John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Apropå göra rent och göra snyggt...
I en av de första bilderna i den här tråden så ser man remmen över dynan, helt grön av mossa
Jag hade nu tänkt att jag skulle ersätta remmen med en bit av ett bilbälte.
Men så fick jag för mig att jag skulle testa att skrubba av remmen med en mässingsborste, och resultatet blev riktigt bra
Och efter en körning i tvättmaskinen så är remmen lika fin som ny
I en av de första bilderna i den här tråden så ser man remmen över dynan, helt grön av mossa
Jag hade nu tänkt att jag skulle ersätta remmen med en bit av ett bilbälte.
Men så fick jag för mig att jag skulle testa att skrubba av remmen med en mässingsborste, och resultatet blev riktigt bra
Och efter en körning i tvättmaskinen så är remmen lika fin som ny
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Det nya tanklocket var på tok för långt, men man får ta vad man får tag på. Lock med mätare med 2 1/2 tums diameter är det lite begränsat utbud av.
Så jag fick kapa av stängerna 10 cm mitt på och svetsa ihop igen.
Spiralen som flottören glider på kapade jag såklart lika långt, fast i nederkant. Den fick jag vrida till ett kvarts varv för att den skulle visa Empty.
På plats på tanken.
Så jag fick kapa av stängerna 10 cm mitt på och svetsa ihop igen.
Spiralen som flottören glider på kapade jag såklart lika långt, fast i nederkant. Den fick jag vrida till ett kvarts varv för att den skulle visa Empty.
På plats på tanken.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Hade en del bekymmer med att få av sekundärvariatorn som fastnat som f-n på drivaxeln, men av kom den till slut
Skitig och rostig
Mässingsborste och bromsrengöring funkar bra
Insidan av skivorna fick lite smekningar av fint sandpapper. Variatorremmen ska få finpolera dem i vinter och om det behövs så får jag sätta upp skivorna i svarven och ta fram en ny yta, men hoppas att det inte ska behövas.
Utsidorna får ett nytt utseende med hjälp av fälgfärg
Nya glidklackar
Färdig för åtrmontering (senare)
Skitig och rostig
Mässingsborste och bromsrengöring funkar bra
Insidan av skivorna fick lite smekningar av fint sandpapper. Variatorremmen ska få finpolera dem i vinter och om det behövs så får jag sätta upp skivorna i svarven och ta fram en ny yta, men hoppas att det inte ska behövas.
Utsidorna får ett nytt utseende med hjälp av fälgfärg
Nya glidklackar
Färdig för åtrmontering (senare)
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Intressanta bilder och bra jobbat!
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Tackar pojkar
Det går framåt sakta men säkert
Det går framåt sakta men säkert
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Med sekundären bortplockad så var det dags att demontera drivaxeln, för att kunna montera dit nya lager på bägge sidor.
Ingen hastighetsmätardrivning här, men jag har en drivning som ligger och väntar på att bli monterad
Lagret löst...
Inga problem att komma åt bultarna som låser drivhjulen. Skoterlyften är helt underbar när man ska skruva
Höger drivhjul måste flyttas på drivaxeln för att man ska få ut axeln, men trots att jag sandpapprat av all rost på axeln och smort upp så sitter drivhjulet fast. Men en bit rör och en liten slägghammare löste det problemet enkelt.
Drivaxeln ute och redo för nya lager.
Och mattan ligger på golvet. Få se om det finns något man kan göra för att få den lite finare...
Ingen hastighetsmätardrivning här, men jag har en drivning som ligger och väntar på att bli monterad
Lagret löst...
Inga problem att komma åt bultarna som låser drivhjulen. Skoterlyften är helt underbar när man ska skruva
Höger drivhjul måste flyttas på drivaxeln för att man ska få ut axeln, men trots att jag sandpapprat av all rost på axeln och smort upp så sitter drivhjulet fast. Men en bit rör och en liten slägghammare löste det problemet enkelt.
Drivaxeln ute och redo för nya lager.
Och mattan ligger på golvet. Få se om det finns något man kan göra för att få den lite finare...
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Lagret och låsringen på variatorsidan byggde 6mm för mycket, så det blev en runda i svarven. Tog 9mm för att vara säker på att centreringen i tunneln skulle gå smärtfritt. (upptäckte nu att jag har 7-tandade drivhjul och inte 8 som var standard på Sprintfire)
Innan jag monterade tillbaka mattan så var jag tvungen att snygga till den lite...
Stålborstade bort lös rost
Kanterna på mattan var ful av lösa nylontrådar som spretade åt alla håll, men en runda med gasolbrännaren löser det
Före
Efter
Sedan gjorde jag något ganska värdelöst, jag målade bandstålen med svart färg. Jag vet att färgen kommer att släppa efter några hundra meter i snön, men det ser iallafall snyggt ut tills dess
Drivaxeln och mattan på plats i tunneln igen.
Innan jag monterade tillbaka mattan så var jag tvungen att snygga till den lite...
Stålborstade bort lös rost
Kanterna på mattan var ful av lösa nylontrådar som spretade åt alla håll, men en runda med gasolbrännaren löser det
Före
Efter
Sedan gjorde jag något ganska värdelöst, jag målade bandstålen med svart färg. Jag vet att färgen kommer att släppa efter några hundra meter i snön, men det ser iallafall snyggt ut tills dess
Drivaxeln och mattan på plats i tunneln igen.
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Hej
Trevlig renovering!!!!
En sak som jag funderar över är mattans konstruktion. Är bandstålen (cleats) delade på mitten?
Fungerar det bra eller vill mattan vika sig på mitten?
//Lars
Trevlig renovering!!!!
En sak som jag funderar över är mattans konstruktion. Är bandstålen (cleats) delade på mitten?
Fungerar det bra eller vill mattan vika sig på mitten?
//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Tack Lars
Jo stålskenorna som håller ihop de tre gummiremsorna som bildar mattan är delade mitt på det mittersta gummibandet.
De har samma funktion som glasfiberstavarna i en helgummimatta. Det är ingen tendens om att mattan vill vika sig och bli fladdrig i mitten när man kör.
Jo stålskenorna som håller ihop de tre gummiremsorna som bildar mattan är delade mitt på det mittersta gummibandet.
De har samma funktion som glasfiberstavarna i en helgummimatta. Det är ingen tendens om att mattan vill vika sig och bli fladdrig i mitten när man kör.
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
ok
Då funkar med delade cleats också.
//Lars
Då funkar med delade cleats också.
//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Med drivaxel och matta på plats så är det bara att stoppa dit boggien, som varit klar och färdig väldigt länge nu....
Halvvägs där
På plats med alla fyra bultarna dragna
Mattspänningen justerad.
Och en ny bakre lyftbåge monterad. Jag gillar inte riktigt originalbågen, så jag tillverkade en egen modell.
Den gamla var inte värd att lägga tid på.
Med lite mätning, kapning och svetsning så hade jag en ny stabil lyftbåge.
Silverlackad och med kupolmuttrar så ser det riktigt skapligt ut
Halvvägs där
På plats med alla fyra bultarna dragna
Mattspänningen justerad.
Och en ny bakre lyftbåge monterad. Jag gillar inte riktigt originalbågen, så jag tillverkade en egen modell.
Den gamla var inte värd att lägga tid på.
Med lite mätning, kapning och svetsning så hade jag en ny stabil lyftbåge.
Silverlackad och med kupolmuttrar så ser det riktigt skapligt ut
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 26 sep 2016, 12:40
- Ort: Hållnäs
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Jättekul att läsa, kanonjobb nerlagt
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Tackar för detHållnäsarn skrev: Jättekul att läsa, kanonjobb nerlagt
Nu så är stänklappen rengjord och monterad. Har också målat dragkroksfästet och draget, som också fått en ny och fin bult.
Jag nitade också fast en liten gummiknopp under draget för att förhindra att bokstaven D nöts bort och för att förhindra en del skrammel....
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Efter att ha monterat nya lager på vevaxeln så blev det lite väntan på paket från Rinab... Nya kolvbultslager, vevaxeltätningar och en o-ring för det mittre vevaxellagret.
Det var lite nervöst att strecha o-ringen över veven och vevstaken, men det var bra kvalitet så den höll
Har några tuber med gammal hederlig packning på tub, bland annat en härligt svart kladdig Permatex
Cylindern rengjord utvändig.
En honing av cylinderloppen är dock nödvändig...
Före-bilder
Efter-bilder
Kolvarna rengjorda från sot
Jag är riktigt glad att kolvarna är i så bra skick, det är ju i stort sett omöjligt att få tag på ersättningskolvar till den här motorn.
Det var lite nervöst att strecha o-ringen över veven och vevstaken, men det var bra kvalitet så den höll
Har några tuber med gammal hederlig packning på tub, bland annat en härligt svart kladdig Permatex
Cylindern rengjord utvändig.
En honing av cylinderloppen är dock nödvändig...
Före-bilder
Efter-bilder
Kolvarna rengjorda från sot
Jag är riktigt glad att kolvarna är i så bra skick, det är ju i stort sett omöjligt att få tag på ersättningskolvar till den här motorn.
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Skitig stator och tändspole. Tändhattar fattas och kablaget är klippt... Så jag har ingen aning om de här grejerna funkar.
Efter en snabb inspektion så konstaterades att statorplattan var i dåligt skick. Av någon anledning så är den knäckt och har en lång ful spricka.
Men jag ska göra ett försök att reparera den.
Först en rengöring
Jag kan inte svetsa i aluminium, men jag har lagat en del aluminium genom zinklödning. Det blir nästan lika starkt som en svets.
Började med att rikta plattan i hydralpressen. Sedan slipades sprickan så att det blev ett fint spår.
Jag använder zinkanoder från Billigtema, som jag skaver av flisor ifrån.
Sedan är det bara att gasa på tills zinket smälter och då skrapa igenom zinksmältan med något rostfritt så att man får bort oxiden från aluminumytan, då fastnar zinket i aluminumet.
Kanske inte världens vackraste, men starkt och tändplattan är rak
Statorn monterad. De klippta kablarna är förstås reparerade
Svänghjulet på plats och inga skrapljud, så det finns hopp
Efter en snabb inspektion så konstaterades att statorplattan var i dåligt skick. Av någon anledning så är den knäckt och har en lång ful spricka.
Men jag ska göra ett försök att reparera den.
Först en rengöring
Jag kan inte svetsa i aluminium, men jag har lagat en del aluminium genom zinklödning. Det blir nästan lika starkt som en svets.
Började med att rikta plattan i hydralpressen. Sedan slipades sprickan så att det blev ett fint spår.
Jag använder zinkanoder från Billigtema, som jag skaver av flisor ifrån.
Sedan är det bara att gasa på tills zinket smälter och då skrapa igenom zinksmältan med något rostfritt så att man får bort oxiden från aluminumytan, då fastnar zinket i aluminumet.
Kanske inte världens vackraste, men starkt och tändplattan är rak
Statorn monterad. De klippta kablarna är förstås reparerade
Svänghjulet på plats och inga skrapljud, så det finns hopp
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Härligt kämpande och häftig renovering MEN jag gillar inte permatexen
Henke
Henke
Re: John Deere Sprintfire 1983. Långtidsprojekt....
Den svarta permatexen är helt okej, men man måste låta den torka ett tag innan man klämmer ihop halvorna. Hade egentligen velat ha gul Hermetite, men den var slut.Bucket skrev:Härligt kämpande och häftig renovering MEN jag gillar inte permatexen
Henke
Hur som helst så är den svarta bättre än RTV-silikonet som blir som snorbobbor både på insidan och utsidan av motorn