John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Blev ett kliv in i det okända häromdagen
Har en längre tid legat en risig J.D Sprintfire på Blocket med kaputt och delvis urplockad motor för 1500kr, vilket säkert är ett riktigt pris för den i det skicket.
Jag har aldrig brytt mig något i John Deere, men så hamnade jag i en tråd här på forumet där det blev tal om vikten på J.D Spirfire (ca 125kg) så då blev jag nyfiken och kollade upp lite om J.D-modeller och såg att Sprintfiren var inte mycket tyngre trots vätskekyld 340-motor, bara 151kg i torrvikt. Perfekt för yngsta dottern om några år med en lätt och tyst skoter
Så jag ringde säljaren och han bekräftade att det satt en motor utan cylindrar i skotern, men att i övrigt så var skotern i risigt men ganska komplett skick. Killen hade fått med den i ett annat köp, så han ville bara bli av med den och hade egentligen inte tittat något speciellt på den.
Jaja tänkte jag, priset är lågt och delar till motorn lär det väl gå att få tag på. Är ju gott om tid tills dottern har växt i den. Jag krokade på släpvagnen och drog till Arvika och hämtade den gamla Sprintfiren som nu bor i ett litet förråd i väntan på.....
Här är några bilder på den stackaren.
SER GANSKA SKAPLIG UT PÅ HÅLL
GUNNAR HADE EN YAMAHA GP440 SOM HAN KALLADE "MOSSA EDITION"
JAG SKULLE KUNNA ANVÄNDA SAMMA RUBRIK
TYVÄRR EN POLARIS 340 FLÄKT FRÅN 1990 I DEN
MEN DIRECTDRIVEN ÄR IALLAFALL KVAR OCH DET ÄR KUL
BUKEN ÄR I BRA SKICK
ÄVEN MATTAN MÅR BRA
Har en längre tid legat en risig J.D Sprintfire på Blocket med kaputt och delvis urplockad motor för 1500kr, vilket säkert är ett riktigt pris för den i det skicket.
Jag har aldrig brytt mig något i John Deere, men så hamnade jag i en tråd här på forumet där det blev tal om vikten på J.D Spirfire (ca 125kg) så då blev jag nyfiken och kollade upp lite om J.D-modeller och såg att Sprintfiren var inte mycket tyngre trots vätskekyld 340-motor, bara 151kg i torrvikt. Perfekt för yngsta dottern om några år med en lätt och tyst skoter
Så jag ringde säljaren och han bekräftade att det satt en motor utan cylindrar i skotern, men att i övrigt så var skotern i risigt men ganska komplett skick. Killen hade fått med den i ett annat köp, så han ville bara bli av med den och hade egentligen inte tittat något speciellt på den.
Jaja tänkte jag, priset är lågt och delar till motorn lär det väl gå att få tag på. Är ju gott om tid tills dottern har växt i den. Jag krokade på släpvagnen och drog till Arvika och hämtade den gamla Sprintfiren som nu bor i ett litet förråd i väntan på.....
Här är några bilder på den stackaren.
SER GANSKA SKAPLIG UT PÅ HÅLL
GUNNAR HADE EN YAMAHA GP440 SOM HAN KALLADE "MOSSA EDITION"
JAG SKULLE KUNNA ANVÄNDA SAMMA RUBRIK
TYVÄRR EN POLARIS 340 FLÄKT FRÅN 1990 I DEN
MEN DIRECTDRIVEN ÄR IALLAFALL KVAR OCH DET ÄR KUL
BUKEN ÄR I BRA SKICK
ÄVEN MATTAN MÅR BRA
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 30 gånger.
-
- Sponsor medlem
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
- Ort: Stöde
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Frän. När jag var liten var det ett gäng gubbar som brukade fyllköra till oss för dom visste att farsan alltid hade en flaska hemma och eftersom han aldrig drack starkvaror var den ju även full... Nå, när dom kom gick man ju ut och drömde och dagen efter var man ju ut och kollade spåren. Där John Deeren i gänget stått märkte jag att dom spåren inte gick lika djupt som de andra skotrarna gjort...
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Jag har ända sedan tonåren velat ha en Sprintfire. Tyvärr är de inte så vanliga. Har sett den där på Blocket, men när man bor i Skellefteå får man acceptera att den hamnar på någon annans släp . Ska bli kul att följa bygget.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Blev visst lite drygt 2800 stycken byggda under tre år. 146st 1982, 2400st 1983 och 288st 1984.
Så kan man gissa att det blev ca 50st sålda i Sverige 1983? Så lite sällsynt är den nog
Som tur är så fattas det inte så otroligt mycket utöver originalmotorn, vilket är illa nog. Att få tag på en Kawasaki 340 Fireburst är nog värre än den där nålen i höstacken Men man vet aldrig...
I förstaläget blir det att fixa upp det som faktiskt finns.
Men vad tror ni om att ersätta den originala motorn med en Fuji 400 L/C? De är ju byggda på samma bottendel som 500-motorerna så de borde vara skottsäkra, eller vad säger någon Polariskunnig?
Eller finns det något annat bra alternativ i lilla vattenkylda klassen? Man kan inte ha alltför stark motor i Sprintfiren p.g.a. direktdriften och de små drivhjulen. Originalmotorn är faktiskt bara på ca 30Hk.
Så kan man gissa att det blev ca 50st sålda i Sverige 1983? Så lite sällsynt är den nog
Som tur är så fattas det inte så otroligt mycket utöver originalmotorn, vilket är illa nog. Att få tag på en Kawasaki 340 Fireburst är nog värre än den där nålen i höstacken Men man vet aldrig...
I förstaläget blir det att fixa upp det som faktiskt finns.
Men vad tror ni om att ersätta den originala motorn med en Fuji 400 L/C? De är ju byggda på samma bottendel som 500-motorerna så de borde vara skottsäkra, eller vad säger någon Polariskunnig?
Eller finns det något annat bra alternativ i lilla vattenkylda klassen? Man kan inte ha alltför stark motor i Sprintfiren p.g.a. direktdriften och de små drivhjulen. Originalmotorn är faktiskt bara på ca 30Hk.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Helt klart en frän maskin, har börjat fatta lite tycke för JD's på senare dagar.. lite udda maskiner
Hålla koll på Ebay efter en org-motor går ju, men gissar att de nästan är värda in vikt i silver
La även märke till att det ser lite ut som tunneldekalerna runnit bort på bilden från långt håll, tufft om inte annat!
Lycka till och jag kommer följa och se hur detta slutar iallafall
Hålla koll på Ebay efter en org-motor går ju, men gissar att de nästan är värda in vikt i silver
La även märke till att det ser lite ut som tunneldekalerna runnit bort på bilden från långt håll, tufft om inte annat!
Lycka till och jag kommer följa och se hur detta slutar iallafall
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Jag har alltid undrat varför så många dissar JD när det gäller veteran? JD rensade friskt undan konkurrenterna under större delen av 70-talet i långloppen. I USA ska tilläggas. Alla deras modeller är otroligt smidiga jämfört med samtida konkurrenter. Motorerna var på senare år Kawasaki rakt igenom hela modellprogrammet och till dessa kostar delarna nästan ingenting jämfört med många andra. Den första motorn som kallas T-1 kom redan 1971 på Arctic cat. Den motorn är grunden till den motor som senare sitter i Kawa Drifter 340, JD Trailfire 340/440 och Spitfire. Även Sprintfiren har vevaxeln från den motorn, förutom att de kör med enkellager i mitten för att få motorn smalare. Av förklarliga skäl är det nog därför ingen rekommenderar trimning av Sprintfiren.
Den större motorserien T-7 kom 1973 och satt från början i Eltigre och Arctics Racingmodeller EXT. Vad gäller JD sitter denna botten med fläkt i Kawa Drifter 440, Intruder, Invader 340/440, 4/6 LTD. JD använder denna motor i Sportfire som F/A och Liquifire L/C. Som bonus har de sedan mitten 70-tal en boggi som faktiskt är riktigt bra. Mer JD ÅT FOLKET.
Direktdriften betyder inte att den tål lite effekt. Det är bara lite uselt med utbud på drivhjul. Kring 92-94 fanns två direktdrivna Indy Starlight i racer 750 cross. Den ena körde med Polaris trippel och den andra med Rotax 643. Den senare finns kvar även om den inte körts på mången dag. Nackdelen på den tiden var att det inte fanns vettiga drivhjul att köpa och några no-slip hade inte uppfunnits. Har för mig att de körde med 6 kugg utan no-slip, så mattspänningen var inte den slappaste man sett.
Den större motorserien T-7 kom 1973 och satt från början i Eltigre och Arctics Racingmodeller EXT. Vad gäller JD sitter denna botten med fläkt i Kawa Drifter 440, Intruder, Invader 340/440, 4/6 LTD. JD använder denna motor i Sportfire som F/A och Liquifire L/C. Som bonus har de sedan mitten 70-tal en boggi som faktiskt är riktigt bra. Mer JD ÅT FOLKET.
Direktdriften betyder inte att den tål lite effekt. Det är bara lite uselt med utbud på drivhjul. Kring 92-94 fanns två direktdrivna Indy Starlight i racer 750 cross. Den ena körde med Polaris trippel och den andra med Rotax 643. Den senare finns kvar även om den inte körts på mången dag. Nackdelen på den tiden var att det inte fanns vettiga drivhjul att köpa och några no-slip hade inte uppfunnits. Har för mig att de körde med 6 kugg utan no-slip, så mattspänningen var inte den slappaste man sett.
Senast redigerad av 1 Soderberg, redigerad totalt 11 gånger.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
OJ! 6-kuggars drivhjul, det ger inte någon vidare snäll radie för mattan att vända påSoderberg skrev:Har för mig att de körde ned 6 kugg utan no-slip, så mattspänningen var inte den slappaste man sett.
Det är ju en av anledningarna enligt J-D-experterna till att motorn inte får vara för stark, just för att drivhjulen slirar och att mattan inte tycker om att vika sig så tight runt hjulen.
John Deeres direktdrivna skotrar har en matta som är tunnare än en standard drivmatta bara för att löpa lättare.
Det här ska bli kul, men jag kommer att ta det i lagom tempo för att det ska bli en fin skoter igen.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Nu så börjar sommarens roliga mopedfixande gå mot sitt slut. Mopparna behöver såklart servas mera men det får vänta till i vår, för nu när hösten närmar sig så ökar skotersuget i kvadrat för varje grad som temperaturen sjunker
Så nu har jag tagit nya tag med Sprintfiren.
Jag hade redan förra vintern en komplett motor på gång från USA, men säljaren var en trög figur som till slut tyckte att det skulle bli för jobbigt att skeppa ett stort paket till Sverige. Så när motorn inte kom och vintern här var så mager som den var, då lade jag all tid på att åka skoter istället för att skruva.
På vårkanten så ringde killen som jag köpte skotern av och berättade att det dykt upp en låda med märkliga motordelar som han trodde kunde höra till min Sprintfire. VILKET DET GJORDE
Så det var med spänning som jag gick igenom lådan och konstaterade att de flesta delarna faktiskt fanns där. Framförallt så var kolvarna där och de var i utmärkt skick, vilket var den stora jackpotten eftersom dessa 340-kolvar i stort sett inte går att få fatt på ens begagnade.
Några viktiga delar fattades dock såsom svänghjul, motorplatta, en topplockspackning och lite mera. Andra grejor var trasiga t.ex vattenpump och tändplatta. Men inget som inte är omöjligt att införskaffa.
Jag är med på John Deere forumet i USA, så där tog jag kontakt med JD-gurun nr1 Joe Rainville som just nu håller på att plocka ihop en trevlig liten låda med nödvändiga Sprintfiredelar som ska lämna staterna i början av kommande vecka.
Med vind i seglen så har skoterskruvarhumöret ökat alldeles väldigt mycket, så jag har ryckt boggien ur skotern och börjat med att fixa den. Den är är i bra skick men rostig och ful. Dämparen är förstås slut men en ny gasdämpare är inköpt från Rinab.
Dämparen fick jag tips på genom JD-forumet. Är en A-C-dämpare, men det blir nog bra ändå Så här ser bakänden ut före demontering och framänden
Så nu har jag tagit nya tag med Sprintfiren.
Jag hade redan förra vintern en komplett motor på gång från USA, men säljaren var en trög figur som till slut tyckte att det skulle bli för jobbigt att skeppa ett stort paket till Sverige. Så när motorn inte kom och vintern här var så mager som den var, då lade jag all tid på att åka skoter istället för att skruva.
På vårkanten så ringde killen som jag köpte skotern av och berättade att det dykt upp en låda med märkliga motordelar som han trodde kunde höra till min Sprintfire. VILKET DET GJORDE
Så det var med spänning som jag gick igenom lådan och konstaterade att de flesta delarna faktiskt fanns där. Framförallt så var kolvarna där och de var i utmärkt skick, vilket var den stora jackpotten eftersom dessa 340-kolvar i stort sett inte går att få fatt på ens begagnade.
Några viktiga delar fattades dock såsom svänghjul, motorplatta, en topplockspackning och lite mera. Andra grejor var trasiga t.ex vattenpump och tändplatta. Men inget som inte är omöjligt att införskaffa.
Jag är med på John Deere forumet i USA, så där tog jag kontakt med JD-gurun nr1 Joe Rainville som just nu håller på att plocka ihop en trevlig liten låda med nödvändiga Sprintfiredelar som ska lämna staterna i början av kommande vecka.
Med vind i seglen så har skoterskruvarhumöret ökat alldeles väldigt mycket, så jag har ryckt boggien ur skotern och börjat med att fixa den. Den är är i bra skick men rostig och ful. Dämparen är förstås slut men en ny gasdämpare är inköpt från Rinab.
Dämparen fick jag tips på genom JD-forumet. Är en A-C-dämpare, men det blir nog bra ändå Så här ser bakänden ut före demontering och framänden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 30 gånger.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Välkommen ut ur garderoben Robban
Skämt o sido, ser ut att vara en trevlig skoter. Har sneglat på en JD till dottern inför nästa säsong av BC.
Vi får se vad som dyker upp. Ha de // Roger
Skämt o sido, ser ut att vara en trevlig skoter. Har sneglat på en JD till dottern inför nästa säsong av BC.
Vi får se vad som dyker upp. Ha de // Roger
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Garderob å garderob Roger... Tror inte att JD visar mitt rätta jag. Alldeles för konstiga mått på bultar o muttrar, fan jag fick ju lov att investera i mitt livs första tumverktyg!
Ett spärrskaftset ifrån Framtidens Hus
Ett spärrskaftset ifrån Framtidens Hus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Med boggien ur skotern så blev det till att plocka bort delarna för att fixa till dem lite.
Undrar om jänkarna menade att man skulle ta ur boggien och dela på grejorna varje gång man skulle smörja axlarna?
Jag svetsade dit M6-muttrar för fettnipplar. Lättsmort ska det vara
Rostigt och fult, men sådant är lätt åtgärdat med en sandbläster
Före efter...
Undrar om jänkarna menade att man skulle ta ur boggien och dela på grejorna varje gång man skulle smörja axlarna?
Jag svetsade dit M6-muttrar för fettnipplar. Lättsmort ska det vara
Rostigt och fult, men sådant är lätt åtgärdat med en sandbläster
Före efter...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Med lite färg på blev det så här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
snyggt!! kul projekt!!
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Tackar!victorkw skrev:snyggt!! kul projekt!!
Man behöver lite terapiarbete tills motordelarna dyker upp
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
seriöst, när man kanske blir stor och slutar trimma kanske man kan ta tag i gp643 och börja renovera den.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Så var det resten av boggien då....
Som synes så fattas ett genomslagsgummi
Men fantasin är väl det enda som begränsar så lite Kajsa Warg löser det mesta
Två nya gummin med bra studs
Ovala hål är inte bra
Lite svets och slip så blev det bättre
Och efter en lite pensling
Som synes så fattas ett genomslagsgummi
Men fantasin är väl det enda som begränsar så lite Kajsa Warg löser det mesta
Två nya gummin med bra studs
Ovala hål är inte bra
Lite svets och slip så blev det bättre
Och efter en lite pensling
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Kluriga genomslagsgummin! Underbart!
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
De känns bra, men man vet ju aldrig om de tål stryk i minusgrader....Katanan skrev:Kluriga genomslagsgummin! Underbart!
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Idag så satte jag ihop boggien efter uppfräschningen.
Det enda som fattas nu är framändarna på boggieskenorna och boggiehjulen.
Framändarna tillverkar jag själv och de originala boggiehjulen kommer snart i en låda med Sprintfiredelar från Texas.
Det enda som fattas nu är framändarna på boggieskenorna och boggiehjulen.
Framändarna tillverkar jag själv och de originala boggiehjulen kommer snart i en låda med Sprintfiredelar från Texas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Tog bort dynan och det är som vanligt på gamla skotrar, plywooden i botten är mera murken än fräsch
Så det blir en ny botten på den originala dynan och limning och förstärkning av skumgummit som inte heller är så jättehelt. Själva galonet är helt och bra, men ditmonterat i en hast, så beroende på hur det ser ut när det är avklätt så blir det klippa o sy i det som sitter på annars så blir det ny vinyl. Men förutom att renovera den originala dynan, så ska jag göra en till dyna som är lite mera "sporty" för den som sitter på är ungefär lika rolig som de som sitter på Yamaha GP eller ET, dvs ganska tråkiga. Så en dyna i stil med den som srxjanne monterat på sin grymt fina SRV tror jag skulle göra Sprintfiren betydligt roligare att titta på och kanske även att sitta på
Jannes bilder från tråden. http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=12&t=1673/ Sprintfiren har dessutom en mycket slimmare baklykta än SRV, så det skulle passa riktigt bra tror jag.....
Så det blir en ny botten på den originala dynan och limning och förstärkning av skumgummit som inte heller är så jättehelt. Själva galonet är helt och bra, men ditmonterat i en hast, så beroende på hur det ser ut när det är avklätt så blir det klippa o sy i det som sitter på annars så blir det ny vinyl. Men förutom att renovera den originala dynan, så ska jag göra en till dyna som är lite mera "sporty" för den som sitter på är ungefär lika rolig som de som sitter på Yamaha GP eller ET, dvs ganska tråkiga. Så en dyna i stil med den som srxjanne monterat på sin grymt fina SRV tror jag skulle göra Sprintfiren betydligt roligare att titta på och kanske även att sitta på
Jannes bilder från tråden. http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=12&t=1673/ Sprintfiren har dessutom en mycket slimmare baklykta än SRV, så det skulle passa riktigt bra tror jag.....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.