Sida 3 av 5

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 26 maj 2012, 20:11
av Phazer-85
Ni får ursäkta att jag är lite senil, fick en förfrågan ang matt längd.
Vad riktigt blev de sagt om matt längden, var de ok om man ville åka med längre matta, typ 345

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 28 maj 2012, 12:33
av marino carlsson
Har man bara en sån lång boggie från 85 så alt att man bygger på förlängningskit. Dock i Std klasserna så är det regeln att närmast förekommande längd som gäller. 295 = 307 etc

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 09 okt 2012, 14:19
av Lindh
Jag har en fråga som jag har lite svårt att hitta något svar på i första inlägget. Boggien i min Et250 är ombyggd av någon tidigare ägare, det är en originalboggie, men man har förlängt fjädringsvägen några cm och stoppat in dämpare med fjädern lindad runtom dämparen istället för "vridfjädrarna" som sitter standard. Vet inte var dämparen kommer ifrån, men det är nog troligt att den är nyare än 1985. Är detta godkänt att köra med?

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 09 okt 2012, 19:24
av Evervärst 444
marino carlsson skrev:
Gunnar skrev:nä de gör man inte, EXen går ju rätt bra :thumbright: men dom är ändå rätt fräna dom där racemaskinerna
Helt ok Gunnar, sätt igång å bygg. Ser fram emot denna maskin nästa säsong.

Perfekt i och med detta kan man bygga en riktigt 70 tals openmod dragrace maskin "inom ramen av vad som fanns till 1985" precis som det var på den tiden, hemmabyggen alltså liknande den Gunnar vissade har länge varit sugen själv :thumbright:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 10 okt 2012, 14:29
av marino carlsson
Lindh. Det är nog dämparen från en ss440 skulle ja tro

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 10 okt 2012, 16:35
av Lindh
Hmm.. jag tror inte det, den ser inte riktigt ut så.... Ifall den skulle vara av nyare härkomst, skulle det isånafall innebära att den inte är godkänd att köra med, eller räknas det som en del som "kommer från årsmodell som matchar klassens årsmodellsbegränsningar men har ett senare tillverkningsår"? Tror inte den ger direkt bättre fjädring än något från en ss/srv iaf, det är ju ändå en ET-boggie vi snackar om... Vill dock inte riskera att få något problem för en sådan struntsak, så det kändes säkrast att höra sig för...

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 10 okt 2012, 21:48
av marino carlsson
Boggies får inte byggas om på så vis att man ökar dess fjädringsväg. Varför man måste ha en rak linje i detta är pga att annars får vi inte göra annat än bedömma byggen från fall till fall. Givetvis är säkerligen inte din hembyggda lösning bättre än en originalfjädring men jag kan inte sitta här å säga att din är godkänd för det.

Alt 1. Bygg tillbaka till original

Alt 2. Är den ultrakass iaf så kan du ju testa köra å är det så att någon klagar å tycker du har en NASA-boggie så får du problem. Valet är ditt å alla andras. Omöjligt att svara på sånna här frågor. Riktlinjerna har du för vad du får göra.

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 14 okt 2012, 20:37
av Ballan
En tanke kring våran backtävling. Går det ha ett undantag på framlyset. Personligen tycker jag att än om backen är upplyst så ser man bättre konturer framför skotern när man kör om framlyset är fullt fungerande?

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 14 okt 2012, 22:07
av marino carlsson
Ja är det kvällstävling så är det givet att man får ha lyset i sin fulla ordning utan tejpning.

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 14 okt 2012, 22:29
av Ballan
:thumbright:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 11 nov 2012, 16:52
av marino carlsson
Fick en förfrågan ang regelverket i standardklassen idag som vi inte diskuterade.

Frågan löd:

Får man sätta i UFO-bricka/or i förgasarna i standardklass?

Enligt min mening så är det ju att trimma då dem ökar gashastigheten avsevärt på en trottelgasare och frågan skulle ju inte komma om det inte gav effekt så hur ska vi ställa oss till preparering av förgasare? Tänkvärt kan ju vara att då skulle plötsligt konsvarvning etc bli aktuellt också. Kan vara nog så bra att förgasarna orörda enligt min mening om man ska ha en standardklass.

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 11 nov 2012, 23:46
av marino carlsson
Pallstopp på frågan om modifiering av förgasare vilket jag också hade som åsikt så då vet ni de. Inge trolleri med förgasarna! I enlighet med reglementet så är det heller inte uppräknat som godkänt så vi behöver inte göra ett tillägg i regelverket om detta.

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 22 nov 2012, 12:29
av spider66
Hur mäts kammarnas höjd på burkar tävlingar? Är det bara kammen eller tas mattans gummi med?

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 22 nov 2012, 16:20
av marino carlsson
Mattan mäts från centrum på matttjockleken om det är så att man behöver mäta.

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 23 nov 2012, 08:30
av spider66
marino carlsson skrev:Mattan mäts från centrum på matttjockleken om det är så att man behöver mäta.
Tack för svaret :thumbright: Då var min matta godkänd :D
Men varför mäts inte enbart kammen?Det är ju den som är viktig och inte mattans tjocklek

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 25 nov 2012, 04:37
av marino carlsson
Det är så man mäter de flesta skotermattor

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 04 dec 2012, 23:06
av marino carlsson
Kan man sätta en 85:as XLV boggie på en 83:as XLV å köra standard istället för att bygga om boggien på en 83:a för att kunna byta matta?

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 05 dec 2012, 17:36
av Invader
marino carlsson skrev:Kan man sätta en 85:as XLV boggie på en 83:as XLV å köra standard istället för att bygga om boggien på en 83:a för att kunna byta matta?
Den va lite klurig....

Passar den i original hålen, eller är det en helt annan boggie?
Är det en likadan boggie med samma fjädringsväg, men längre skenor känns det väl okej.
Men är det en "bättre" boggie så blir det lite fel.
/ Jonas

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 05 dec 2012, 19:16
av marino carlsson
Jo det börjar på dra ihop sig så jag tänkte testa lite ;) Du har helt rätt Jonas. Får hundra miljoner sånna här frågor nu.. ;)

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Postat: 05 dec 2012, 20:39
av RetroR
marino carlsson skrev:Det är så man mäter de flesta skotermattor
Är det verkligen så? Jag har alltid mätt kamhöjden från botten på kammen till toppen......men jag kanske är ute och cyklar? :roll: