Ny medlem.

En liten presentation om dig själv, intressen, osv
Jfk
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 nov 2019, 21:22
Ort: Dalarna

Ny medlem.

Inlägg av Jfk » 06 nov 2019, 21:49

Hej. Jag heter Fredrik och bor i Dalarna,i en liten by några mil väster om Ludvika. Har en gammal skoter jag fick för 20 år sen,som jag hann köra nån kilometer med,innan den lade av. Tappade intresset och den förpassades in i ladas mörkaste vrå. Nu har dock intresset för den vaknat igen,och jag tänkte försöka få igång den. Det är en Ockelbo Trioman -75 med både elstart och back. Motorn är en jlo rockwell 400. Sommartid fräser jag dock gärna runt på min Monark Monarped -62:a. Lite jakt och fiske hinns väl med ibland.Tja det var väl ungefär allt.
Ockelbo Trioman -75

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ny medlem.

Inlägg av SS440-80 » 07 nov 2019, 09:03

Låter som att vi inte bor så långt ifrån varandra då... ;) Jag bor i Fredriksberg.
Och moped är kul. Har du inte varit med på mopperallyt här i Fredriksberg, så tycker jag att du ska komma lördagen före midsommar (varje år)

Klart du ska fixa till Trioman, det är en riktig kultskoter :thumbright:
Gör en projekttråd här, så får du garanterat tips och råd på vägen. Och alla gillar ett projekt med mycket bilder :D

Är det CDI-tändning eller brytarspetsar på Ilo-motorn?

Jfk
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 nov 2019, 21:22
Ort: Dalarna

Re: Ny medlem.

Inlägg av Jfk » 07 nov 2019, 09:23

Ja,jag bor granne med Dan Andersson,så vi har ett par mil mellan oss. Var och kollade på mopperallyt förra året. Kan hända jag och grannen blir med nästa år. Visst huserar du väl även på raketsport? Nån har bökat runt i elsystemet på Ockelbon,så jag ska försöka reda ut det först. Det är brytare på den. Tänkte få den att funka som den ska. Sen kan det nog bli rivning och renoverning av chassit. Det har jag sagt flera gånger förut med,men sen har intresset runnit av mej. Ja,vi får väl se.
Ockelbo Trioman -75

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ny medlem.

Inlägg av SS440-80 » 07 nov 2019, 12:17

Om den gick en stund, då för 20 år sedan, så är det troligtvis förgasarproblem (de där membranförgasarna kan vara besvärliga) eller också brytarspetsarna/kondensator-problem.
Skulle börja med att ta isär förgasaren försiktigt och göra rent den, byta membran om det behövs.
Tömma ur gamla bensinen ur tanken.
Byta bränsleslangar och vakumslangen mellan vevhuset och förgasaren (sköter bränslepumpen)
Sedan skulle jag göra rent och justera in brytarspetsarna. Kanske ett nya tändstift också.

Efter det är det bara att prova med en sup i tänstiftshålen och dra. Tänder den till då, så fyll på frisk bensin i tanken och dra igång den :snowmobile:


En snöskotermotor är ju inget annat än en förväxt mopedmotor, fast utan växellåda, så det är sällan några stora bekymmer.

Japp, är med och tuggar lite på raketsport också :lol:
Är jag och en kamrat som arrangerar mopedrallyt i Fredriksberg, så vi är glada om ni kommer :thumbright:

Jfk
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 nov 2019, 21:22
Ort: Dalarna

Re: Ny medlem.

Inlägg av Jfk » 07 nov 2019, 17:40

Ja,jag gjorde ett försök för 3-4 år sedan att få igång den. PJ hade en renoveringssats till förgasarn liggande som jag köpte.Förgasarn är bygd efter ”sandwich” metoden skulle man kunna tro.Flera lager med packningar emellan. Hette valbro eller nått tror jag. Fick den att tända på ena cylindern bara. Dock funkade startmotorn galant,haha.
Ockelbo Trioman -75

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: Ny medlem.

Inlägg av swampen » 05 dec 2021, 21:31

Jfk skrev:
07 nov 2019, 17:40
Ja,jag gjorde ett försök för 3-4 år sedan att få igång den. PJ hade en renoveringssats till förgasarn liggande som jag köpte.Förgasarn är bygd efter ”sandwich” metoden skulle man kunna tro.Flera lager med packningar emellan. Hette valbro eller nått tror jag. Fick den att tända på ena cylindern bara. Dock funkade startmotorn galant,haha.
Släng den förgasaren i ån och köp en Tillotson istället :-)
Så får du glädje av skotern istället för elände och förtret!.
Rajden ärFavoriten!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ny medlem.

Inlägg av SS440-80 » 06 dec 2021, 11:01

Den här Ockelbon har bytt residensort :D

Har även fått en ny förgasare i form av en Mikuni 34.
Bild

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 373
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: Ny medlem.

Inlägg av swampen » 06 dec 2021, 13:19

SS440-80 skrev:
06 dec 2021, 11:01
Den här Ockelbon har bytt residensort :D

Har även fått en ny förgasare i form av en Mikuni 34.
Bild
Okej! De va trevligt! Ser ut som den hålls vid liv !! 😃
Rajden ärFavoriten!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Ny medlem.

Inlägg av SS440-80 » 06 dec 2021, 13:24

Faktum är att den krånglande originalförgasaren faktiskt inte var ett förgasarproblem. Motorn tog tjuvluft vid vevaxeltätningen på variatorsidan.
Så originalförgasare funkar felfritt, men jag behåller Mikunin på ändå.

Skriv svar