Diskutioner BC 2012

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Fredrik 860R
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 nov 2008, 20:42
Ort: Sävar

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Fredrik 860R » 11 aug 2011, 08:40

En fråga får man bygga framvagn på en bladfjädrad maskin och köra
Stora fläkt supermod eller tex indy chassie med fläkt motor,
får man inte det så är det ju en ren srv/phazer klass.
Polaris cutlass F/A #15

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 11 aug 2011, 10:08

Fredrik 860R skrev:En fråga får man bygga framvagn på en bladfjädrad maskin och köra
Stora fläkt supermod eller tex indy chassie med fläkt motor,
får man inte det så är det ju en ren srv/phazer klass.
Det kan väll inte va nå problem att trycka ner en hårfläkt i ett TX-L chassi t.ex men att sätta framvagn på en EX eller nåt är nog inte lovligt.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Fredrik 860R
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 nov 2008, 20:42
Ort: Sävar

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Fredrik 860R » 11 aug 2011, 11:39

Jaha ok då är jag med,
tycker nog det borde vara tillåtet att montera tss termosar på en
bladfjädrad maskin,tvärt om går ju bra.
Polaris cutlass F/A #15

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 11 aug 2011, 11:41

Som Phazer säger, stoppa en fläktare i en framvagnsmaskin å kör. Lynx 3300, txl, formula mx..
men vill inte se några helt värdelösa framvagnskonstruktioner på en EX tex..

Vi har än inte nekat någon att vara med om vi säger så. Blir bra med mycket deltagare också så att vinna klassen blir något extra..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 11 aug 2011, 11:43

Fredrik 860R skrev:Jaha ok då är jag med,
tycker nog det borde vara tillåtet att montera tss termosar på en
bladfjädrad maskin,tvärt om går ju bra.
Problemet:

Vissa är fantastiskt duktiga på konstruera saker. Vissa är rent nå råbarmkuseligt dålig.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Fredrik 860R
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 nov 2008, 20:42
Ort: Sävar

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Fredrik 860R » 11 aug 2011, 11:46

Ok
förstår säkerhets problemet.
Polaris cutlass F/A #15

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 11 aug 2011, 11:54

De finns ju även Blizzard MX, skulle va kul att se en sån på banan, de går nog få bra snurr på en 503.
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 11 aug 2011, 16:47

Faktiskt så var jag rätt imponerad över fjädringen i min MX som jag hade. Nu var den så risig i övrigt men med fräscha grejjer så går de nog studtsa på bra me en sån
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 11 aug 2011, 19:06

mogge skrev:
Haggla skrev:
mogge skrev:Jag tycker att detta verkar bra.
Det enda som jag funderar över är om det inte blir så många som väljer att köra i storafläkt supermod, så kommer Storafläkt mod att bli en väldigt stor klass.
Bra med konkurens!! //Stefan
Det är inget problem med bra konurens, tvärt om, det är kul med riktiga klasser :thumbright: . Men om det skulle bli över 40 deltagare i denna klass kan det kanske bli svårt att genomföra tävlingen, för om jag inte mins fel så var gränsen på anmälda i en klass 30 st.
De är en intressant fråga Mogge, om vi räknar fjolårets deltagare som nu klassar in i dessa två "nya" klasser så blir antalet en bit över 50, plus att de förhoppningsvis tillkommer några så kan de bli ett riktigt getingbo....bzzz bzzz

Om de då skulle va max 30 i varje klass kan de då bli först till kvarn i Storafläkt mod tro?
De finns säkert nån som ger oss ett vettigt svar på detta ;)

En annan grej som jag tycker, de är att Storafläkt supermod håller på att ligga ganska bra i munnen, de är lite bredhängselsprättarvarning..... :thumbright:
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 12 aug 2011, 02:41

30 gränsen kommer kanske tillämpa den dagen alla klasser fylls till bristningsgränsen. Om en klass är stor så är de bara å dunka på.. Vi har ju hanterat 185 förare på Ovalen så de borde väl inte vara något problem ifall 50 av dem är i samma klass.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Phazer-85 » 12 aug 2011, 12:56

marino carlsson skrev:30 gränsen kommer kanske tillämpa den dagen alla klasser fylls till bristningsgränsen. Om en klass är stor så är de bara å dunka på.. Vi har ju hanterat 185 förare på Ovalen så de borde väl inte vara något problem ifall 50 av dem är i samma klass.
Svårare än så är de förstås inte...... ;)
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 12 aug 2011, 16:23

Om ni låter oroandet vara så sköter jag de ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

jonsa
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jan 2010, 22:56
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av jonsa » 20 aug 2011, 01:51

Lilla Fläkt - Yttre modifieringar tillåten såsom dubbelförgasare, pipor, chassie och Motorvariator. Ungefär som Lilla fläkt std var men att man får mixtra lite iaf. Dock tillåts inga inre modifieringar såsom portning, toppar osv. Sekundär får heller inte bytas ut då de är en stor begränsning för såväl skidoo som Yamaha. Motor skall också vara av standardmodell för chassiet. Skidoo Safari = Rotax 377 osv..
(Detta pga att vi plockar bort Lilla fläkt mod och detta är en optimal klass att lära sig tuna å mixtra i då motormodellerna som används finns i miljoner och är relativt billiga att införskaffa. Helt enkelt en bra instegsklass för mixter. Många som kör std maskiner säger ju också att de inte ger nå å ha dubbelgasare osv så då brde ju den skaran inte vara särskilt oroade över att någon sätter på dubbelgasare

Varför förstöra en klass som Lilla Fläkt Standard? Trimma, Nej Tack!
TEAM SORK # 19

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 20 aug 2011, 03:43

jonsa skrev:Lilla Fläkt - Yttre modifieringar tillåten såsom dubbelförgasare, pipor, chassie och Motorvariator. Ungefär som Lilla fläkt std var men att man får mixtra lite iaf. Dock tillåts inga inre modifieringar såsom portning, toppar osv. Sekundär får heller inte bytas ut då de är en stor begränsning för såväl skidoo som Yamaha. Motor skall också vara av standardmodell för chassiet. Skidoo Safari = Rotax 377 osv..
(Detta pga att vi plockar bort Lilla fläkt mod och detta är en optimal klass att lära sig tuna å mixtra i då motormodellerna som används finns i miljoner och är relativt billiga att införskaffa. Helt enkelt en bra instegsklass för mixter. Många som kör std maskiner säger ju också att de inte ger nå å ha dubbelgasare osv så då brde ju den skaran inte vara särskilt oroade över att någon sätter på dubbelgasare

Varför förstöra en klass som Lilla Fläkt Standard? Trimma, Nej Tack!
Ingen får trimma, bara mixtra lite :)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Pinjongen » 26 aug 2011, 20:57

Enligt den här beskrivningen är motorn redan trimmad. Varför då inte gå fullt ut och tillåta portning och planad topp? Jag tycker att "mixtrandet" är drivkraften i motorsporten.

marino carlsson skrev:
jonsa skrev:Lilla Fläkt - Yttre modifieringar tillåten såsom dubbelförgasare, pipor, chassie och Motorvariator. Ungefär som Lilla fläkt std var men att man får mixtra lite iaf. Dock tillåts inga inre modifieringar såsom portning, toppar osv. Sekundär får heller inte bytas ut då de är en stor begränsning för såväl skidoo som Yamaha. Motor skall också vara av standardmodell för chassiet. Skidoo Safari = Rotax 377 osv..
(Detta pga att vi plockar bort Lilla fläkt mod och detta är en optimal klass att lära sig tuna å mixtra i då motormodellerna som används finns i miljoner och är relativt billiga att införskaffa. Helt enkelt en bra instegsklass för mixter. Många som kör std maskiner säger ju också att de inte ger nå å ha dubbelgasare osv så då brde ju den skaran inte vara särskilt oroade över att någon sätter på dubbelgasare

Varför förstöra en klass som Lilla Fläkt Standard? Trimma, Nej Tack!
Ingen får trimma, bara mixtra lite :)
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 26 aug 2011, 21:27

Ja jag håller med men det var inte så många som körde den trimmade klassen. Dock så vill man kanske som nybörjare ändå ha en pipa som låter lite fränare och dubbla gasare är ju alltid lite fränare. Dock vet jag dem som kört helt standard med rätt variatorsetup som åkt skjortan av portade maskiner så därav får man lite mixter om än de inte ger 20hk som en portning kan göra.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
mogge
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 feb 2009, 22:53
Ort: Skellefteå

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av mogge » 28 aug 2011, 11:11

Jag måste bara lyfta frågan om stora fläkt mod ännu en gång.

Jag har pratat med några förare som har kört i stora fläkt veteran mod (Jag vill även tillägga att dessa förare jag pratar om var bland de snabbaste i denna klass), dessa förare har nu planer på att ge upp deras befintliga motorer och istället byta till en motor från en nyare skoter.
Personligen så känns inte detta som en bra utveckling, utan vi måste väl sträva efter att skotrarna lever vidare med befintliga och rätt motorer i rätt skoter.

Skulle vi nu släppa årsmodellerna -76 till -85 i samma klass så befarar jag att vi får denna utvekling, att fler väljer det modernare och färre de äldre, vilket skulle vara väldigt tråkigt. :(
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av Holländaren » 28 aug 2011, 15:46

Håller med Mogge att det kanske inte är nån bra utveckling. Man behöver bara titta på hur det har varit tidigare i fläkt veteran, dom flesta körde det nyaste som var tillåten. Och hamnar dom nu i samma klass med 80-85 så kommer det inte finnas många 70 talare på banan o det vore som sagt tråkigt.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av marino carlsson » 28 aug 2011, 21:22

Ja det är inte för sent att ändra på om det är så det ser ut på riktigt. Dock ryker supermodklassen isf, ingen får dubba och så släpper vi in termosarna/framvagnarna i 80-85.. Vi måste få ner klassantalet på något vis för det är inte hållbart i längden.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Diskutioner BC 2012

Inlägg av spider66 » 29 aug 2011, 13:10

marino carlsson skrev:Ja det är inte för sent att ändra på om det är så det ser ut på riktigt. Dock ryker supermodklassen isf, ingen får dubba och så släpper vi in termosarna/framvagnarna i 80-85.. Vi måste få ner klassantalet på något vis för det är inte hållbart i längden.
Vänta inte för länge om du ska ändra. Det är ju trist om folk hinner köpa dubb som dom inte får använda.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Skriv svar