? Tycker fördelningen ser bra ut. Dessutom bevarar vi skotrarna intakta med rätt motorer :thumbright:
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av marino carlsson » 09 dec 2011, 23:53

Resonemanget är att det är typ samma maskiner i båda klasserna. Du har en poäng i att 540 motorerna finns tillgänglig i de senare skiktet men i övrigt så är dem ju identiska om man tittar på startlistan.. Men men, vi låter säsongen gå så har vi såväl statistik som facit.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av mogge » 10 dec 2011, 00:56

Det låter bra.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av marino carlsson » 10 dec 2011, 14:36

Tanken är ju att vi ska kunna banta ihop klasser så gott det går för att kunna hantera det på ett bra sätt. Så det gäller att folk deltar i sina klasser de är rädd om och som du säger har vi väldigt fin fördelning nu men det är inte så många i varje klass heller. Dock så har vi behållit mångfalden på banan vilket är en av grundstenarna också.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Evervärst 444 » 10 dec 2011, 14:51

Funderade lite på varför inte dubb är tillåtet i dragrace i fläkt och veteran klasserna? det är ju inte dyrare att dubba universal dubbar typ fyrkants modelen ""veteran dubbar"" ca pris 700 kr för 48 dubbar, än att köpa en 32 mm matta och dom som är rädd om sina orginal boggisar slipper bygga om den för standardmatta

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av marino carlsson » 10 dec 2011, 15:09

Enkelheten och tittar vi bara på resultatet så är det inte för intet vi har så många startande som vi har. Tror inte det skulle bli fler som körde dragrace för att man fick köra med dubb.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

extobbe
Inlägg: 52
Blev medlem: 12 sep 2010, 18:15
Ort: Obbola

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av extobbe » 18 dec 2011, 20:05

Tycker det verkar dumt att slå ihop två klasser som inte är speciellt små nån av dom, tycker veteran ska få vara veteran och alla anmälningar har säkert inte kommit in än heller.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av marino carlsson » 19 dec 2011, 01:19

Som sagt, vi låter de bero så har vi facit efter säsongen slipper vi spekulera..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Soderberg » 29 dec 2011, 00:07

Även om jag fått kritik för att jag bara snackar istf att köra så har jag sedan jag började intressera mig för Burkarcupen undrat varför vi kör veteran -85? Äger själv ingen fungerande skoter före 1980, men har svårt att se poängen i veteran -85 eftersom 1980-1985 kanske bjöd på den mest extrema omställning som skett sedan skoterns födelse? Vi har dessutom inte ens brist på skotrar i vårt land före 1980. Tycker de flesta frågor dessa årsmodellerna i fråga hör till majoriteten av frågor gällande reglementet. RÅD, sänk till 1980.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av marino carlsson » 29 dec 2011, 02:16

Tips, starta en ny serie för skotrar före 1980. Vad är de som är fel på vårat koncept? Vi har Sveriges och Europas största skotercup sett till deltagare. Burkarcupen är den enda veterantävling de ens hörs väsen om. Kanske vi kan få ett konkret förslag på någon annan veterantävling som fungerar bättre men vi inte hört talas om de? Gesunda? Där ändå dem, enligt vissa, som dragit igång hela veteranskoterhysterin visar sig? Skoterfolkrace? Cannonball? Guldhjälmen?

Jag kan bara inte riktigt köpa tanken då det fungerar och sysselsätter så fruktansvärt många förare. Alla gillar inte everest 340 å ockelbo å dem som gör de har ju egna klasser att åka i.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av marino carlsson » 29 dec 2011, 04:50

Soderberg skrev:Även om jag fått kritik för att jag bara snackar istf att köra så har jag sedan jag började intressera mig för Burkarcupen undrat varför vi kör veteran -85? Äger själv ingen fungerande skoter före 1980, men har svårt att se poängen i veteran -85 eftersom 1980-1985 kanske bjöd på den mest extrema omställning som skett sedan skoterns födelse? Vi har dessutom inte ens brist på skotrar i vårt land före 1980. Tycker de flesta frågor dessa årsmodellerna i fråga hör till majoriteten av frågor gällande reglementet. RÅD, sänk till 1980.
Du får ursäkta men sådana här grundläggande frågor känns väl som vi redan gjort klart vad som gäller?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Evervärst 444 » 29 dec 2011, 09:14

marino carlsson skrev:Tips, starta en ny serie för skotrar före 1980. Vad är de som är fel på vårat koncept? Vi har Sveriges och Europas största skotercup sett till deltagare. Burkarcupen är den enda veterantävling de ens hörs väsen om. Kanske vi kan få ett konkret förslag på någon annan veterantävling som fungerar bättre men vi inte hört talas om de? Gesunda? Där ändå dem, enligt vissa, som dragit igång hela veteranskoterhysterin visar sig? Skoterfolkrace? Cannonball? Guldhjälmen?

Jag kan bara inte riktigt köpa tanken då det fungerar och sysselsätter så fruktansvärt många förare. Alla gillar inte everest 340 å ockelbo å dem som gör de har ju egna klasser att åka i.

Inte för att jag ska läga mej i reglementet i eran cup! men håller du inte med om att det hände rätt mycket med skotrarna från 1980 - 85 ? jag tycker inte det är fel att tillåta 85or absolut inte det är gammel skoterar det med :thumbright: . men låt veteranarna ha en egen klass som det är idag tror nog cupen vinner på det i längden, och desutom är dom ju inte några jätte små klasser.. vad är igentligen anledningen till att slå ihop klasserna ?

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av marino carlsson » 29 dec 2011, 10:48

Sist jag läste reglementet så var de fortfarande skilda åt. Min avsikt är att få stabila startfält i samtliga klasser men där man åker på lika förutsättningar under lika förhållanden. Burkarcupen, rent arrangörsmässigt, har dessa 4 år som varit och säkerligen ett par år till verkat precis som för maskinbyggaren. Man startar enkelt, man utvecklar, man tar felaktiga beslut, man backar bandet, man når resultat, man får upprättelse, kunskapen växer, influenserna växer, deltaktigheten ökar, intresset växer och en dag kan man leverera en produkt vi alla kan klappa oss om bröstet över. Dock säkerligen ej fulländad men rätt nära sanningen.

Det som skiljer många som kommenterar och kommer med influenser och tankar mot vad som verkligen blir verklighet är att det är en spontan tanke man inte ens tänkt igenom, inte diskuterat med någon, ingen fakta har lagts till osv. Burkarcupen är byggt upp efter hundratals timmar i telefon, facit från tävlingar (tidslistor, resultatlistor, anmälningslistor), massor av depåsnack, samkvämskvällar, mail och till en liten del vad som skrivs på forumet.

Det känns som vi kommit ganska långt i utvecklingen och det känns som att grundstenarna är lagd. När en kompositör har lagt sina 1000 timmar på det nästan perfekta stycket knövlar han inte ihop papperet och börjar om från början. Då finjusterar man. Till de läget känns det som vi tagit oss och med tanke på alla positiva (95% dock hörs dom sällan bland de resterande 5%) så har jag inte för avsikt att knövla ihop papperet heller. Nu kommer vi endast finjustera och det ni skall fokusera på ifall ni är intresserad av att ha chansen att påverka via forumet är att tänka igenom detaljer som är värd att fundera över. Varje år har de nu gjorts små förändringar som till i år verkar fallit gott ut. Klasserna börjar se stabila ut. Tävlanden börjar veta hur man sköter sig i en depå. Arrangörerna börjar ha rätt bra koll på arrangemangen. Publik kommer till tävlingarna och media har ett fortsatt intresse över oss.

Varför jag skriver detta så väl ingående är för att jag orkar inte de destruktivt tonlagda inläggen. Ni vet de som man i folkmun säger: Bry dig inte om det där, skit i va folk säger, det där gör ni bra ändå, de finns alltid viktigpettrar osv..

Tilläggas bör att det finns enorma mängder kunskap på ett forum likt detta och de flesta tankenötterna kommer på PM. Väl genomtänkta tankar formulerade konstruktivt. Ibland kommer dem per post i brevlådan. Vi är alla olika men jag önskar och ber om att vi försöker härmed förstå vad vi är intresserad av att uppnå. De flesta förstår och jag är oerhört tacksam för alla influenser som hjälpt till att bygga racingavdelningen inom veteranskotersporten till vad det är idag.

När säsongen är över kommer vi ha gott om facit för att blicka tillbaka och utvärdera hur det igentligen gick med vad som skrevs ned och fastslogs.

Avslutningsvis ber jag er i denna "hysteri" komma ihåg varför iaf jag personligen gör detta. Det ska vara förhållandevis enkelt men kvalitativt, vi skall kunna utöva våra intressen till en rimlig kostnad och vi skall kunna slå oss för bröstet efter varje genomförd säsong och säga att fy fan va roligt vi har tillsammans. När allvaret tär på intressets grund får någon annan ta över kaptensbindeln och styra skeppet. Med de sagt betyder de inte att vi inte ska slåss för att bli respekterad inom motorsporten!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Evervärst 444 » 29 dec 2011, 15:56

marino carlsson skrev:Min önskan att vi skulle fått slå ihop klasserna Fläkt Veteran Mod -79 & Stora fläkt mod -85 känns som det varit ett bra drag med facit på hand. Bara å kolla anmälda ekipage än så länge iaf. Ganska exakt samma skotrar. Bara det att vi kanske fått EN full klass till slut. Sånt här som är viktigt att ha med sig till nästa år.

Jaja :D nu vart det som så att du tror att jag klankar ner på BC igen! trode detta var en tråd angånde nästa sesong där tävlande har möjlighet att göra sin röst hörd. Och det är ovantsående jag syftar på i mitt tidigare inläg. jag tror att dom som anmält sej till fläkt veteran mod -79 har gjort det just för att dom åker skotrar av årgång 79 och äldre, och jag tror förmodligen dom vill tävla mot maskiner av liknande årsmodel desutom verkar det ju vara en störe klass än stora fläkt mod-85 i alla fall om man tittar på anmälda i skellefteå

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av marino carlsson » 29 dec 2011, 16:33

Evervärst 444 skrev:
marino carlsson skrev:Min önskan att vi skulle fått slå ihop klasserna Fläkt Veteran Mod -79 & Stora fläkt mod -85 känns som det varit ett bra drag med facit på hand. Bara å kolla anmälda ekipage än så länge iaf. Ganska exakt samma skotrar. Bara det att vi kanske fått EN full klass till slut. Sånt här som är viktigt att ha med sig till nästa år.

Jaja :D nu vart det som så att du tror att jag klankar ner på BC igen! trode detta var en tråd angånde nästa sesong där tävlande har möjlighet att göra sin röst hörd. Och det är ovantsående jag syftar på i mitt tidigare inläg. jag tror att dom som anmält sej till fläkt veteran mod -79 har gjort det just för att dom åker skotrar av årgång 79 och äldre, och jag tror förmodligen dom vill tävla mot maskiner av liknande årsmodel desutom verkar det ju vara en störe klass än stora fläkt mod-85 i alla fall om man tittar på anmälda i skellefteå
Jag förstår din fråga och de säger jag inget om, kände bara att jag skulle klargöra vad som gäller i allmänhet. Vi kommer ju köra så här i år så får vi läsa av resultatet kommande säsong.

Säsong 2 vann en 78:a klassen 80-85
Säsong 3 83:a och 2:a blev en 78:a
Säsong 4 vann en 78:a återigen

Men jag förstår skillnaden mellan maskinerna. Dock är det nog endast Yamaha som gjorde framsteg däremellan och största risken med en ihopslagning är väl att det blir en SS440 klass med Phazer & SRV motorer i och så ska vi inte ställa det för oss. Mångfalden kommer ju dock till pga antalet klasser och valmöjligheterna över att åka på lika förutsättningar.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar