Diskussioner BC 2013

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
formula mxx
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 sep 2011, 20:35
Ort: Östra vännfors

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av formula mxx » 14 mar 2012, 19:50

jag hakar på!!
Pantera 5000

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av marino carlsson » 14 mar 2012, 20:01

(Fyller på listan eftersom)

Grupp som skall diskutera reglementet:

Erik Tengman
Christina Frohm
Kurt Degerman
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Citation
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 nov 2011, 21:48
Ort: Storuman

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Citation » 14 mar 2012, 20:10

:twisted: Va less ja bli.... om detta tjorv inom dam racer. Man skruvar å plöjer ner en massa jävla dollar å tänker att den funkar nästa år men ....... ack va man bedrog sej. :twisted:

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Phazer-85 » 14 mar 2012, 20:31

Om vederbörande tog illa vid sig så.....ja då gjorde han de, men nu råkade jag tycka att de va lite små kul att han var lite snabb i vändningarna och inget annat, menade inget illa.

JAG har inget emot Lindners bygge, är enbart grymt imponerad och önskar att jag själv hade samma kunskaper, nog om han nu.

Så här sa jag till Kurt idag i telefonen -Jag tycker att de är fel om man ska måsta "konverta" en l/c motor för att kunna hävda sig i en fläkt klass, men de kanske bara är jag som tycker de.
Jag står iaf för den åsikten, men tillåter regelboken det så då rättar jag mig i ledet.

En sak som man vurmat för är väll att hålla ner kostnaderna för att få mångfalden till banorna och då tror JAG att de inte är rätt väg att gå.
Dessa byggen ska inte förbjudas om nån nu tror att jag är ute efter det, men man kanske ska försöka stoppa dom i rätt fack.
När man pratar om att utveckla BC så handlar de väll om att locka till sig fler utövare till en rimlig kostnad.

Sen så tolkar vi reglerna olika, vissa misstolkar, andra söker kryphål medans en del följer reglerna strikt.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
Mr 500
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 sep 2009, 19:25
Ort: Ume
Kontakt:

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Mr 500 » 14 mar 2012, 21:21

Om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte riktigt problemet med att bygga egna motorer..

Om vi tar stora fläkt med 3 klasser som den kommer att ha nästa år (och som det verkar vara mest diskussion om) så har vi max 75, 76-85 standard å 76-85 mod.. Det är ju bara att välja någon av dessa tre som passar ens skoter och kunskaper. Om man tycker om sin gamla Ockelbo från 74 så kör man i veteran, har man en nyare skoter men inte har 120p skotertrimm på Universitet eller vill hålla nere sina kostnader så kör man standard å vill man utforska om en 2-taktare kan gå i överljudsfart så är det mod man kör i.. eller är det svårare än så?

Tycker för övrigt att en "reglementes kommitté" inte är en dum idé, men man måste sätta ett bortre datum så att det hinner spikas i god tid innan nästa säsong. Dock så skulle det vara bra med någon (Marino) som kunde sätta ner foten så att inte denna studiecirkel fastnar på småsaker utan att man har konstruktiva samtal..
Ski Doo - Varför väljer man att köra något annat??

Team HPR: http://www.hotpiston.se
---------------------------
1980 Ski doo Everest 500/ 1980 Ski-doo Blizzard 5500 / 1991 Ski-doo Formula Plus /1968 Amf Delta 280 + någon ny Ski-doo (så klart)

formula mxx
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 sep 2011, 20:35
Ort: Östra vännfors

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av formula mxx » 14 mar 2012, 21:37

Haha du är ju genitalisk!! överljudsfart blir fasen nästa steg!! veteran,standard och fri trimm
Pantera 5000

Invader
Inlägg: 184
Blev medlem: 23 nov 2010, 22:08
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Invader » 14 mar 2012, 22:39

Jag kan ta en plats i gruppen. / Jonas Persson
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500

Fjällboys27
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 sep 2011, 15:52
Ort: Medelås, Lycksele

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Fjällboys27 » 15 mar 2012, 00:22

Jag skulle vilja kalla det förarråd. Har spånat lite i vår och förankrat med ett antal, så vi har varit inne på detta.
Bara det att Marino inte skall behöva ta alla beslut varken bra eller dåliga.
Sen vet jag att det finns jättebra idéer ute bland förarna men alla är ju inte inne här och säger vad dom tycker.
Själv åker vi utomlands den 17e annars har jag hakat på. Men jag kommer att förankra mina åsikter med nån som är med.
Vi måste få in gubbar och gummor från olika klasser som är med på detta möte samt att det väljs ett förarråd med ett antal som klarar att hantera olika frågor. Det finns massor av viktiga saker som man måste sitta ner och diskutera som inte går att lösa genom en tråd på forumet. Viktigaste av allt förutom klasserna är ju: Hur ska vi förvalta detta så att vi behåller det enorma intresset. Att vi ska överleva många år till så det inte blir som dragracing döden.
Skojtrar:
Sno-tric SC4 -74
SM 340 -77
Et 340 -83
Et 340-82
TXL -83
Trapper 600
Yamaha Warrior -o8

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Hotpistons » 15 mar 2012, 09:59

Fjällboys27 skrev:Jag skulle vilja kalla det förarråd. Har spånat lite i vår och förankrat med ett antal, så vi har varit inne på detta.
Bara det att Marino inte skall behöva ta alla beslut varken bra eller dåliga.
Sen vet jag att det finns jättebra idéer ute bland förarna men alla är ju inte inne här och säger vad dom tycker.
Själv åker vi utomlands den 17e annars har jag hakat på. Men jag kommer att förankra mina åsikter med nån som är med.
Vi måste få in gubbar och gummor från olika klasser som är med på detta möte samt att det väljs ett förarråd med ett antal som klarar att hantera olika frågor. Det finns massor av viktiga saker som man måste sitta ner och diskutera som inte går att lösa genom en tråd på forumet. Viktigaste av allt förutom klasserna är ju: Hur ska vi förvalta detta så att vi behåller det enorma intresset. Att vi ska överleva många år till så det inte blir som dragracing döden.
De va det finaste jag hört sen jag konfirmerat mig :D

Var en smula upprörd när jag gjorde mitt inlägg så jag ber om ursäkt om någon blev stött men samtidigt så ville jag utmana till diskussion.
Men mikael fick fram vad jag försökte få fram :thumbright:
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

formula mxx
Inlägg: 43
Blev medlem: 05 sep 2011, 20:35
Ort: Östra vännfors

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av formula mxx » 15 mar 2012, 11:21

Håller helt klart med om det mikael säger. Pratade med en snubbe igår och han sa att vi måste gör nått nu så att det inte blir som dragracing döden. tycker att vi ska komma fram till ett bra datum som passar de flesta..
Pantera 5000

Användarvisningsbild
holmgren
Inlägg: 87
Blev medlem: 03 nov 2010, 20:07
Ort: Lycksele

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av holmgren » 15 mar 2012, 12:25

Håller med mikael! och framför allt glömma inte bort vad vi håller på med retroskoter!!
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Phazer-85 » 15 mar 2012, 19:03

Sticker ut hakan en smula.....

Egentligen så är nuvarande reglement jäkligt bra, de tror jag större delen håller med om, men de går väll alltid förfina. Skotrarna, förarna, arrengörerna mm mm förbättras med åren och så bör kanske reglementet åxo för att delvis hålla ner kostnaderna och hänga med i utvecklingen.
Men att göra ett helt nytt regelverk ska väll inte behövas, då äre väll bättre att förfina de vi har.

När man pratar om BC så ska de vara nå positivt, bra gemenskap, bra stämning, roligt och att de iaf är på en likvärdig nivå med en rimlig kostnad.
Dyra motorsporter finns de redan gott av i detta land, vi ska inte uppfinna ytterligare en.

Här är mitt förslag, gnäll gärna på mig men bara om du läst igenom hela novellen :D
En av dom stora kostnaderna är så klart motorn, kan ett förslag vara att speca upp vilka motorer man kan använda i specifika klasser, kanske låter korkat och som ett riktigt långskott men det är kanske de som krävs i slutändan för att slippa all skitsnack.
Inget snack om att jag hänger ut nån individ eller bara ser till mig själv, försöker bara komma med nåt kreativt.

De som står i rött är de jag föreslår och inget annat.

Enstånk Racer -85, 1cyl, fri trimning, vevhuset skall vara från en snöskoter, fri kylning gäller dock endast skotercylindrar i övrigt FA/FC upp till -85, fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipa, skidor, styre, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.
Denna klass verkar populär och inga större bekymmer har väll upptäckts

Lilla Fläkt Standard -85, upp till 400cc, Motor skall vara av originalmodell för chassiet. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, styre, dyna, förgasare (dock får inte dubbelförgasare monteras om det inte satt original) matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie för att passa mer tillgänglig dimension exv 307.
Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.
Klockren klass

Stora Fläkt Std -85, 400cc och uppåt, Motor skall vara av originalmodell för chassiet. Fri uppdatering av bromsar & Motorvariator, styre, dyna, förgasare (dock får inte dubbelförgasare monteras om det inte satt original) matta Max 32mm. Tillåtet att förlänga originalboggie för att passa mer tillgänglig dimension exv 307.
Ej tillåtet att konvertera framvagnsburna modeller till bladfjädrat i denna klass.
Klockren klass

Retro Veteran -75, Fri cc, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie & motor -75
EJ tillåtet att konvertera l/c till FC/FA. Ej tillåtet att sätta ”vassare” foder i FC/FA
Ex. srx 440 foder i FC/FA kylda motorer.


Stora Fläkt Veteran slås ihop med stora fläkt mod. Stora Fläkt Mod 76-85, 400cc och uppåt, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.
EJ tillåtet att konvertera l/c till FC/FA. Ej tillåtet att sätta ”vassare” foder i FC/FA
Ex. srx 440 foder i FC/FA kylda motorer.


Lilla racer (gamla stora fläkt super mod) -85, Fri cc F/C & F/A, L/C upp till 400cc, Fri framvagn, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.
EJ tillåtet att konvertera l/c till FC/FA. Ej tillåtet att sätta ”vassare” foder i FC/FA
Ex. srx 440 foder i FC/FA kylda motorer.



Dam Racer -85, F/C & F/A, Fri cc, Fri framvagn, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, styre,dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.
EJ tillåtet att konvertera l/c till FC/FA. Ej tillåtet att sätta ”vassare” foder i FC/FA
Ex. srx 440 foder i FC/FA kylda motorer.



Stora Racer -85, 351cc och uppåt, F/C F/A L/C, Fri Framvagn, Fri ombyggnad till framvagn (clonebyggen, ej ex termosar på en EX 440 etc), Dubb endast tillåtet vid Ovals och Dragrace, Fri trimning, Fri uppdatering av bromsar, förgasare, variatorer, pipor, skidor, dyna. Boggie får också bytas till annat fabrikat men inom årtalsbegränsningarna. Matta Max 32mm. Tillåtet att använda valfritt chassie -85.
Tillåtet att konvertera L/C till FA/FC, pressa in valfria foder i valfria ”skal” dock inom årtalen 85 och äldre.
I denna klass ska dom kreativa tillåtas som gillar utmaningar och utforska en 2-taktare.



Sen så håller jag med om att de borde finnas nån slags förargrupp så inte Marino ska svara på 1 miljard frågor
Håller även med Stina ang Damracer klassen men förstår även problemet med skadorna, att de behövs en utbildning råder det ingen tvekan om men de kan nog en del herrar åxo behöva (jag)

Back SM har eller haft klassen som heter racer 1000 där just dom kreativa eller dom med myck deg under kaveln håller till.
I dom andra klasserna är de mer uppstyrda regler för bla hålla ner kostnaderna + att alla inte sitter inne med all kunskap kring porttider och vilka grejer som passar kors och tvärs.

Som sagt bara ett förslag, räkna till tio först innan ni skriver, brukar hjälpa lite ;)
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Lindner
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 dec 2008, 18:20
Ort: Sävar

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Lindner » 15 mar 2012, 20:06

Låter vettigt Danne.
Det borde resultera till mer antal förare i Stora Racer.

Men frågan kvarstår. Får man bygga en motor med:
Slidmatad bottendel
503/srv 540/phazer 480 (FA/FC cyllar)

Varför jag frågar är, Bottendelen är gjorda för vätskekylning.

Tror dock vi inte hade haft denna diskussion om Fredrik hade blivit 5a totalt, men jag förstår problematiken. Hur ser det ut om 3 år? En rotax 503 / Srv 540 räcker det för pallplats?

Be there eller stanna hemma.
Polaris

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Phazer-85 » 15 mar 2012, 20:47

Tack Markus.

Kan väll hända att de hade blivit mindre snack om han placerat sig sämre, men samtidigt så tror jag att de va nyttigt åxo för att kunna förbättra och få ett så rättvist system som möjligt utan att ta bort dom som verkligen kan bygga manliga motorer.
Som sagt nu var ju det där ett förslag, har svårt att se att de ska bli jag som bestämmer reglerna i slutändan.

Som svar på din fråga så var väll min tanke att ska du köra 503 eller phazer motor eller va de nu är så ska den vara som ursprunget, alltså 503 kolvstyrd, phazer reeds, 354 slidmatad mm, men att om du vill köra fa eller fc inte har nån betydelse alt en läske maskin utan läsk om man nu vill de.....suck..fan jag vet inte riktigt heller, försöker bara spåna fram nå vettigt.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Invader
Inlägg: 184
Blev medlem: 23 nov 2010, 22:08
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Invader » 15 mar 2012, 20:55

Rotax 345 är en slidmatad F/A :)
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500

Lindner
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 dec 2008, 18:20
Ort: Sävar

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Lindner » 15 mar 2012, 21:36

jag vet invader. men sådana motorer finns knappt.

Får jag göra såhär:
503 bottendel
phazer 480 cyllar
köra FA

Finns grabbar som kör Ex440 bottendel och 480 cyllar. Och det känns ju helt okej.
Bara för att det passar bolt-on är det dock ändå "egen byggd" motor.
Polaris

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Phazer-85 » 15 mar 2012, 22:01

Lindner skrev:jag vet invader. men sådana motorer finns knappt.

Får jag göra såhär:
503 bottendel
phazer 480 cyllar
köra FA

Finns grabbar som kör Ex440 bottendel och 480 cyllar. Och det känns ju helt okej.
Bara för att det passar bolt-on är det dock ändå "egen byggd" motor.
Jo de känns ju helt ok och de är många som kör så, de kan ju även vara helt ok med din första variant åxo., svårt att veta vart man ska dra gränsen.

Ex. en std ph480 med EX bottendel borde ha runt 55hk om vi då jämför den kombinationen med en "F/A" 534a så ligger den runt 80-85 hk std, rätta mig om jag har fel.
Men hur de än är så har du ett helt annat utgångsläge med den senare varianten och då kan jag känna att dom inte passar i samma klass.

De viktigaste nu eller inom en rimlig framtid är att vi får fram en fungerande regel kring detta vad som är "lovligt" och inte, så vi slipper en jä....a massa frågetecken.

//D
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Invader
Inlägg: 184
Blev medlem: 23 nov 2010, 22:08
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av Invader » 15 mar 2012, 22:35

Kanske inte helt genomtänkt, men det visar sig nog...
"Cylindrar ska vara av serietillverkad modell för snöskoter, portning och borrning tillåten. "
som ett tillägg i nuvarande reglemente. / Jonas
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av marino carlsson » 15 mar 2012, 23:17

Om jag bara sticker in en liten rökare här så vill jag ju påstå att Dannes förslag är ju ungefär precis de jag skrev tidigare sånär som på damklassen. Jag kan sträcka mig till att tillåta damerna åka kvar på sina skotrar 1 år till men är procentsatsen på olyckorna lika med i år så kommer det bli förändring inför år 7.

De kreativa ska absolut få utrymme att leka å fundera, det är ju 80% av intresset som går ut på just det. Garaget! Men det får inte bli på bekostnad av gemeneman som inte har en janne i världen då med resultat att man blir utan deltagare i Stora fläkt Mod. Så Stora Racer kanske växer på sig och får en del kreativa byggen. Man tycker att i en "billig" motorsport som Burkarcupen ändå är ska det räcka med en 540/503/? med lite hemmafilning osv så ska man inte vara helt saltat.

Ang de slidmatade: Nu var det ju så att 534 fanns vilket gör att det kan dyka upp en sådan snurra om än dem inte är gott att få tag på. Enligt mig huruvida slidmatade underdelar tillåts har jag inte så mycket emot. Tror att största effekten ändå sitter i portningen.
Kan man hålla sig till att använda F/A F/C cyllar så bör effekten på 2 lika portade motorer hamna inte allt för långt ifrån varandra om de så är kolvstyrt/reedstyrt/slidmatat. Visst är det finemang med slidmatat om jag förstår det rätt men det gör väl inte 30hk rakt upp å ner. Eller? Är det sådan skillnad? Med risk för att det ska bli tekniksnack men vad vinner man för stora fördelar med slidmatningen jämte kolvstyrt?

Och som tidigare sagts. Reglementet är inte åt skogen, det behöver bara förfinas. Ingen blir gladare än jag om ni får ihop ett bra förarråd som då samtidigt kan se till att reglementet följs. Då slipper jag ta den striden och det blir isf flera som ligger bakom de beslut som tas.

Har idag och igår mottagit några SMS från oroliga anonyma om att släppa reglementet till någon annan. Kommer givetvis ändå ha sista ordet om något ser helt galet ut men jag tror inte det kommer vara nå större skillnad på ovan skrivna mot vad som kommer fram.

Sedan bör dem som nu sätter sig ner med detta i förarrådet besluta om vad som ska gälla enligt chassiebyggnationer en gång för alla. Då slipper vi frågetecken om man ska tillåta tex Hotpistons MX framvagn eller inte. Huruvida hård man ska vara på byggnationer av en clone? Tar man en 86:as Polaris och knäcker en tunnel med de gamla måtten så den blir bred istället för avsmalnande? Är det OK? Ja det är väl sådana frågor man ska ställa sig till. Blir ju omöjligt att kolla om en polaris är en 85:a eller en 86:a när en ny tunnel knäckts. Ska man isf måsta visa upp att man har en 85:a innan tunnelbyte sker där Förarrådet/jag slår in en OK stansning i bulken så man sedan kan kontrolera att det är samma skoter som byggts om?

Mycket att fundera över.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskussioner BC 2013

Inlägg av marino carlsson » 16 mar 2012, 01:18

Glömde bort att tillägga en grej som varit på förslag som är en bra morot för dem som vunnit pallplats i cupen.

1-2-3 i varje klass kör med respektive startnummer kommande år.

Tex Kronberg vann enstånk i år. Då kör han med 1 nästa år. Detta förslag bara om resten tycker att man ska göra så?
En del har ju lackat in sina startnummer i huven å då är det kanske inte lika roligt att byta?`

Va säger ni som vunnit om det?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar