Sida 2 av 6

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 24 mar 2012, 16:10
av Kronjocke
Om, jag stoppar ned en Yamma 540 i ett STX chassi. Vilken klass blir det då ??

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 24 mar 2012, 17:17
av marino carlsson
Stora fläkt mod..

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 24 mar 2012, 17:33
av Invader
Kronjocke skrev:Jag som tänkt, snida ihop en maskin, för lilla LC. Jag antar, att jag kan glömma dom planerna. Då, jag kommer möta mig själv, eftersom jag kör min RV i Stora racer. Eller, har jag tolkat det hela fel !!
Nej, det blir bara en klass av årets Lilla/Stora racer och Supermod.
Men i dragrace,backe och ovalen kanske det går att köra både lilla och stora L/C? Blev inte pratat om det på mötet, kanske någon annan kan svara på det bättre..

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 24 mar 2012, 17:40
av Two Stroke
Var hamnar vi som åkte SRV/dubbla fuggar/trimpipor samt med termosar i "Stora fläkt supermod" nästa Vol.6 ?
MvH / Christer Nr:819

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 24 mar 2012, 17:47
av marino carlsson
Stora Racer, men om du läser så ser du att i effektgrenar så möter du samma typ av motstånd som dem gjorde i år. Vid crosstävlingar så möter man dem med framvagn.

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 24 mar 2012, 18:00
av rally_ante
marino carlsson skrev:
Phazer-85 skrev:
rally_ante skrev:L/C motorer skall följa årtalsbegränsningen 1985.
har jag förstått det här rätt, så min motor som är en 86- 87 nått enligt gjut stämplarna på motorn blir olaglig??
Alla vitala delar så som Chassie.
Jag har tänkt byta bulkhead på min maskin för den som nu sitter där har sett sina bättre dagar, det är samma bulkhead upp till 91 är då då lagligt att genomföra.

MVh Andreas 705 // indy trail/ 400
Om bulkheaden är av samma typ från ex -85 -91 så är de inga bekymmer att byta ut.
Ang motorn så gäller samma sak där.
Nu minns jag inte exakt mellan vilka årtal Indy 400 motorerna fanns, men har du en motor från 86 eller 87 så är de samma motor som 85 och vinner därav ingen fördel och då är det inte några bekymmer.
Gäller inte L/C där bestämdes att det skulle vara strikt 85 som gäller.

Mogge: Stämmer bra det, Alla hybridbyggen hamnar i Stora Racer. I Stora Fläkt Mod går maskiner som är bonntrimmad enkelt uttryckt.

Jaha bara att kasta in handduken då med andra ord. Men VEM kommer att stå och kolla datumstämplar på lc motorena ?
400 fanns som förserie i små upplagor 84 men kom offeciellt 85, 88 så sänkte dom kompen i då 500 började tillverkas för att det skulle skilja mer i effekt uttag mellan maskinerna, Tror dom sluta med 400 någon gång på 90

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 24 mar 2012, 18:13
av RetroR
Börjar bli väl grötigt det här reglementet för Burkarcupen.......men å andra sidan han man inte köra nått alls i år så. =)

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 24 mar 2012, 18:28
av marino carlsson
Rally-Ante, låt inte så uppgiven. Du har ju samma möjligheter att vara med å påverka som alla andra.

Rickard - Ja det blir uppenbarligen så när man måste skriva saker för att folk ska förstå att inte fuska. Enkelt om alla körde enstånk.

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 24 mar 2012, 18:40
av rally_ante
marino carlsson skrev:Rally-Ante, låt inte så uppgiven. Du har ju samma möjligheter att vara med å påverka som alla andra.

Rickard - Ja det blir uppenbarligen så när man måste skriva saker för att folk ska förstå att inte fuska. Enkelt om alla körde enstånk.

Jo lite uppgiven, man har väl lite av tävlingsdjävulen isig och vill vara med och slåss :twisted: och nu då man får åka med dom som har STORA motorer oxå, jo visst förstår det där med årtals begränsningen, men att det inte får vara en dag över 85 fast konstruktionen i sig är den samma genom hela bygg serien.

kankse bara ska tillåta enstånk motorer oavsett chassie :lol:

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 24 mar 2012, 19:22
av Kronjocke
marino carlsson skrev:Stora fläkt mod..
Okej. Men jag får inte bygga om 540:in från F/c till F/a.

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 24 mar 2012, 21:30
av marino carlsson
Helt ok att göra om till f/a

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 24 mar 2012, 22:37
av marino carlsson
Vi får väl ta upp på mötet huruvida vi ska göra med L/C motorernas varande om det är samma. Så ruggigt skönt å inte behöva bestämma själv ;) Tillgänglighet är ju både bra å dåligt. Håller nere budget men tillgängligheten ökar ju farten också. Ett avvägande.

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 25 mar 2012, 10:19
av Phazer-85
rally_ante skrev:
marino carlsson skrev:Rally-Ante, låt inte så uppgiven. Du har ju samma möjligheter att vara med å påverka som alla andra.

Rickard - Ja det blir uppenbarligen så när man måste skriva saker för att folk ska förstå att inte fuska. Enkelt om alla körde enstånk.

Jo lite uppgiven, man har väl lite av tävlingsdjävulen isig och vill vara med och slåss :twisted: och nu då man får åka med dom som har STORA motorer oxå, jo visst förstår det där med årtals begränsningen, men att det inte får vara en dag över 85 fast konstruktionen i sig är den samma genom hela bygg serien.

kankse bara ska tillåta enstånk motorer oavsett chassie :lol:
De är bara i cross tävlingarna vi får möta storpojka, i dom övriga grenarna möter vi jämnbördiga motorer.

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 25 mar 2012, 13:22
av Pantera 5000
Hej
Angående klassen Stora Fläkt Mod 76-85 kommer den att delas upp med framvagn och bladfjädring ??
Annars blir det ju väldigt orättvist i den den klassen.

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 25 mar 2012, 13:23
av marino carlsson
Har du ens läst reglementet?

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 25 mar 2012, 13:37
av Pantera 5000
Ok med framvagn hamnar man i stora racer..

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 25 mar 2012, 13:40
av marino carlsson
Precis

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 25 mar 2012, 19:47
av rally_ante
Phazer-85 skrev:
rally_ante skrev:
marino carlsson skrev:Rally-Ante, låt inte så uppgiven. Du har ju samma möjligheter att vara med å påverka som alla andra.

Rickard - Ja det blir uppenbarligen så när man måste skriva saker för att folk ska förstå att inte fuska. Enkelt om alla körde enstånk.

Jo lite uppgiven, man har väl lite av tävlingsdjävulen isig och vill vara med och slåss :twisted: och nu då man får åka med dom som har STORA motorer oxå, jo visst förstår det där med årtals begränsningen, men att det inte får vara en dag över 85 fast konstruktionen i sig är den samma genom hela bygg serien.

kankse bara ska tillåta enstånk motorer oavsett chassie :lol:
De är bara i cross tävlingarna vi får möta storpojka, i dom övriga grenarna möter vi jämnbördiga motorer.


jajemen man får ju möta dom i den roligaste formen av gren oxå kankse borde fundera på att utöka varven lite oxå :D

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 26 mar 2012, 04:56
av marino carlsson
Som jag grubblar och funderar.. Jag har en åsikt också och det är det här med damklassen. Jag känner att oavsett om det blir 4st tjejer som skulle komma för att köra i en lilla Damklass så känns det ändå som att det är ett måste. Känns orimligt att tro att tjejer tycker det ser ut som en rolig grej med vållvässat och skidres mot månen om man är nybörjare. Då får ju "ALLA" tjejer som har värstingmaskiner köra mot varandra och tampas och dem som vill vara med bara för att det är roligt har en chans att testa på.

En annan grej jag funderat på är om man skulle ha typ billigare startavgift i Lilla fläkt Std och isf Lilla Dam Std för att öka på suget lite att testa på. För det är ju helt perfekta instegsklasser. ?? Bara lite små funderingar så här på morgonkvisten efter en natt i garaget med tankar som åkt runt runt?? Observera! Bara åsikter och tankar som gärna får besvaras..

Re: Förarrådets Reglemente 2013 Burkarcupen

Postat: 26 mar 2012, 08:32
av mickeSTX
Får börja med och beklaga att jag ej möjlighet att deltaga i torsdagens möte.
Vad jag nu kan uteläsa av föreslagna reglementet så blir min Yamaha STX utdopad från Stora mod. Kör med EX block och Pz cyllar. Har jag haft EX motor har det varit helt ok och likadant om jag har haft en Pz motor i skotern. Varför blir då kombinationen ej tillåten ?? :roll:
Det är inget hokuspokus med det bygget. Råkade bara ha en väldigt fräch och renoverad vevaxel till EX blocket varpå jag byggde ihop skotern så.
Skall tydligen hamna i Stora racer nu då och måste då dit med en dubbad matta, hade inte lust med det. Suck :( :(
/Micke