Rusch Diablo

En liten presentation om dig själv, intressen, osv
Rusch Diablo
Inlägg: 79
Blev medlem: 03 jan 2008, 00:39
Ort: Lit

Rusch Diablo

Inlägg av Rusch Diablo » 04 jan 2008, 23:55

Tjena!

Jag är ny här på forumet.
Heter egentligen Robert, är precis fyllda 40 och bor i Östersund.
Äger som ni kanske kan gissa en Rusch R11 från -70.
Det är en f.d. tävlingsmaskin som man visst körde
långlopp med nån gång i början på -70-talet. Sitter en 440 ILO Rockwell
under den något bedagade glasfiberhuven. Min farfar var förre ägaren. (Han tävlade aldrig med den).
Har haft den i några år men det har alltid varit nått som satt stopp för brukande.
Efter att ha byggt om bromsen för att den överhuvudtaget ska gå att
kalla för broms så sprack helixen på sekundärvariatorn i två delar.
Var faan får man tag i en sån till en Rusch 70:a??
Lösningen blev att lappa ihop den gamla.
Efter det ville den mest bara gå på en cylinder. Det blev 2 nya
tändspolar som applicerades i mellandagarna. Och se det gjorde susen!
Ricktigt rapp och rolig att köra.
Det finns naturligtvis hur mycket som helst som skulle behöva fixas.
Man är glad varje gång man kommer hem för egen maskin.
Skrammlar oroväckande om hela åket faktiskt.
Bild

Bild

Bild

Sjysta luftrör...
Bild

För övrigt kan sägas att jag är intresserad av det mesta som har nån
form av förbränningsmotor. Helst gamla grejer förståss.
Har några gamla moppar, motorsågar??, båtmotor från -59 och
dylikt... Fick för mig att budgetrenovera gräsklipparen förra våren (blev nog idiotförklarad av omgivningen fler än en gång).
Motorn var mer än lovligt glapp i lagrena efter att nån tidigare ägare
kört den med för lite olja, eller kanske utan?
Plockade ihop 2 skrotade motorer till 1, på med lite färg och det blev ganska snyggt, eller?
Kanske starten till en ny hobby...veteranklippare.

Bild

Bullit
Inlägg: 92
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:53
Ort: Hattfjelldal,Norge

Inlägg av Bullit » 05 jan 2008, 00:02

hej å välkommen, fin ruch och klipparn såg inte fy skam ut heller :D

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 05 jan 2008, 10:35

Välkommen hit

kul med tävlingsmaskiner, har du några gamla bilder vet vem som körde den osv?
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

Rusch Diablo
Inlägg: 79
Blev medlem: 03 jan 2008, 00:39
Ort: Lit

Inlägg av Rusch Diablo » 05 jan 2008, 14:28

Tack för det!

Tyvärr har jag dåligt med historik om maskinen.
Min farbror bytte till sig den på en tävling mot farfars Johnsson bredbandare. Sen har den mest används som fiskeskoter.
När jag tog över den hade den stått och förfallit ett antal år.
Jag har en del minnen från tidigt 80-tal när jag åkte på den som
14-15 åring i farmor och farfars stuga i Ljungdalen.
Det jag minns mest var att man inte tordes hålla fullt med den
nån längre stund eftersom den vibrerade och skakade så det blev
svårt att hålla i styret. Bromsarna var också rena skämtet.

Finns en artikel om Rusch på skoterportalen:

http://www.moontain.se/skoterportalen/r ... trusch.htm

El Presidente
El Presidente
El Presidente
Inlägg: 1426
Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av El Presidente » 05 jan 2008, 16:53

Jo det är inte lätt att spåra upp tävlings åkare

allra helst då dom flesta tävlingskotrar saknar papper =/

det finns ju en par riktigt stora Rusch fantaster på forumet

men det kanske du redan har kollat upp =)
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------

1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 05 jan 2008, 17:03

välkommen :D kul att se en sån gammal räser här på forumet.

Rusch Diablo
Inlägg: 79
Blev medlem: 03 jan 2008, 00:39
Ort: Lit

Inlägg av Rusch Diablo » 05 jan 2008, 18:42

Jodå, har hittat några "själsfränder". :D
Vore kul om någon hade nåra gamla tävlingsbilder i gömmorna
från tiden då det begav sig.

Ang. papper så har jag ett litet problem där.
Maskinen har visserligen varit reggad men är tyvärr avreggad
p.g.a att ingen betalat registeravgifften på många år innan
jag tog över den.
Därför har jag varit tvungen att montera bakljus och bromsljus
för att kunna reggbesiktiga den igen.
Finns det någon som har erfarenhet av att regga en gammelmaskin?
Jag har kvar papperna från förra gången den blev reggad 1974
när skotrar började reggas.

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 05 jan 2008, 19:53

Hej
Roligt att det är någon mera som håller på med Rusch.
Vi har "ombesiktigat" två Ruschar och det har inte varit några problem. Vi hade original skylten kvar och på så sätt kunde beställa gamla besikningssinstrument från bilregistrets arkiv "någonstans i norrland" och sedan göra en regbesikning.
Det jag är lite osäker på är om R11 är typad för Jlo/Rockwell LR 440, det kan vara lite special på tävlingsmaskiner.
Men har du papper på att han har varit reggad med denna motor så bör det vara ok.
Annars är sachs 290 en bra motor att besikta med.

(skotern reggas enligt det kravet det var då, inte dagens krav )
//Lars

Rusch Diablo
Inlägg: 79
Blev medlem: 03 jan 2008, 00:39
Ort: Lit

Inlägg av Rusch Diablo » 05 jan 2008, 20:10

Jo, den fanns med den motorn och det är den som står på gamla
besiktningspapperna också så det borde inte va nåra problem.

Fick ni också montera baklyse och bromsljus?
Det var jag tvungen att ha enligt en snubbe på bilprovningen som jag ringde och rådfrågade för några år sedan.

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 05 jan 2008, 20:19

Hej
bakljus är orignal, det måste finnas
bromsljus behövdes ej enl. den besikningsman som besiktade åt oss.

Vi besiktade i Gävle, senaste för 2 månader sedan. och då var det inga problem.

Det de också efterfrågar är en vikt på skotern, men det brukar bilprovningen veta vilken våg man ska använda.( som är godkänd)

// Lars

Rusch Diablo
Inlägg: 79
Blev medlem: 03 jan 2008, 00:39
Ort: Lit

Inlägg av Rusch Diablo » 05 jan 2008, 20:31

Var baklyse standard på den tiden?
Varken min eller morfars -68 hade baklyse, bara reflexer.
Men skit samma, jag har monterat både lyse och bromsljus för säkerhets skull. :D

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 05 jan 2008, 20:42

Hej
Om det är lag på baklykta eller ej det vet jag ej.
Men Rusch är typad med baklykta.
// Lars

Rusch Diablo
Inlägg: 79
Blev medlem: 03 jan 2008, 00:39
Ort: Lit

Inlägg av Rusch Diablo » 05 jan 2008, 20:49

Vad kostade besiktningen?

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Inlägg av Southern Hill Custom » 05 jan 2008, 20:56

jag har för mig ca 1500 kr

Skriv svar