Nytt projekt: AMF -74
Nytt projekt: AMF -74
Var och plockade upp mitt nya projekt idag:
AMF Delta 5820 -74.
Hyfsat skick faktiskt, tyvärr omlackad men komplett.
Söker nu info om dessa skotrar.
Har dammsugit webben på info men inte hittat mycket.
Vad jag hittat i korthet:
AMF tillverkar skotrar under namnet Ski-Daddler från 1966-72.
AMF köper Harley-Davidson 1972 och börjar tillverka H-D-skotrar.
Sedan börjar spåren bli vaga....
Det tycks som om AMF tillverkat några modeller för skandinaviska marknaden under åren -72 till -74 (Harley-åren) som till stor del byggde på Ski-Daddler-modellerna från -70 till -72.
Om nån som kan ge mig lite mer info om dessa skotrar så skulle det vara kanonbra
Just denna är utrustad med en MAG-stånka på 310 kubik, och skall enligt vad jag funiit vara på 20 vilda hästar
Aldrig stött på denna motor förut så info om den skulle också vara jätteintressant!
Här kommer några bilder:
Sportigt värre:
Tanken längst bak under dynan, finns även en tank längst fram under huven:
MAG-stånkan:
Motoruppgifterna:
Skall se ut ungefär såhär:
All info uppskattas
Mvh
Danne Melander
AMF Delta 5820 -74.
Hyfsat skick faktiskt, tyvärr omlackad men komplett.
Söker nu info om dessa skotrar.
Har dammsugit webben på info men inte hittat mycket.
Vad jag hittat i korthet:
AMF tillverkar skotrar under namnet Ski-Daddler från 1966-72.
AMF köper Harley-Davidson 1972 och börjar tillverka H-D-skotrar.
Sedan börjar spåren bli vaga....
Det tycks som om AMF tillverkat några modeller för skandinaviska marknaden under åren -72 till -74 (Harley-åren) som till stor del byggde på Ski-Daddler-modellerna från -70 till -72.
Om nån som kan ge mig lite mer info om dessa skotrar så skulle det vara kanonbra
Just denna är utrustad med en MAG-stånka på 310 kubik, och skall enligt vad jag funiit vara på 20 vilda hästar
Aldrig stött på denna motor förut så info om den skulle också vara jätteintressant!
Här kommer några bilder:
Sportigt värre:
Tanken längst bak under dynan, finns även en tank längst fram under huven:
MAG-stånkan:
Motoruppgifterna:
Skall se ut ungefär såhär:
All info uppskattas
Mvh
Danne Melander
Fin! Funderade länge på om jag inte skulle slå till på dendär men...
(om de nu var den som låg på blocket under rubriken veteranskoter och kostade runt 2500 eller nåt)
Lite info ja hittade: http://www.vintagesnowmobiles.50megs.com/PP1695.html
Åsså lite trevliga tillbehör du måste köpa till : http://www.vintagesnowmobiles.50megs.com/PP1694.html
(om de nu var den som låg på blocket under rubriken veteranskoter och kostade runt 2500 eller nåt)
Lite info ja hittade: http://www.vintagesnowmobiles.50megs.com/PP1695.html
Åsså lite trevliga tillbehör du måste köpa till : http://www.vintagesnowmobiles.50megs.com/PP1694.html
Broschyrer kommer i morgon med brevbärarnDME skrev:Jorå, den var den som låg på Blocket. Priset blev dock ett annat i slutänden...
Det enda jag hittat om dessa är de inscannade bilderna du länkade till samt två ytterligare bilder från samma broschyr.
Dvs. så gott som ingenting....
Nåväl, jakten går vidare!
Mvh
Danne
Mvh Janne
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Fiiintsrxjanne skrev:Broschyrer kommer i morgon med brevbärarnDME skrev:Jorå, den var den som låg på Blocket. Priset blev dock ett annat i slutänden...
Det enda jag hittat om dessa är de inscannade bilderna du länkade till samt två ytterligare bilder från samma broschyr.
Dvs. så gott som ingenting....
Nåväl, jakten går vidare!
Mvh
Danne
Mvh Janne
Nja, hittade dessa bilder på webben.
Brevbäraren har inte behagat droppa förbi med broschyrerna ännu, men jag gissade nästan att det var denna som du hade.
Kort sagt så är dessa 4 bilder den enda info jag överhuvudtaget har funnit...
Man brukar ju alltid kunna hitta info om de mest obskyra saker när man djupdyker på webben, men när det kommer till dessa maskiner är det som förgjort :shock3:
Det är därför man blir glad när nån här på forumet kommer med kunskaper!
Mvh
Danne
Brevbäraren har inte behagat droppa förbi med broschyrerna ännu, men jag gissade nästan att det var denna som du hade.
Kort sagt så är dessa 4 bilder den enda info jag överhuvudtaget har funnit...
Man brukar ju alltid kunna hitta info om de mest obskyra saker när man djupdyker på webben, men när det kommer till dessa maskiner är det som förgjort :shock3:
Det är därför man blir glad när nån här på forumet kommer med kunskaper!
Mvh
Danne
Förresten, om nu någon till äventyrs skulle sitta på några gamla prylar till denna best så är jag naturligtvis intresserad!
Behöver en ny båge framtill, den som sitter på har åkt på en rejäl smäll.
En fräshare huv skulle ju också vara kul, men det kan man väl bara drömma om...
För övrigt så är allt av intresse.
Plockade ur motorn igår och gick över ordentligt med skurborsten. Blev som ny
Tillotson-gasaren blir kvällens projekt!
/Danne
Behöver en ny båge framtill, den som sitter på har åkt på en rejäl smäll.
En fräshare huv skulle ju också vara kul, men det kan man väl bara drömma om...
För övrigt så är allt av intresse.
Plockade ur motorn igår och gick över ordentligt med skurborsten. Blev som ny
Tillotson-gasaren blir kvällens projekt!
/Danne
Gnuggat vidare på detta projekt...
Efter den grundliga tvätten av motorn så upptäckte jag att den läckte lite mellan blockhalvorna.
Plockade av topp och cylider och fann att den varit rätt mycket blow-by förbi ringarna = tämligen svart kolv på avgassidan.
Jagat runt efter kolvringar till denna MAG 1031 SRBx22, men det verkar vara grymt svårt. Ska kontakta Göteborgs kolvringsfabrik på måndag och höra vad de vill ha för att tillverka ett par.
Cylinder och kolv ser för övrigt bra ut så jag nöjer mig med en honing och ringar om jag hittar några.
Tänker passa på och byta ramlager och vevaxeltätningar när jag lika klyver motorn.
Svänghjulet kom av utan problem men jag behöver få tag i en bult för att göra en avdragare till Salsbury-variatorn.
Någon som vet vilken dimension och gänga denna bult ska ha?
Kanske någon som har en avdragare att låna ut i Luleå-trakten?
Det sitter 6206-lager på vevaxeln, antar att det ska vara C3-lager? Nån som vet?
Chassit visade sig vara i bra skick efter en grundlig tvätt, inga sprickor, ingen rost, och lagren i drivlinan är ok,
Det sitter förövrigt en ordentlig duplexkedja i kedjehuset som dessutom är ordenligt uppstagat...
Borde tåla betydligt mer effekt....
Hmm...
Nåväl, en variatoravdragare är det som behövs just nu!
Om nån har en att låna ut eller kunde säga vilken bult dimension det ska vara för att tillverka en skulle jag vara grymt tacksam
Mvh
Danne
Efter den grundliga tvätten av motorn så upptäckte jag att den läckte lite mellan blockhalvorna.
Plockade av topp och cylider och fann att den varit rätt mycket blow-by förbi ringarna = tämligen svart kolv på avgassidan.
Jagat runt efter kolvringar till denna MAG 1031 SRBx22, men det verkar vara grymt svårt. Ska kontakta Göteborgs kolvringsfabrik på måndag och höra vad de vill ha för att tillverka ett par.
Cylinder och kolv ser för övrigt bra ut så jag nöjer mig med en honing och ringar om jag hittar några.
Tänker passa på och byta ramlager och vevaxeltätningar när jag lika klyver motorn.
Svänghjulet kom av utan problem men jag behöver få tag i en bult för att göra en avdragare till Salsbury-variatorn.
Någon som vet vilken dimension och gänga denna bult ska ha?
Kanske någon som har en avdragare att låna ut i Luleå-trakten?
Det sitter 6206-lager på vevaxeln, antar att det ska vara C3-lager? Nån som vet?
Chassit visade sig vara i bra skick efter en grundlig tvätt, inga sprickor, ingen rost, och lagren i drivlinan är ok,
Det sitter förövrigt en ordentlig duplexkedja i kedjehuset som dessutom är ordenligt uppstagat...
Borde tåla betydligt mer effekt....
Hmm...
Nåväl, en variatoravdragare är det som behövs just nu!
Om nån har en att låna ut eller kunde säga vilken bult dimension det ska vara för att tillverka en skulle jag vara grymt tacksam
Mvh
Danne
OBS kolla dubbelbandarna det är endast huv och styrstång som är AMF Långselaren delar resten är bara kvalite
=RUSCH = min farsa gjorde dubbelbandarna åt AMF Långselaren
har själv en som jag fräser på med uppe i Lofsdalen på påskarna
dock mera en RUSCH endast huv AMF
Kim
ps kan finnas Huv,dekaler,mm??
=RUSCH = min farsa gjorde dubbelbandarna åt AMF Långselaren
har själv en som jag fräser på med uppe i Lofsdalen på påskarna
dock mera en RUSCH endast huv AMF
Kim
ps kan finnas Huv,dekaler,mm??
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH skrev:OBS kolla dubbelbandarna det är endast huv och styrstång som är AMF Långselaren delar resten är bara kvalite
=RUSCH = min farsa gjorde dubbelbandarna åt AMF Långselaren
har själv en som jag fräser på med uppe i Lofsdalen på påskarna
dock mera en RUSCH endast huv AMF
Kim
ps kan finnas Huv,dekaler,mm??
Snygg dubbelbandare
Skulle vara en höjdare att hitta en fräsch huv till denna. Den huv jag har är inte mycket att rädda, sprucken och dålig är den.
Kul med kopplingen till Rusch på dubbelbandarna!
Smalbandarna tycks dock ha mycket gemensamt med Ski-Daddler -70-72.
Samma upphängning av bakaxeln:
Liknande kedjehus:
Chassit mycket likt (Observera att mitt chassi också har fästena för det nedfällbara stödet, dock saknar jag stödet):
Huvarna är nästan likadana förutom att -74:an är förlängd i nederkant och att man gjort ett fast lyse istället för pop-up:
Min har även en fast extratank längst fram, dock ej inkopplad:
En kul grej från reklambroschyren: Isborren "Snabbis".... Man undrar ju hur det gick med patentet....
Nu måste jag bara hitta en bult till variatoravdragaren.
Är det ingen som vet vilken dimension det ska vara?
Eller som har en avdragare att låna ut?
/Danne
Senast redigerad av 1 DME, redigerad totalt 1 gånger.