Konstgjord andning - Rajd 46

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Fallan
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jan 2007, 02:31

Konstgjord andning - Rajd 46

Inlägg av Fallan » 06 okt 2016, 15:29

image.jpg
Här var det länge sedan man tittade in. Hej på er!

Med mitt genetiskt ärvda samlaranlag så for jag iväg och hämtade en gammal Rajd idag. Det var en kollegas pappa som rådde om skotern men som insett att den aldrig kommer att göras i ordning i hans ägo. När jag fick se skapelsen med egna ögon så förstod jag varför.
I ärlighetens namn tror jag att det är på tok för mkt göra men gör ändå en koll om vad det finns för förutsättningar.

Det rör sig alltså om en Rajd 46 med okänt årtal då jag inte fått några papper på den ännu.
Underredet på h sida är hårt angripet av rost och infästningar till axlarna är väck. Mattan är rejält torr och smäller förmodligen av inom 2siffrigt antal meter.... -ifall jag nu får den att gå. Den är senast startad för 2 år sedan men var stum nu när jag prövade. Bågen för styrstången är av på ena sidan.

På plussidan då..
Ja, inte mkt! Huven verkar vara hel och fin. Fick även med två instruktionsböcker i absolut nyskick. Och ja, den har ju faktiskt startat!

Så vad tror ni? Finns det några delar öht att få tag på? Eller finns det någon här inne som behöver delarna mer än vad jag behöver tillfredsställelsen av att få den körduglig?

Mvh
Daniel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild

Fallan
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jan 2007, 02:31

Re: Konstgjord andning - Rajd 46

Inlägg av Fallan » 12 okt 2016, 18:14

image.jpg
instruktionsbok & reservdelsbok

image.jpg
Uppslag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bild

Fallan
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jan 2007, 02:31

Re: Konstgjord andning - Rajd 46

Inlägg av Fallan » 17 nov 2016, 12:52

Inga åsikter alls kring detta? :/ Är det någon som är intresserad av delar?
Bild

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Konstgjord andning - Rajd 46

Inlägg av Holländaren » 18 nov 2016, 22:07

Min åsikt är att du ska hitta en matta först innan du gör nåt annat på den, om den nu är så dålig som du säger. För utan fungerande matta är den ju tämligen värdelös som skoter. Kan tänka mig att det är den svåraste biten att lösa, ser ut att vara en konstig dimension på den.
Övriga delar brukar ju gå att renovera eller ersätta men mattan är som svår :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Konstgjord andning - Rajd 46

Inlägg av SS440-80 » 18 nov 2016, 23:05

Om den är så ruskigt dålig i skicket så borde du skruva den i smådelar och sälja styckevis.

Om nu motorn var igång för något år sedan så är det mycket troligt att det bara är rost på någon enda punkt som håller fast den nu.
Så ta ur den och klyv den, kolla upp vad som är rostangripet. Är det ett lager, byt. Är det en kolvring som rostat fast i loppet så skaffa ny ring, hona ur cylindern och byt packboxar på veven.

Skriv svar