Skotran...

En liten presentation om dig själv, intressen, osv
janoz
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jan 2011, 12:17
Ort: Norrtälje

Skotran...

Inlägg av janoz » 02 jan 2011, 12:44

Hej alla,

En presentation var det alltså. Är 46 år och bor i Norrtälje 70 km norr om Stockholm. Blev med gammskotran (Rajd'n) för fem år sen tror jag. Är isjaktsseglare och när det (som vanligt) låg åt h-e för mycket snö på isarna så kom jag och polaren fram till att vi måste sjutton skaffa en skoter. Hittade en Ockelbo Rajd 600 -77 på annons för 2500 kr några kilometer norr om där vi bor! Åkte dit och det var ett vrak som stått några år på en åker under en presenning. Vi ville naturligtvis kunna provköra innan vi betalade men det var inte lätt att få den att gå. Killen som sålde hade liten koll på saker och ting och vi hade egentligen NOLL erfarenhet av snöskotrar så det var en intressant kombo. Jag och polaren fick dock igång motorn efter nya tändstift och med mycket startgas. Dock så gick den inte på tomgång utan endast på höga varv. Konstigt nog gick den inte framåt vilket killen som sålde hävdade var normalt. Man skulle "snärta" med gasen för att få den att gå enligt honom... Hur som helst lyckades han genom att gasa som en galning (variatorn kopplade aldrig in pga att det var en felaktig drivrem på den...) efter en stund spränga ut vänster topplockspackning och då gav han upp. Han behövde verkligen bli av med vraket så vi fick den gratis! ca 800 kr senare för rem och sotningssats så fungerar den utmärkt! Hur kul som helst! Mattan är sprucken men den har jag lyckats laga två gånger med bitar av transportband och liquisole.

Numera har den fått lite rost bortslipad och lite ny färg åxå så den ser helt OK ut igen. Växellådan är inget vidare så den borde väl få en renovering... HIttade en instruktionsbok här på forumet så nu blir det förhoppningsvis lättare!

Det blev för snart ett år sen ytterligare en skoter (Yamaha Enticer 440 -85) till med tillhörande reservdelsskoter. Reservdelsskotern har numera renoverats upp så nu har vi tre fungerande skotrar. Lite udda så här långt söderut kanske... Men kul!

Vi har mest skotrarna till att åka omkring i lössnön här i närheten och dra skidor och snowboard bakom skotrarna med vattenskidlina.

Råkade snubbla på detta forum när jag letade information om variatorerna. Har lite strul med att ena Yamahan inte vill koppla ur ordentligt.

Här finns förresten lite bilder på både gammskotern och på mig: http://www.employees.org/~jostling/Rajd/page_01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

/janoz

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Skotran...

Inlägg av Laser » 02 jan 2011, 13:05

Välkommen :D
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Styxxa
Inlägg: 104
Blev medlem: 29 nov 2010, 20:22
Ort: Höga Kusten...

Re: Skotran...

Inlägg av Styxxa » 02 jan 2011, 13:13

Perfekt intro och en spännande presentation!
Välkômmen i kretsen av... oss.
:thumbright:
autosol kan visst ersätta zinksalva på näsan också

Joakim89
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 744
Blev medlem: 27 nov 2010, 13:24
Ort: Skogen

Re: Skotran...

Inlägg av Joakim89 » 02 jan 2011, 15:59

Välkommen

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Skotran...

Inlägg av RetroR » 02 jan 2011, 19:09

Välkommen, och lägg nu bara in din ort i profilen så blir allt toppen :thumbright:
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
jag 3000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1121
Blev medlem: 06 nov 2007, 16:24
Kontakt:

Re: Skotran...

Inlägg av jag 3000 » 02 jan 2011, 19:32

Välkommen :D
En frisk motor tänder på varje varv!

Jonas 5500
Inlägg: 76
Blev medlem: 07 jan 2010, 11:16
Ort: Ervalla, Örebro

Re: Skotran...

Inlägg av Jonas 5500 » 02 jan 2011, 23:44

Välkommen :)

______________________
ski-doo blizzard 5500 -79
ski-doo formula plus -92
YAMAHA venture tr -97

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Skotran...

Inlägg av trioman75 » 03 jan 2011, 04:53

Välkommen :)
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Skriv svar