Diskutioner BC 2012
Re: Diskutioner BC 2012
Det är ju bara att ge fan i att gå på krogen några gånger och köpa dubb och stål istället. Då slipper ni bakisen också
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Diskutioner BC 2012
spider66 skrev:Det är ju bara att ge fan i att gå på krogen några gånger och köpa dubb och stål istället. Då slipper ni bakisen också
Du är en klok människa, men så kör du Yamaha oxå
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Diskutioner BC 2012
Hur går de med klass indelnigarna?
Är de spikat nåt ännu??
//D
Är de spikat nåt ännu??
//D
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Diskutioner BC 2012
Har haft lite semester från Burkarcupen men måste väl börja rådda i detta snart så vi vet vad som ska gälla. Ska även försöka få en kallender klar i god tid i år.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Diskutioner BC 2012
Skönt me lite semester från skotrar, du är trots allt ingen robot...än om de såg ut så på dansgolvet på avslutningen...
Ska bli intressant med kalendern.
Mvh Fred Astaire
Ska bli intressant med kalendern.
Mvh Fred Astaire
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Diskutioner BC 2012
marino carlsson skrev:tanken var med lilla fläkt std att den skulle vara precis som den är nu men man skulle öppna upp för att tex använda en rotax 377 i en blizzard som i mitt fall om än de inte kommer bli så i mitt fall. Motorn skall då vara helt original med allt vad de betyder. Dock skulle man isf tillåta dubbelförgasare för de är svårt för någon å säga att den inte kommer från en citation ss.Känns som det kommer bli fler frågetecken än det är värt..
är inte det här ett steg i felrikning att tilllåta dubbla förgasare för alla? kan inte den som gör en fin clone av en ss få ha dubbel gasare?
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400
Re: Diskutioner BC 2012
Dubbla 34:or på Et:n, ja tack!holmgren skrev:marino carlsson skrev:tanken var med lilla fläkt std att den skulle vara precis som den är nu men man skulle öppna upp för att tex använda en rotax 377 i en blizzard som i mitt fall om än de inte kommer bli så i mitt fall. Motorn skall då vara helt original med allt vad de betyder. Dock skulle man isf tillåta dubbelförgasare för de är svårt för någon å säga att den inte kommer från en citation ss.Känns som det kommer bli fler frågetecken än det är värt..
är inte det här ett steg i felrikning att tilllåta dubbla förgasare för alla? kan inte den som gör en fin clone av en ss få ha dubbel gasare?
TEAM SORK # 19
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 08 jun 2011, 18:57
- Ort: vännäsby
Re: Diskutioner BC 2012
Jag tycker det låter som en bra ide, men dom som har dubbelgasare ska vara i orginal maskin. tex citation ss få dubbel men inte en vanlig citation.marino carlsson skrev:tanken var med lilla fläkt std att den skulle vara precis som den är nu men man skulle öppna upp för att tex använda en rotax 377 i en blizzard som i mitt fall om än de inte kommer bli så i mitt fall. Motorn skall då vara helt original med allt vad de betyder. Dock skulle man isf tillåta dubbelförgasare för de är svårt för någon å säga att den inte kommer från en citation ss. Känns som det kommer bli fler frågetecken än det är värt..
Tycker ni rör om så mycket i förslagen.. Det fungerar ganska bra som det är men vi måste enas hur vi ska göra med lilla L/C maskiner, framvagnsfläktare och de som vill åka dubbat men ändå fläkt för att få så rättvist som möjligt men ändå en stor klass. Det är här skon klämmer. Självklart så får alla som trimmat en 377 eller dyligt åka med stora fläkt mod istället. Att släppa dem i stora fläkt std är inte rättvist mot std maskinerna och det kommer bli liv om de när rätt moddad upp till 400cc fläkt kommer.
Ska vi köra Lilla L/C som den varit i år men även släppa in alla som vill åka dubbat med fläktmaskiner som är bladfjädrade också? Det borde ge en stor klass om än rätt blandad. Problemet med dubbinförande är ju att det bara är en/två tävlingar som de får användas dubb. Resten av tävlingarna så är det ju ingen skilnad mellan Stora fläkt mod och de som kör sånna maskiner i Lilla L/C.
Re: Diskutioner BC 2012
Jaha då var det dags att lyfta tråden igen, har ni bestämt hur 2012 års klass indelning skall se ut?
mvh Roger
mvh Roger
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Diskutioner BC 2012
Nu är det motorveckan men vi hörs om detta när semestern är slut
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Diskutioner BC 2012
Blir bra!
Trevlig semester
Trevlig semester
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80
Re: Diskutioner BC 2012
Håller helt med spider 66 släpp dubben fri och låt klasserna vara som dom är.
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Diskutioner BC 2012
Halloj glada vänner, semestern är inte riktigt över ännu men jag lyfter upp en grej som jag funderat över pga att vi måste banta ner några klasser för de är inte riktigt hållbart som det är nu med så många klasser dessutom så ska vi hitta något som kan vara klokt i längden. Jag skriver en kort förklaring hur jag tänkt under varje klass så ni får min vinkel på det hela.
Här är då 9 klasser som jag kan motivera och som också behövs för att kunna få mångfalden i det vi gör. De är av största vikt att vi kan behålla så många modeller och motorprogram som möjligt på banan då de förutom racing handlar om ett stycke historia det vi gör. Att inte alla platsar eller finner sin egen maskin optimal för klasserna kan jag inte ta hänsyn till om jag gjort mitt yttersta utifrån de influenser jag sugit in och utifrån den statistik som faktiskt finns efter 4 säsonger av fantastisk utveckling.
Enstånk - Endast en klass och de är samma reglemente som för Enstånk Mod tidigare år.
(Detta pga dålig uppslutning av originalare och jag förstår att de blir lite bang for the buck att åka land å rike runt med 18hk. Lägg därtill att de kryddigare gammelstånkeriddarna inte är särskilt oroad över ET250 förarna osv.)
Lilla Fläkt - Yttre modifieringar tillåten såsom dubbelförgasare, pipor, chassie och Motorvariator. Ungefär som Lilla fläkt std var men att man får mixtra lite iaf. Dock tillåts inga inre modifieringar såsom portning, toppar osv. Sekundär får heller inte bytas ut då de är en stor begränsning för såväl skidoo som Yamaha. Motor skall också vara av standardmodell för chassiet. Skidoo Safari = Rotax 377 osv..
(Detta pga att vi plockar bort Lilla fläkt mod och detta är en optimal klass att lära sig tuna å mixtra i då motormodellerna som används finns i miljoner och är relativt billiga att införskaffa. Helt enkelt en bra instegsklass för mixter. Många som kör std maskiner säger ju också att de inte ger nå å ha dubbelgasare osv så då brde ju den skaran inte vara särskilt oroade över att någon sätter på dubbelgasare heller.
Tjejklass - Endast en klass och det blir Stora Fläkt Tjej från föregående år. Samma reglemente som föregående år. Man får dela skoter med killar men ingen som kör dubbat.
(Detta pga lågt deltagarantal och de är fler som kör större fläktmaskiner varpå det blev ett naturligt val)
Retro Veteran - Ingen förändring
(Tycker vi hittat en bra nivå här redan)
Stora fläkt std - ingen förändring
(klockren klass som direkt blev populär)
Stora fläkt mod - släpper årsmodellen till 76-85
(minimal skillnad mellan maskinerna och den nya fläktklassen med dubb gör att vi delar här istället)
Stora fläkt supermod - Fläktmaskiner med framdämpare original och för dem som vill åka dubbat på dragrace och oval men har bladfjädrat.
Lilla L/C - Upp till 400cc
Stora L/C - 401cc och över
(På så sätt sett i förlängningen får vi rena L/C klasser och behöver inte fundera över om storkubikade Fläktare är fördelaktiga mot små L/C maskiner eller inte. Tror också att de kan gynna klassen framledes. )
I övrigt görs inte några ändringar på regelverket då jag kan anse dem rätt bra. Någon som har några tillägg på sådant som vi missat även i år rent säkerhetsmässigt så skriv gärna de också så kan vi komplettera.
Så varsegoda och skölj...
Mvh Marino
Här är då 9 klasser som jag kan motivera och som också behövs för att kunna få mångfalden i det vi gör. De är av största vikt att vi kan behålla så många modeller och motorprogram som möjligt på banan då de förutom racing handlar om ett stycke historia det vi gör. Att inte alla platsar eller finner sin egen maskin optimal för klasserna kan jag inte ta hänsyn till om jag gjort mitt yttersta utifrån de influenser jag sugit in och utifrån den statistik som faktiskt finns efter 4 säsonger av fantastisk utveckling.
Enstånk - Endast en klass och de är samma reglemente som för Enstånk Mod tidigare år.
(Detta pga dålig uppslutning av originalare och jag förstår att de blir lite bang for the buck att åka land å rike runt med 18hk. Lägg därtill att de kryddigare gammelstånkeriddarna inte är särskilt oroad över ET250 förarna osv.)
Lilla Fläkt - Yttre modifieringar tillåten såsom dubbelförgasare, pipor, chassie och Motorvariator. Ungefär som Lilla fläkt std var men att man får mixtra lite iaf. Dock tillåts inga inre modifieringar såsom portning, toppar osv. Sekundär får heller inte bytas ut då de är en stor begränsning för såväl skidoo som Yamaha. Motor skall också vara av standardmodell för chassiet. Skidoo Safari = Rotax 377 osv..
(Detta pga att vi plockar bort Lilla fläkt mod och detta är en optimal klass att lära sig tuna å mixtra i då motormodellerna som används finns i miljoner och är relativt billiga att införskaffa. Helt enkelt en bra instegsklass för mixter. Många som kör std maskiner säger ju också att de inte ger nå å ha dubbelgasare osv så då brde ju den skaran inte vara särskilt oroade över att någon sätter på dubbelgasare heller.
Tjejklass - Endast en klass och det blir Stora Fläkt Tjej från föregående år. Samma reglemente som föregående år. Man får dela skoter med killar men ingen som kör dubbat.
(Detta pga lågt deltagarantal och de är fler som kör större fläktmaskiner varpå det blev ett naturligt val)
Retro Veteran - Ingen förändring
(Tycker vi hittat en bra nivå här redan)
Stora fläkt std - ingen förändring
(klockren klass som direkt blev populär)
Stora fläkt mod - släpper årsmodellen till 76-85
(minimal skillnad mellan maskinerna och den nya fläktklassen med dubb gör att vi delar här istället)
Stora fläkt supermod - Fläktmaskiner med framdämpare original och för dem som vill åka dubbat på dragrace och oval men har bladfjädrat.
Lilla L/C - Upp till 400cc
Stora L/C - 401cc och över
(På så sätt sett i förlängningen får vi rena L/C klasser och behöver inte fundera över om storkubikade Fläktare är fördelaktiga mot små L/C maskiner eller inte. Tror också att de kan gynna klassen framledes. )
I övrigt görs inte några ändringar på regelverket då jag kan anse dem rätt bra. Någon som har några tillägg på sådant som vi missat även i år rent säkerhetsmässigt så skriv gärna de också så kan vi komplettera.
Så varsegoda och skölj...
Mvh Marino
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Diskutioner BC 2012
Ser bra ut
Skyddsväst i alla klasser skulle ju inte vara nån försämring.Dom har ju börjat bli riktigt billiga.
Skyddsväst i alla klasser skulle ju inte vara nån försämring.Dom har ju börjat bli riktigt billiga.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Diskutioner BC 2012
De här blir säkert bra, hopppas bara att dom som vill åka med dubb och bladfjädrat förstår att dom måste åka hela cupen i storafläkt supermod och inte enbart dubb tävlingarna.
//D
//D
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
Re: Diskutioner BC 2012
Det där blir nog bra! men en grej undra jag, varför inte tillåta valfri förgasare och pipa men samma antal som orginal.
Yamaha:
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400
SR643B
SM340
ET300
SM300
SW440
STX340
SL351
ET340T
SW400
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Diskutioner BC 2012
Holmgren: Endast av den anledningen jag skrivit att jag tycker de är en fantastiskt bra klass att mixtra i och därav så vill jag behålla den möjligheten.
Phazer85: Självklart så gäller ju samma regler som i alla andra klasser. Samma skoter, klass och förare för att delta i cupen.
Spider: Ett vettigt ryggskydd är ett bra skydd och givetvis kommer skyddsväst bli ett krav i även Stora fläkt Supermod. Känner att Ryggskydd får utgöra ett rimligt skydd för de övriga klasserna.
Phazer85: Självklart så gäller ju samma regler som i alla andra klasser. Samma skoter, klass och förare för att delta i cupen.
Spider: Ett vettigt ryggskydd är ett bra skydd och givetvis kommer skyddsväst bli ett krav i även Stora fläkt Supermod. Känner att Ryggskydd får utgöra ett rimligt skydd för de övriga klasserna.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Diskutioner BC 2012
Jag tycker att detta verkar bra.
Det enda som jag funderar över är om det inte blir så många som väljer att köra i storafläkt supermod, så kommer Storafläkt mod att bli en väldigt stor klass.
Det enda som jag funderar över är om det inte blir så många som väljer att köra i storafläkt supermod, så kommer Storafläkt mod att bli en väldigt stor klass.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
Re: Diskutioner BC 2012
Bra med konkurens!! //Stefanmogge skrev:Jag tycker att detta verkar bra.
Det enda som jag funderar över är om det inte blir så många som väljer att köra i storafläkt supermod, så kommer Storafläkt mod att bli en väldigt stor klass.
Re: Diskutioner BC 2012
Det är inget problem med bra konurens, tvärt om, det är kul med riktiga klasser . Men om det skulle bli över 40 deltagare i denna klass kan det kanske bli svårt att genomföra tävlingen, för om jag inte mins fel så var gränsen på anmälda i en klass 30 st.Haggla skrev:Bra med konkurens!! //Stefanmogge skrev:Jag tycker att detta verkar bra.
Det enda som jag funderar över är om det inte blir så många som väljer att köra i storafläkt supermod, så kommer Storafläkt mod att bli en väldigt stor klass.
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75