Sida 3 av 8

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 15:57
av Gunnar
en ren istävling hadde också varit fränt.
helt klart tycker jag att vi ska ta oss en funderare på detta. jag tycker inte vi ska blanda in crosstävlingar osv så att det blir en ny burkacup.

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 17:00
av Evervärst 444
Gunnar skrev:en ren istävling hadde också varit fränt.
helt klart tycker jag att vi ska ta oss en funderare på detta. jag tycker inte vi ska blanda in crosstävlingar osv så att det blir en ny burkacup.
Är helt ine på din linje att enbart köra dragracing, och inte någon "NY" burkacup. Har en ide om klasser, Jag tycker man ska köra Breakout som det görs i Bil dragracing över hela värden.
Exempelvis en 10,90 sek en 8,0 sek och en utan break out med andra ord en topfule klass. Skulle bli bra mycket intressantare så. som ett exempel fans det maskiner i LC klassen på Harads tävlinge som körde på ca 10 sekunder 150 meter och enstånker Holändaren som körde på imponerande höga 8 sekunders repor. Tror även detta kan locka mer deltagare, har en känsla av att dom som låg ca 2-3 sekunder efter dom 3st snabbaste i varje klass kanske inte ids sätta sej i bilen och köra 20 mil?? för att köra nästa tävling, då dom redan vet att dom till största sanolikhet inte kommer kunna hävda sej. Tycker att vi som har detta som intresse borde sammlas ihop och diskutera och komma fram till någonting vettigt

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 17:17
av Gunnar
Gilla!

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 17:22
av Holländaren
Det där med breakout var faktiskt en intressant idé :)
Det som är ett problem är att det kan vara rätt stor skillnad mellan olika banor så det kan vara lite svårt å veta vars man ska lägga sig. Vet inte hur det är med bil dragracing för jag har aldrig kört nåt sånt men jag vill ju tycka att tiderna borde vara jämnare mellan olika banor där? T.ex min bästa tid här i Harads var nästan en sek snabbare än i Skellefteå, trots att motorn gick sämre här (förgasargummit var i princip av och den tjuvade nå jävulskt ;)).
Har man nu plusgrader och riktig mjuk bana på en tävling, och 20 minus o stenhård bana på en annan så kan det säkert skilja flera sekunder med samma maskin.

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 17:34
av Gunnar
jamen är det inte de som är grejen att justera in maskinen efter banan och fäste?

jag vill ju så klart hålla fullt, när man måste börja bromsa i dragracing då har vi ett problem. =)

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 17:36
av Gunnar
banan i harads hadde ju i värdsklass! så jag förstår att det satt många rekordtider där

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 17:47
av Holländaren
Det är så stor skillnad mellan banorna så det går ju inte å justera till sig, vill jag tycka iaf.. Om det nu hade handlat om några tiondelar så kanske.. Men det krävs rätt stora förändringar för en en så stor skillnad som det är om det alls går, och det är väl knappast nån som ids byta matta i depån t.ex, när man inser att banan visst var lite mjukare än vad man hade tänkt sig och man behöver vara en halv sek snabbare. Det lät mest bara jobbig om det ska vara på det viset ;)

Edit: Här är lite länkar till olika resultatlistor så kan ni jämföra själv.. Kanske inte så bra å jämföra enstaka maskiner mellan olika år för det är väl inte många som kör med samma setup år efter år, men man ser ju att snitt tiden i samma klass kan skilja en hel del.
Ededraget 2011
Ske 2011
Ske 2010
Arvidsjaur 2010
Ljusvattnet 2010:
http://www.mingle.se/enstank.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/bredband.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/lillaflakt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/storaflakt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/lillav-kyld.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/storav-kyld.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/freeair.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ske 2009

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 18:19
av Haggla
Ja tyvär är det ju så att inom bil har de ju rätt lika förutsättningar varje gång förutom då det är något blött, inom snö så kan det ju skilja på tö, kallt, banan går neråt, uppåt, etc finns massor av bekymmer faktist...
Det som jag skälv tycker är en utmaning är att försöka bättra på tiden inför varje tävling och försöka hitta på något under som gör at den går bättre :D

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 18:46
av Evervärst 444
Håller med er ovanstånde. Det skiljde ungerfär en sekund för mej med melan harads och seriös mc. poängen med det hela är att man själv väljer klass tror man att man åker snabbare än 8,0 så kör man den klassen. sen kan man ju göra som så att man har några sekunders "bred" på varje klass, Jag lovar det kommer att fungera, Det blir i alla fall bättre och mer spänande race än det är nu.. Som jag tidigare sa Holländaren körde lika fort och även fortare än endel I LC klassen med en enstånka det är respekt :thumbright: .. Gunnar körde FAN så mycke snabbare än ALLA i LC klassen med sin FA. grejen med den här typen av racing är att man måste justera efter rådande förhålanden, och vara med i alla moment ! Det blir mer lika för alla på detta sätt :thumbright:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 19:08
av Holländaren
Nu vet jag inte hur det här fungerar i bil dragracing branchen.. Men hur gör man med cuppoäng om man inte kör i samma klass på alla deltävlingar?

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 19:57
av Evervärst 444
Holländaren skrev:Nu vet jag inte hur det här fungerar i bil dragracing branchen.. Men hur gör man med cuppoäng om man inte kör i samma klass på alla deltävlingar?

Det är här problemet kommer.. i bil kör man ju självklart i samma klass sesongen i genom. är det så att man kör för snabbt får man helt enkelt bromsa hur trist det än låter, alternativt att man bytter klass redan efter första kvall svängen, det är ju oftast vad jag sett ganska tätt racing bland dom tio snabbaste tiderna på samma tävling så en ren katastroff behöver det ju inte vara :thumbright: även om man väljer att bromsa så har man ju chansen kvar att vinna, om det är själva cup poängen man är ute efter :thumbright: Då vet man året efter att det kanske börjar vara dax för ett klass bytte. Fördelen med detta är då att man kan nöja sej som det är eller trimma vidare! I

Jag vet inte men på något viss känns detta som ett mer rättvist sätt än att dela in i olika klasser beroende på vad man har för kylsystem eller cylinder antal, självklart kommer man ju till en gräns med en 1cyl motor det gör man.. men då gäller det att man är snabb i reaktion och duktig på känna av repan..

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 20:02
av Evervärst 444
Men som sagt vi som är intressarade av en egen dragrace cup borde verkligen stämma av ett möte och diskutera igenom detta nogrant. och komma fram till lösnigar reglement osv kanske även det föds nya race

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 20:07
av Evervärst 444
Holländaren skrev:Nu vet jag inte hur det här fungerar i bil dragracing branchen.. Men hur gör man med cuppoäng om man inte kör i samma klass på alla deltävlingar?

Bör även tillägas att i kvalen tror jag inte det spelar så stor roll om man kör lite för fort, utan det är när själva elimineringen och finalerna går av det gäller att ha tungan rätt i munen, och oftas går inte maskinen lika fort då på grund av att banan börjar bli sliten men efter några race så vet man ju själv på ett ca hur fort maskinen går på olika underlag..

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 20:18
av spider66
Låt klasserna vara som dom var på ededraget. Börjar man med breakout så är det inte så roligt för dom som kör i en mindre cc klass och har lagt åtskilliga timmar och tusenlappar på att få maximalt ur maskinen.Det innebär att en orörd standard maskin med större motor åker i samma klass och kan vinna. Åker man inte nog fort är det bara att justera och trimma mer.

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 21:11
av Evervärst 444
spider66 skrev:Låt klasserna vara som dom var på ededraget. Börjar man med breakout så är det inte så roligt för dom som kör i en mindre cc klass och har lagt åtskilliga timmar och tusenlappar på att få maximalt ur maskinen.Det innebär att en orörd standard maskin med större motor åker i samma klass och kan vinna. Åker man inte nog fort är det bara att justera och trimma mer.
Du har helt sant i de du säger, men som det var i LC klassen exempelvis så möter en 340cc en 600 cc. Och Kör man stora lc och lilla lc. är det helt enkelt inte så skoj att möta en 600cc med en 440cc. 600 är grymt svårslagen om den är rätt justerad och allt lirar. Det blir i längde ganska tråkigt det med tycker jag personligen. Fast för mej spelar det hela inte så stor roll hur vi än kör fakitskt, jag kör mest för att ha roligt och tävlar lite mot mej själv med andra ord jag försöker få skotern att gå fortare för varje tävling. och se vad som händer om jag gör på olika sätt med justeringar. det är det som är hobbyn för mej. Men ska även erkäna att jag får tävlings instinkter då jag märker att jag har chans till en palplats :thumbright: , åkte 3 snabbaste tiden i LC i harads med en Rotax 444 motor med en enkel mikuni vm 38 med andra ord inte allt för effekt stark och dyr motor så att ha mest hk är långt från allt specielt på 150 m.. MEN det var grymmt skoj att den funka så bra som den gjorde måste man väll säga.. men jag klanta mej i elimineringen.. slutsatsen av deta är att det gäller att ha full fokus på allt det är det som är racing.

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 27 aug 2011, 21:13
av Evervärst 444
ops bäst att rätt till 4 snabbaste tid körde jag :oops:

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 28 aug 2011, 09:58
av El Presidente
Tror inte vi ska krångla till det allt för mycket ang klasser

det slutar bara med att man är 2 skotrar i varje klass.

Utan vi gör det enkelt. Tex, enstånk, F/C, F/A och L/C

sen får man själv bestämma om man tycker att en 340 har nog med pulver för att vinna.

Det är ju redan bevisat att man kan köra helt otroooliga tider med 1 cylinder och att en F/A lätt spöar en L/C.

Däremot tycker jag att vi ska ha strängare regler ang motorer, argumentet det är samma delar / cylindrar 1980 som 1990

på vissa skotermärken håller INTE!!. Det är andå Vintage Racing vi håller på med och det är väll det som är lite av våran hobby

att hitta dom där orginal värsting cyllarna på ebay och betala på tok för mycke för dom

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 28 aug 2011, 13:10
av Haggla
El Presidente skrev:Tror inte vi ska krångla till det allt för mycket ang klasser

det slutar bara med att man är 2 skotrar i varje klass.

Utan vi gör det enkelt. Tex, enstånk, F/C, F/A och L/C

sen får man själv bestämma om man tycker att en 340 har nog med pulver för att vinna.

Det är ju redan bevisat att man kan köra helt otroooliga tider med 1 cylinder och att en F/A lätt spöar en L/C.

Däremot tycker jag att vi ska ha strängare regler ang motorer, argumentet det är samma delar / cylindrar 1980 som 1990

på vissa skotermärken håller INTE!!. Det är andå Vintage Racing vi håller på med och det är väll det som är lite av våran hobby

att hitta dom där orginal värsting cyllarna på ebay och betala på tok för mycke för dom
Håller med på nästan allt :-) vad gäller motor grejor så borde det kanske vara typ en besiktning efter rejset på typ 1-3 och definitivt slutvinnarna i burkarcuppen om det ska vara SM status det tar ju ca typ 5min att dra av en cylle så man kan visa upp eller att man kan verifiera årsmodell på grejorna??

sedan tror jag ändå en schysst injusterad L/C spöar en F/A beroende på kubik :-) Fast Gunnars gick ju som F**n!!

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 28 aug 2011, 21:25
av marino carlsson
När ni nu pratar Burkarcupen här så fäller jag in.. Vilka anmäler sig frivilligt att riva upp å ihop motorerna efter tävlingarna? Behövs bara 2st per tävling som sköter detta så är saken biff.. Seså, anmäler er nu så skriver jag upp er.

Re: Göra en egen dragracing cup?

Postat: 28 aug 2011, 21:37
av Haggla
marino carlsson skrev:När ni nu pratar Burkarcupen här så fäller jag in.. Vilka anmäler sig frivilligt att riva upp å ihop motorerna efter tävlingarna? Behövs bara 2st per tävling som sköter detta så är saken biff.. Seså, anmäler er nu så skriver jag upp er.
jo kanske lite överilat ;) men ska man kora svenska mästare och få den statusen så bör det verifieras på något sätt så ev tvivel sopas bort (om det nu blir så)
Som presidenten säger (när han talat lyssnar man :D ) både rotax och vissa yama ftyp phazer (vad jag vet) och polaris har ju duplo funktion som kan byggas efter behov med nyare delar... då de ser rätt lika ut.
Fast jag citerar chefen skälv (mariano) det är väl upp till var och en att följa och lita på varandra för det är ju mest för nöjes vi kör :)