Millgard
Millgard
Hej skoternördar!
Lulebo numer, uppväxt i Timrå på det glada 1970- och 1980-talet där skoter var vintrarnas stora intresse - hyrd, lånad men aldrig en egen...
Nu när man är gammal nog att bestämma själv har jag förstås snöskoter och det är något så infernaliskt ointressant som en Polaris Widetrak från 1991. I och för sig osliten lågmilare övertagen av svågern, men ändå.
Varför jag är intresserad av äldre skotrar är ju att jag dels håller på med äldre bilar, företrädesvis gamla Citroëner, dels för att jag har odelat positiva minnen av snöskotern som fenomen under uppväxten. Kort sagt - jag var galen i snöskotrar. Sedan är det ju så ruskigt roligt att köra skoter, även en arbetsmaskin från 1991, så skoterintresset frodas alltjämt.
Nu när jag läst lite mer på detta forum verkar det som om jag skall fara och hälsa på här i Luleå och i Lövånger. Är man månne med i Norrlands motorhistoriker som skoterfreak? Där är jag ju redan med liksom.
Tja, det var en kort presentation - jag är även lite kalenderbitare utan att göra anspråk på totalkunnande, men lite minns man ju från broschyrsamlandet på Segervalds "Skoterns dag" varje år och så hos Ski-doohandlaren uppe i Sidsjön. Har väl några gamla broschyrer liggandes också, fast morsan hann slänga de äldsta från 1975-1987...
Nåväl, det är ju bara att PM-a eller höra av sig om ni undrar något mer.
Väl mött på snön!
Lulebo numer, uppväxt i Timrå på det glada 1970- och 1980-talet där skoter var vintrarnas stora intresse - hyrd, lånad men aldrig en egen...
Nu när man är gammal nog att bestämma själv har jag förstås snöskoter och det är något så infernaliskt ointressant som en Polaris Widetrak från 1991. I och för sig osliten lågmilare övertagen av svågern, men ändå.
Varför jag är intresserad av äldre skotrar är ju att jag dels håller på med äldre bilar, företrädesvis gamla Citroëner, dels för att jag har odelat positiva minnen av snöskotern som fenomen under uppväxten. Kort sagt - jag var galen i snöskotrar. Sedan är det ju så ruskigt roligt att köra skoter, även en arbetsmaskin från 1991, så skoterintresset frodas alltjämt.
Nu när jag läst lite mer på detta forum verkar det som om jag skall fara och hälsa på här i Luleå och i Lövånger. Är man månne med i Norrlands motorhistoriker som skoterfreak? Där är jag ju redan med liksom.
Tja, det var en kort presentation - jag är även lite kalenderbitare utan att göra anspråk på totalkunnande, men lite minns man ju från broschyrsamlandet på Segervalds "Skoterns dag" varje år och så hos Ski-doohandlaren uppe i Sidsjön. Har väl några gamla broschyrer liggandes också, fast morsan hann slänga de äldsta från 1975-1987...
Nåväl, det är ju bara att PM-a eller höra av sig om ni undrar något mer.
Väl mött på snön!
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
Re: Millgard
App app app! Me den DÄR tonen blire inte kul för dig här!millgard skrev:Hej skoternördar!
Neeee.. skoja bara. Välkommen hit.
Att k
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
tjenare millgård. Vi har ju inte träffats än, men wesslan har ju pratat lite om dig. Du lyckades ju nästan få han att köpa en citra :eek:
om jag hinner hem innan den 14.e feb så kommer jag och wesslan högst troligt åka upp till lövånger på veteranträffen. Du får väl införskaffa ett vrålåk du med innan dess och hänga på. Jag kan starkt rekommendera skidoo så du får en bra start och stadig grund att stå på
om jag hinner hem innan den 14.e feb så kommer jag och wesslan högst troligt åka upp till lövånger på veteranträffen. Du får väl införskaffa ett vrålåk du med innan dess och hänga på. Jag kan starkt rekommendera skidoo så du får en bra start och stadig grund att stå på
svart å gult
Tjenare själv, jo det känns nästan som att vi träffats. Klart ni skall på Lövånger och vi får väl se vilket märke som står på huven när jag kommer. Jag har några fräna objekt jag skall titta på så allt är ju öppet.sleed skrev:tjenare millgård. Vi har ju inte träffats än, men wesslan har ju pratat lite om dig. Du lyckades ju nästan få han att köpa en citra :eek:
om jag hinner hem innan den 14.e feb så kommer jag och wesslan högst troligt åka upp till lövånger på veteranträffen. Du får väl införskaffa ett vrålåk du med innan dess och hänga på. Jag kan starkt rekommendera skidoo så du får en bra start och stadig grund att stå på
Ski-Doo säger du...hmmm just "stadig grund" var ju framförallt Blizzarderna bra på (dvs går genom snön rakt ned i den frusna marken). Själv lutar jag ju främst åt geniala missförstådda konstruktioner, så kanske en Larven?
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
jo jag hade på känn att du skulle snegla åt lite mer udda modeller och konstruktioner, hehe
Åter till grunden, vi måste reda ut detta Anledningen till att blizzarder ofta missuppfattas vilja gå på grund kan bero på 2 saker.
1. Föraren (med all respekt för det) vågar inte lyfta trottlarna tillräckligt, vilket krävs för att dessa maskiner ska komma till sin rätt. Blizzarder är bestyckade med milt sagt högpresterande motorer och med det inte så optimerade för krypkörning som tex elan och alpine. Det går helt enkelt för långsamt och blizzarden tröttnar på dig och sätter sig på tvären för att visa sitt missnöje.
2. Föraren är oförsiktig och lyfter trottlarna alltför fort vid ett tillfälle. Detta kan lätt resultera i att den kraftfulla motorn i kombination med den väl utformade mattan rusar häftigt och på ett ögonblick avlägsnar all snö!!! I detta läge blir föraren tvungen att stanna en stund för att skotta tillbaka all snö för att inte skada mattan eller andra delar mot ev stenar eller andra hårda föremål som kan gömma sig på marken. Jag misstänker att det ofta är i detta skede som andra märkesåkare uppfattar det hela som en fastkörning??
Sammanfattning.
När rädslan för motorstyrkan börjar avta i kombination med utvecklad personlig mognad inser föraren snart blizzardens kapacitet och kan med lätthet ta sig förbi div passager och svåra branter med RÄTT fart.
Åter till grunden, vi måste reda ut detta Anledningen till att blizzarder ofta missuppfattas vilja gå på grund kan bero på 2 saker.
1. Föraren (med all respekt för det) vågar inte lyfta trottlarna tillräckligt, vilket krävs för att dessa maskiner ska komma till sin rätt. Blizzarder är bestyckade med milt sagt högpresterande motorer och med det inte så optimerade för krypkörning som tex elan och alpine. Det går helt enkelt för långsamt och blizzarden tröttnar på dig och sätter sig på tvären för att visa sitt missnöje.
2. Föraren är oförsiktig och lyfter trottlarna alltför fort vid ett tillfälle. Detta kan lätt resultera i att den kraftfulla motorn i kombination med den väl utformade mattan rusar häftigt och på ett ögonblick avlägsnar all snö!!! I detta läge blir föraren tvungen att stanna en stund för att skotta tillbaka all snö för att inte skada mattan eller andra delar mot ev stenar eller andra hårda föremål som kan gömma sig på marken. Jag misstänker att det ofta är i detta skede som andra märkesåkare uppfattar det hela som en fastkörning??
Sammanfattning.
När rädslan för motorstyrkan börjar avta i kombination med utvecklad personlig mognad inser föraren snart blizzardens kapacitet och kan med lätthet ta sig förbi div passager och svåra branter med RÄTT fart.
svart å gult