Göra en egen dragracing cup?
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Göra en egen dragracing cup?
en ren istävling hadde också varit fränt.
helt klart tycker jag att vi ska ta oss en funderare på detta. jag tycker inte vi ska blanda in crosstävlingar osv så att det blir en ny burkacup.
helt klart tycker jag att vi ska ta oss en funderare på detta. jag tycker inte vi ska blanda in crosstävlingar osv så att det blir en ny burkacup.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Göra en egen dragracing cup?
Är helt ine på din linje att enbart köra dragracing, och inte någon "NY" burkacup. Har en ide om klasser, Jag tycker man ska köra Breakout som det görs i Bil dragracing över hela värden.Gunnar skrev:en ren istävling hadde också varit fränt.
helt klart tycker jag att vi ska ta oss en funderare på detta. jag tycker inte vi ska blanda in crosstävlingar osv så att det blir en ny burkacup.
Exempelvis en 10,90 sek en 8,0 sek och en utan break out med andra ord en topfule klass. Skulle bli bra mycket intressantare så. som ett exempel fans det maskiner i LC klassen på Harads tävlinge som körde på ca 10 sekunder 150 meter och enstånker Holändaren som körde på imponerande höga 8 sekunders repor. Tror även detta kan locka mer deltagare, har en känsla av att dom som låg ca 2-3 sekunder efter dom 3st snabbaste i varje klass kanske inte ids sätta sej i bilen och köra 20 mil?? för att köra nästa tävling, då dom redan vet att dom till största sanolikhet inte kommer kunna hävda sej. Tycker att vi som har detta som intresse borde sammlas ihop och diskutera och komma fram till någonting vettigt
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Göra en egen dragracing cup?
Gilla!
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Göra en egen dragracing cup?
Det där med breakout var faktiskt en intressant idé
Det som är ett problem är att det kan vara rätt stor skillnad mellan olika banor så det kan vara lite svårt å veta vars man ska lägga sig. Vet inte hur det är med bil dragracing för jag har aldrig kört nåt sånt men jag vill ju tycka att tiderna borde vara jämnare mellan olika banor där? T.ex min bästa tid här i Harads var nästan en sek snabbare än i Skellefteå, trots att motorn gick sämre här (förgasargummit var i princip av och den tjuvade nå jävulskt ).
Har man nu plusgrader och riktig mjuk bana på en tävling, och 20 minus o stenhård bana på en annan så kan det säkert skilja flera sekunder med samma maskin.
Det som är ett problem är att det kan vara rätt stor skillnad mellan olika banor så det kan vara lite svårt å veta vars man ska lägga sig. Vet inte hur det är med bil dragracing för jag har aldrig kört nåt sånt men jag vill ju tycka att tiderna borde vara jämnare mellan olika banor där? T.ex min bästa tid här i Harads var nästan en sek snabbare än i Skellefteå, trots att motorn gick sämre här (förgasargummit var i princip av och den tjuvade nå jävulskt ).
Har man nu plusgrader och riktig mjuk bana på en tävling, och 20 minus o stenhård bana på en annan så kan det säkert skilja flera sekunder med samma maskin.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Göra en egen dragracing cup?
jamen är det inte de som är grejen att justera in maskinen efter banan och fäste?
jag vill ju så klart hålla fullt, när man måste börja bromsa i dragracing då har vi ett problem. =)
jag vill ju så klart hålla fullt, när man måste börja bromsa i dragracing då har vi ett problem. =)
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Göra en egen dragracing cup?
banan i harads hadde ju i värdsklass! så jag förstår att det satt många rekordtider där
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Göra en egen dragracing cup?
Det är så stor skillnad mellan banorna så det går ju inte å justera till sig, vill jag tycka iaf.. Om det nu hade handlat om några tiondelar så kanske.. Men det krävs rätt stora förändringar för en en så stor skillnad som det är om det alls går, och det är väl knappast nån som ids byta matta i depån t.ex, när man inser att banan visst var lite mjukare än vad man hade tänkt sig och man behöver vara en halv sek snabbare. Det lät mest bara jobbig om det ska vara på det viset
Edit: Här är lite länkar till olika resultatlistor så kan ni jämföra själv.. Kanske inte så bra å jämföra enstaka maskiner mellan olika år för det är väl inte många som kör med samma setup år efter år, men man ser ju att snitt tiden i samma klass kan skilja en hel del.
Ededraget 2011
Ske 2011
Ske 2010
Arvidsjaur 2010
Ljusvattnet 2010:
http://www.mingle.se/enstank.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/bredband.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/lillaflakt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/storaflakt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/lillav-kyld.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/storav-kyld.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/freeair.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ske 2009
Edit: Här är lite länkar till olika resultatlistor så kan ni jämföra själv.. Kanske inte så bra å jämföra enstaka maskiner mellan olika år för det är väl inte många som kör med samma setup år efter år, men man ser ju att snitt tiden i samma klass kan skilja en hel del.
Ededraget 2011
Ske 2011
Ske 2010
Arvidsjaur 2010
Ljusvattnet 2010:
http://www.mingle.se/enstank.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/bredband.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/lillaflakt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/storaflakt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/lillav-kyld.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/storav-kyld.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mingle.se/freeair.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ske 2009
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Göra en egen dragracing cup?
Ja tyvär är det ju så att inom bil har de ju rätt lika förutsättningar varje gång förutom då det är något blött, inom snö så kan det ju skilja på tö, kallt, banan går neråt, uppåt, etc finns massor av bekymmer faktist...
Det som jag skälv tycker är en utmaning är att försöka bättra på tiden inför varje tävling och försöka hitta på något under som gör at den går bättre
Det som jag skälv tycker är en utmaning är att försöka bättra på tiden inför varje tävling och försöka hitta på något under som gör at den går bättre
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Göra en egen dragracing cup?
Håller med er ovanstånde. Det skiljde ungerfär en sekund för mej med melan harads och seriös mc. poängen med det hela är att man själv väljer klass tror man att man åker snabbare än 8,0 så kör man den klassen. sen kan man ju göra som så att man har några sekunders "bred" på varje klass, Jag lovar det kommer att fungera, Det blir i alla fall bättre och mer spänande race än det är nu.. Som jag tidigare sa Holländaren körde lika fort och även fortare än endel I LC klassen med en enstånka det är respekt .. Gunnar körde FAN så mycke snabbare än ALLA i LC klassen med sin FA. grejen med den här typen av racing är att man måste justera efter rådande förhålanden, och vara med i alla moment ! Det blir mer lika för alla på detta sätt
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Göra en egen dragracing cup?
Nu vet jag inte hur det här fungerar i bil dragracing branchen.. Men hur gör man med cuppoäng om man inte kör i samma klass på alla deltävlingar?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Göra en egen dragracing cup?
Holländaren skrev:Nu vet jag inte hur det här fungerar i bil dragracing branchen.. Men hur gör man med cuppoäng om man inte kör i samma klass på alla deltävlingar?
Det är här problemet kommer.. i bil kör man ju självklart i samma klass sesongen i genom. är det så att man kör för snabbt får man helt enkelt bromsa hur trist det än låter, alternativt att man bytter klass redan efter första kvall svängen, det är ju oftast vad jag sett ganska tätt racing bland dom tio snabbaste tiderna på samma tävling så en ren katastroff behöver det ju inte vara även om man väljer att bromsa så har man ju chansen kvar att vinna, om det är själva cup poängen man är ute efter Då vet man året efter att det kanske börjar vara dax för ett klass bytte. Fördelen med detta är då att man kan nöja sej som det är eller trimma vidare! I
Jag vet inte men på något viss känns detta som ett mer rättvist sätt än att dela in i olika klasser beroende på vad man har för kylsystem eller cylinder antal, självklart kommer man ju till en gräns med en 1cyl motor det gör man.. men då gäller det att man är snabb i reaktion och duktig på känna av repan..
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Göra en egen dragracing cup?
Men som sagt vi som är intressarade av en egen dragrace cup borde verkligen stämma av ett möte och diskutera igenom detta nogrant. och komma fram till lösnigar reglement osv kanske även det föds nya race
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Göra en egen dragracing cup?
Holländaren skrev:Nu vet jag inte hur det här fungerar i bil dragracing branchen.. Men hur gör man med cuppoäng om man inte kör i samma klass på alla deltävlingar?
Bör även tillägas att i kvalen tror jag inte det spelar så stor roll om man kör lite för fort, utan det är när själva elimineringen och finalerna går av det gäller att ha tungan rätt i munen, och oftas går inte maskinen lika fort då på grund av att banan börjar bli sliten men efter några race så vet man ju själv på ett ca hur fort maskinen går på olika underlag..
Re: Göra en egen dragracing cup?
Låt klasserna vara som dom var på ededraget. Börjar man med breakout så är det inte så roligt för dom som kör i en mindre cc klass och har lagt åtskilliga timmar och tusenlappar på att få maximalt ur maskinen.Det innebär att en orörd standard maskin med större motor åker i samma klass och kan vinna. Åker man inte nog fort är det bara att justera och trimma mer.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Göra en egen dragracing cup?
Du har helt sant i de du säger, men som det var i LC klassen exempelvis så möter en 340cc en 600 cc. Och Kör man stora lc och lilla lc. är det helt enkelt inte så skoj att möta en 600cc med en 440cc. 600 är grymt svårslagen om den är rätt justerad och allt lirar. Det blir i längde ganska tråkigt det med tycker jag personligen. Fast för mej spelar det hela inte så stor roll hur vi än kör fakitskt, jag kör mest för att ha roligt och tävlar lite mot mej själv med andra ord jag försöker få skotern att gå fortare för varje tävling. och se vad som händer om jag gör på olika sätt med justeringar. det är det som är hobbyn för mej. Men ska även erkäna att jag får tävlings instinkter då jag märker att jag har chans till en palplats , åkte 3 snabbaste tiden i LC i harads med en Rotax 444 motor med en enkel mikuni vm 38 med andra ord inte allt för effekt stark och dyr motor så att ha mest hk är långt från allt specielt på 150 m.. MEN det var grymmt skoj att den funka så bra som den gjorde måste man väll säga.. men jag klanta mej i elimineringen.. slutsatsen av deta är att det gäller att ha full fokus på allt det är det som är racing.spider66 skrev:Låt klasserna vara som dom var på ededraget. Börjar man med breakout så är det inte så roligt för dom som kör i en mindre cc klass och har lagt åtskilliga timmar och tusenlappar på att få maximalt ur maskinen.Det innebär att en orörd standard maskin med större motor åker i samma klass och kan vinna. Åker man inte nog fort är det bara att justera och trimma mer.
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Göra en egen dragracing cup?
ops bäst att rätt till 4 snabbaste tid körde jag
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Re: Göra en egen dragracing cup?
Tror inte vi ska krångla till det allt för mycket ang klasser
det slutar bara med att man är 2 skotrar i varje klass.
Utan vi gör det enkelt. Tex, enstånk, F/C, F/A och L/C
sen får man själv bestämma om man tycker att en 340 har nog med pulver för att vinna.
Det är ju redan bevisat att man kan köra helt otroooliga tider med 1 cylinder och att en F/A lätt spöar en L/C.
Däremot tycker jag att vi ska ha strängare regler ang motorer, argumentet det är samma delar / cylindrar 1980 som 1990
på vissa skotermärken håller INTE!!. Det är andå Vintage Racing vi håller på med och det är väll det som är lite av våran hobby
att hitta dom där orginal värsting cyllarna på ebay och betala på tok för mycke för dom
det slutar bara med att man är 2 skotrar i varje klass.
Utan vi gör det enkelt. Tex, enstånk, F/C, F/A och L/C
sen får man själv bestämma om man tycker att en 340 har nog med pulver för att vinna.
Det är ju redan bevisat att man kan köra helt otroooliga tider med 1 cylinder och att en F/A lätt spöar en L/C.
Däremot tycker jag att vi ska ha strängare regler ang motorer, argumentet det är samma delar / cylindrar 1980 som 1990
på vissa skotermärken håller INTE!!. Det är andå Vintage Racing vi håller på med och det är väll det som är lite av våran hobby
att hitta dom där orginal värsting cyllarna på ebay och betala på tok för mycke för dom
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
Re: Göra en egen dragracing cup?
Håller med på nästan allt vad gäller motor grejor så borde det kanske vara typ en besiktning efter rejset på typ 1-3 och definitivt slutvinnarna i burkarcuppen om det ska vara SM status det tar ju ca typ 5min att dra av en cylle så man kan visa upp eller att man kan verifiera årsmodell på grejorna??El Presidente skrev:Tror inte vi ska krångla till det allt för mycket ang klasser
det slutar bara med att man är 2 skotrar i varje klass.
Utan vi gör det enkelt. Tex, enstånk, F/C, F/A och L/C
sen får man själv bestämma om man tycker att en 340 har nog med pulver för att vinna.
Det är ju redan bevisat att man kan köra helt otroooliga tider med 1 cylinder och att en F/A lätt spöar en L/C.
Däremot tycker jag att vi ska ha strängare regler ang motorer, argumentet det är samma delar / cylindrar 1980 som 1990
på vissa skotermärken håller INTE!!. Det är andå Vintage Racing vi håller på med och det är väll det som är lite av våran hobby
att hitta dom där orginal värsting cyllarna på ebay och betala på tok för mycke för dom
sedan tror jag ändå en schysst injusterad L/C spöar en F/A beroende på kubik Fast Gunnars gick ju som F**n!!
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Göra en egen dragracing cup?
När ni nu pratar Burkarcupen här så fäller jag in.. Vilka anmäler sig frivilligt att riva upp å ihop motorerna efter tävlingarna? Behövs bara 2st per tävling som sköter detta så är saken biff.. Seså, anmäler er nu så skriver jag upp er.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Göra en egen dragracing cup?
jo kanske lite överilat men ska man kora svenska mästare och få den statusen så bör det verifieras på något sätt så ev tvivel sopas bort (om det nu blir så)marino carlsson skrev:När ni nu pratar Burkarcupen här så fäller jag in.. Vilka anmäler sig frivilligt att riva upp å ihop motorerna efter tävlingarna? Behövs bara 2st per tävling som sköter detta så är saken biff.. Seså, anmäler er nu så skriver jag upp er.
Som presidenten säger (när han talat lyssnar man ) både rotax och vissa yama ftyp phazer (vad jag vet) och polaris har ju duplo funktion som kan byggas efter behov med nyare delar... då de ser rätt lika ut.
Fast jag citerar chefen skälv (mariano) det är väl upp till var och en att följa och lita på varandra för det är ju mest för nöjes vi kör