Diskutioner klasser/regler BC 2011 - nu med nya reglementet

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 18 mar 2010, 12:20

Helt rätt tanke Henke.. Den är ju inte särskilt standard utan bör då hamna i en modifierad klass..

Evert, ingen ska behöva bygga om onödigt mycket bara för att en regel ändras. Det behöver man heller inte om man gör en standardklass å en modklass. Har man moddat så har man å har man inte så har man inte.. Så enkelt är det ju. Sen graden man har moddat är ju en annan grej.

Ja vill iaf lyfta frågan om det här med standardklasser osv då det finns många önskemål. Tycker alla att det är bra som det är så måste det ju vara det. Deltagarantalet i Burkarcupen talar ju också sitt språk att man gillar typen av racing men för det går de ju alltid att förbättra.

Tycker alla att det är helt optimalt som det är så kommer det givetvis inte att göras ändringar bara för att.

En till tjejklass kommer nog att bli på fråga iaf med större cc för att göra det enklare att få med frugan på race då det är fullt möjligt att dela skoter med sin dam. Tycker tjejklassen är det stora lyftet för året med bra deltagarantal hela vintern och tajta kamper fast på deras egen nivå. Hoppas också att de som kört tycker det varit roligt.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Stina

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Stina » 18 mar 2010, 12:34

Kul med en till tjejklass där det går lite snabbare.. Lockar garanterat fler! :thumbright: :thumbright:
Jag gillar i och för sig att köra i Lilla L/C med de stora grabbarna och hoppas att få fortsätta att göra det.. :shock: :?:
Förmodar/hoppas att stora tjej blir bladfjädrat som krav & att jag då inte "platsar" där.. :lol: :lol:
Nästa år kommer det att krypa fram fler taggade, laddade & topptrimmade team som är redo för en kamp så fler klasser blir toppen!
Hur som helst så har det varit en toppensäsong, trots min fadäs där i slutet. :cry:
Otroligt bra jobbat!! Tummen upp!! :thumbright: :thumbright:
Vi ses!! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Mr 500
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 sep 2009, 19:25
Ort: Ume
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Mr 500 » 18 mar 2010, 13:33

marino carlsson skrev:Jag är ganska övertygad om att de finns nog många originalmaskiner i både Stora fläkt och Fläkt Veteran att de skulle bli en stor klass iaf. Man slår ju igentligen inte ihop 2 klasser utan man ändrar hur man bryter klasserna.
Visst det blir en mycket tuffare motstånd för dem som har trimmat då man endast kommer möta sådan som har trimmat men det är ju hela poängen. Sedan att man i en originalklass bara möter just original jämnar ju ut oddsen en hel del.

Har en känsla om att det här skulle innebära ganska många ny deltagare som inte tyckt sig ha en chans då man inte kunnat/velat trimma.
Jag har en känsla att de som inte kunnat/velat trimma bara kommer att köra oval och eventuellt dragracing, de skulle aldrig köra crossen i junsele tillexempel. Känns då lite konstig att ändra hela reglementet bara för ett 20-tal till som bara kör två tävlingar...

Jag tror inte att klasserna skulle bli mer jämn bara för att dela upp dem, det jag menar är att samma skotrar tävlingen efter tävling kommer att slåss om pallen, både i std och mod. För som vanigt så handlar det mesta om äns kunskaper i trimmning, vare sig det är i motor eller variator. Så fortfarande de som bara dammar av skotern och tror att de ska vinna i std är lite ute och cyklar..

Fast jag kan hålla med om att en std maskin så krävs det mer av föraren jämnför med en mod.
Ski Doo - Varför väljer man att köra något annat??

Team HPR: http://www.hotpiston.se
---------------------------
1980 Ski doo Everest 500/ 1980 Ski-doo Blizzard 5500 / 1991 Ski-doo Formula Plus /1968 Amf Delta 280 + någon ny Ski-doo (så klart)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 21 mar 2010, 21:17

Bild

Då detta blivit ett litet diskutionsämne under vintern med 9st deltagare så har 1 & 2 mött varandra i kvartsfinal i PRO stegen som vi kört med..
Jag har skissat på ett förslag vid 9 deltagare här ovan. Man kör endast 16-stegens första runda mellan 8 & 9 för att slippa alla onödiga singelrepor. Prickarna står för att de inte är med.

Vad tror ni om detta? Självklart så skulle denna stege se likadan ut om det var upp till 16st
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Richard
Inlägg: 88
Blev medlem: 22 dec 2009, 16:37
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Richard » 21 mar 2010, 21:44

Du har inte kikat nåt på prostegar för "vanlig" dragracing hos SBF ?
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Stegar_Pro.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

Där löper du inte heller nån risk att kvaletta och kvaltvåa möter varandra före det är dags för finaler.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 21 mar 2010, 22:30

Ursäkta, skrev kvartsfinal istället för semifinal. Det var där skon klämde..

Det är dessa mallar som det är kört efter detta år..

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Richard
Inlägg: 88
Blev medlem: 22 dec 2009, 16:37
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Richard » 21 mar 2010, 22:47

marino carlsson skrev:Ursäkta, skrev kvartsfinal istället för semifinal. Det var där skon klämde..
Ah... sen insåg jag just att det blir ju precis som du säger med prostegarna när det är 9 deltagare, så jag var inte helt
med på rätt planhalva heller :mrgreen:

Att applicera bumpspot är inget som diskuterats, antar jag ?

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 21 mar 2010, 22:58

Vad är bumpspots..`?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Richard
Inlägg: 88
Blev medlem: 22 dec 2009, 16:37
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Richard » 21 mar 2010, 23:31

Bumpspot är sista kvalplats för att vara med i stegen, dvs kvaltid avgör mer än bara var i stegen man hamnar.
Det avgör även ifall man får vara med i stegen överhuvudtaget.

Ex. med 9 startande i en klass så blir det krig om att platsa in i en 8-stege.
Vilket gör att det förvisso blir tråkigt för den som hamnar utanför stegen, iom att då är det färdigkört för dagen.

Om man kikar på http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; specifikt sektion 4.3.1. så faller det ut såhär:
4-bils fält krävs minst 3 inkvalade bilar.
8-bils fält krävs minst 6 inkvalade bilar.
16-bils fält krävs minst 13 inkvalade bilar.
32-bils fält krävs minst 28 inkvalade bilar.
64-bils fält krävs minst 58 inkvalade bilar.

Så ifall du har 3-5 startade så blir det 4 som får köra eliminering, 9-12 startande ger krig om en 8-stege, 13-27 ger 16-stege osv...
Det blir således mer strid på kniven redan i kvalen, och ifall jag nu tänker rätt såhär på kvällskvisten, så slipper man också att etta och tvåa i kvalet möter varandra före finaldags.

Nackdelar finns då givetvis med att det kan bli väldigt lite körning för de tävlande ifall det blir få kvalrundor och man dessutom inte kvalar in i stegen.
Exempel på det är en tävling jag var på i Sundsvall där det blev två kvalrundor för de startande på lördagen och sen var det eleminering direkt på söndag.
Har man åkt långt för att vara med så kan jag förstå ifall det inte känns speciellt kul att åka hem igen med så lite körning i bagaget, men om man å andra sidan körde "all in" i stegen och sen förlorade första rundan så var inte den tillställningen en orgie i körtillfällen heller... :cry:

Så det är väl en smaksak vad man tillämpar sig av i det avseendet, jag personligen tycker att bump gör kvalen mer spännande.
Men det är å andra sidan i egenskap av åskådare så vad gäller bestämmandet så har jag ingen talan ;)
Dock tänkte jag att man kunde nämna det, för det skulle lösa en del av problematiken du klurade på...

Varje stegtyp har dock sina för- och nackdelar, så hur man än vrider å vänder på det så har man arschlet bak som farfar brukade säga... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Holländaren » 21 mar 2010, 23:50

Skulle det inte gå att göra så att istället för singelrepor så låter man dom som kvalar bäst skippa första rundan i steget?
Så säg att man har 15 st som ska köra, det blir då en 16 stege, men nr 1 får skippa och hamnar automatiskt i kvartsfinalen. Resten kör som vanligt. Har man 9 st så blir det också en 16 stege men nr 1-7 får skippa en runda medans nr 8 och 9 får köra om den sista kvalplatsen till kvartsfinalen? Är man 10 st så får 7/10 och 8/9 köra om dom sista 2 platser, osv. På det viset får man aldrig nån singelrepa pga förarantalet samt att alla iaf får köra minst en elimineringsrepa.

Var bara en tanke jag hade, vet inte om det kanske finns nåt liknande system nånstans.

Dragrace är ju inte så värst publiksvänlig och det blir ju inte bättre med en massa singelrepor så jag tycker det är en bra ide att försöka minimera singelreporna. Dom flesta tycker nog inte heller det är så värst kul att köra en singelrepa.


Edit: Haha det är ju precis det Marino skrev :lol:
Jag skyller på alcoholen som konsumerades igår ;)
Men men, man kan väl säga att jag tycker det är en bra ide då!
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 22 mar 2010, 03:28

Poängräkningssystem inför kommande år kommer mest troligt att se ut enligt följande.

Det blir samma poängsystem fast med en parameter till nämligen antalet startande i klassen.
(Det går alltså inte att luftanmäla 10st till en klass då om de inte dyker upp på tävlingen)

1:a platsen i en klass med 25 startande skulle då vara värd 50p x 1,25 = 62,5p

1:a platsen i en klass med 5 startande skulle då vara värd 50p x 1,05 = 52,5p

Tjejernas poäng kommer hädanefter inte att vara gratis

Detta skulle innebära jämnare resultat i teamtävlingen då vissa klasser är lättare än andra att ta höga poäng i.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Mr 500
Inlägg: 22
Blev medlem: 03 sep 2009, 19:25
Ort: Ume
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Mr 500 » 22 mar 2010, 09:08

Tycker detta låter som ett klokt förslag då det är betydligt svårare att ta sig till en bra plasering i min klass än tillexempel bredband..

Sen så kan du inte ha fått mycket sömn Marino denna helg.. fest på lördag och sen inlägg på forumet 04.30 på söndag..!
Ski Doo - Varför väljer man att köra något annat??

Team HPR: http://www.hotpiston.se
---------------------------
1980 Ski doo Everest 500/ 1980 Ski-doo Blizzard 5500 / 1991 Ski-doo Formula Plus /1968 Amf Delta 280 + någon ny Ski-doo (så klart)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 22 mar 2010, 13:56

Jag körde direkt från Arvidsjaur in på jobbet på Söndag kl 16.oo så det har väl varit lite begränsat med den varan..

Jo det är ett fiffigt sätt att sätta ut poängen som kom från en annonym tänkare. Tack för det!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Holländaren » 22 mar 2010, 15:02

Det där påverkar även den individuella tävlingen lite förresten. Det är inte alltid lika många som startar på dom olika tävlingar så man kommer tjäna olika poäng på varje tävling beroende på hur många som var med. Det ger alltså mera poäng om det är fler deltagare.

Om vi hade haft det här systemet i år så hade en vinst i stora LC på ovalen gett 1,23*50=61,5 poäng medans en vinst i samma klass i Junsele hade gett 1,08*50=54 poäng.

Eller skulle vi bara räkna på det här viset för teamtävlingen? Jag tycker det skulle funka bra att räkna så även till den individuella tävlingen.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 22 mar 2010, 17:00

Ja igentligen spelar det ingen roll.. Då det var så snabbt ändrat i prog.varan så kanske de är lika bra att man bara kör det på teamtävlingen..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Hotpistons » 22 mar 2010, 17:58

Finns det ingen tänkare som kan hitta på hur man ska göra så det inte har så stor roll om man är ett helt fotbollslag eller om det bara är Götrik Hållard och Eulalia ?

Låt säga att fotbollslaget får full pott en tävling. Alltså 50 poäng a 11 pers och desutom råkar en vara tjej så blir det: 50*11/10 =55 snittpoäng

Om man nu bara var 5 pers å en tjej och fick full pott så blir ju det:
5*50/4 =62,5 snittpoäng....

Det här är väl att dra det till ytterligheter men lite störande tanke ändå..

Mvh
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 22 mar 2010, 18:05

Det kommer inte att vara ett problem då tjejerna kommer kosta lika inför nästa år.. Den procentuella boven såg vi var storproblemet.. Så nästa år kommer det alltså inte ha något betydelse om man är 11 eller 4 förutom att de är betydligt svårare att hålla 11st igång för pallplats.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Phazer-85 » 22 mar 2010, 18:21

En grej som jag tycker är störande/synd är att ex Lilla L/C har det varit mellan 10-14 st anmälda till dom flesta tävlingarna.
Men sen när de väl är race dag så är vi bara 4-6 st.(gäller inte alla tävlingar)
Självklart så kan man bli sjuk m.m men de är betydligt roligare ju fler man är, speciellt för arragörerna och publiken.
Detta är förstås svårt att påverka utan det är upp till var och en men det är värt en notering.

Mvh//Danne
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av marino carlsson » 22 mar 2010, 19:16

Ja det är litegran upp till alla eftersom Burkarcupen är en cup av och för förare så måste vi också hjälpas åt med de olika delarna runt omkring. Tex att marknadsföra oss, fylla upp klasser, komma överens om bra lösningar på klasser och regler, typ av tävlingar etz.. sen att inte alla får som dom vill är en smäll man får ta.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Mathias Fredriksson
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:12

Re: Diskutioner klasser/regler BC 2011

Inlägg av Mathias Fredriksson » 22 mar 2010, 19:54

Jag tänkte att det var dax för ett premiärinlägg här på forumet.
Efter att ha läst igenom denna tråd lite snabbt så har jag dessa tankar.
När det gäller stora fläkt och fläkt veteran så är det väldigt avgörande vilka typer av tävlingar det blir nästa år.
Om det blir mycket dragster då ska man verkligen köra standard- och mod-klasser. Om det blir banor som inte bara är rätt fram så spelar det mindre roll eftersom det hänger mycket mer på föraren då.
Jag har kört på en i stort sett standard Blizzard med orginalmatta i vinter och ändå lyckats vinna en tävling, men dragstern har jag inte kört för där fanns det inget att hämta för mig.
Alltså, ser Burkarcupen ut på samma sätt nästa år så tycker jag att klasserna ska få va kvar som dom är.

Men däremot tycker jag att det skulle gärna få vara rätt årsmodell på boggierna. Det tycks har varit mycket nytt i bandtunneln ibland.

Lilla LC är ju lite knepig eftersom att skulle man ta bort framvagns-maskinerna så får man nog inte ihop en full klass. Men å andra sidan så skulle jag kanske komma lite längre fram om jag släpper lös Sprintfire:n (35hk) nån fler gång om det bara var bladfjädrat.

Tjejklassen var verkligen vinters behållning. Det var länge sen man fick se sådan fajt utan slagsmål. Helt klart Cupens största sevärdhet.

Mathias

Låst