Gången då Bodil kom till... Mycket bilder :)
Postat: 20 dec 2009, 23:36
Ja var ska man börja, jo i början såklart..
En vacker dag (eventuellt en skitdag) så ringde min garagevän å sa att hans tjej ville ha en skoter, veteran såklart. Han hade givetvis ett impulsivt finger med i spelet. De hade hittat en Ockelbo 400 till rimlig kurs å då de var e gubbe som hade den så skulle den givetvis vara en bra skoter som skulle hålla i evigheter för gubbar dom mekar inte sönder skotrarna som vi "ungdommar" gör.. JAJA.. Jag frågade om de var brytartändning eller om de var en med CDI (Sitter en gudabenådad Rotax 377 i dessa). Han sa att de var en med brytartändning men då det var en gubbe som haft den så skulle den ju fungera.. JAJA.. Jag vill inte vara en besservisser men ni får ju gissa vem som fick rätt i slutändan.. Under den snöfria hösten skrapade vi runt på gruset ett par minuter då och då när den skulle in å ut ur garaget. Startade lätt varje gång och gick lika bra varje gång, dock var de ju aldrig någon riktig körning.
Vintern kom, norrlandsguldsracet kom och den första riktiga provturen skulle komma.. Vi tankade skotrarna och drog iväg mot abbarlia från Lyckan men när vi kommit en bit upp på bärget slocknade en av hans cyllar och tändproblemen var ett faktum. Självklart kollades alla enkla fel upp och utan att något bättre resultat kom.
När vi konstaterat för 3 gången i rad att den gick fint och startade lätt på båda cyllar när den var kall men konstant dog på samma cylle efter nästintill klockad tid så bestämde vi oss för att de var något som spökade med tändningen.
Pappa ringde doktorn å doktorn sa, i tändningen får inga små apor va... Farbror doktorn tog sin sjukväska och kom till Lycksele från Hotpistons näste i Umeå.. Innan hade vi testat att skifta tändspolar för att se om de var någon av dessa som spökade men samma cylle var fortfarande död. Komptest och allt annat som går göra vart också gjort bara för att även om de förmodligen inte hade med saken att göra.
Doktorn kom och Mr. G-Racing ni sett tidigare på film och som också finns med på forumet hade köpt nya brytare.
Doktorn kopplade in batteriladdaren och monterade in ett bakljus??? Vi stod som frågetecken men efter en stund gick de även upp ett liljeholmens för oss, såklart efter att han förklarat.
De är nämligen så att bla bla bla... Aha.. vi kliade oss lite i pannan å fipplade vidare med något annat. Nu var brytarna bytta och tändningen ställd. Exakt som den ska vara och allt gjort med yttersta perfektion med indikatorklocka, batteriladdare, bladmått, bakljuslampa och lite diverseverktyg.
Dags för provstart.. Brummelibrum vem lufsar där, glada små herrar gasar iväg. Nu går den så härligt, nu går den så bra. Visst är de en ockelbo man ska ha.. Krrrrrr.... En cylle dog! Gaaaaaaaaa........ Doktorns tid var slut så där lämnade han oss med en nästan hel skoter igen fast med samma fel. Han lämnade dock kvar en tändplatta med ett par fungerande originalkondensatorer då de var bara de som kunde vara fel nu.. De fixar vi lätt..
Nu börjar de roliga med bilder osv.. tidigare hade vi inte haft med oss kameran..
Igår, lördag den 19 Dec, var de en konsert med lite kändisar i Lyckseles nybyggda omdiskuterade Industrihus som stått tomt då hyresgäster saknats..
Profiler som Team Pontare, Idol-Rabih och Idol-Erika fanns på plats:
Och vem står inte där mitt i hetluften om inte forumets egen L-Å, för kvällen konfrancier och deltagare i kören.
För att detta med konserten ska hålla sig inom ramen för Retroskoter så fick jag chansen att ställa upp en monter med lite atteraljer för att marknadsföra Burkarcupen och Motorveckan inne i hallen så besökarna kunde titta förbi och ställa lite frågor. Självklart satte jag upp RFS-flaggorollen som Eltiger gjort. (Banderollen är inte klar än)
Tog med mig Yamadoon och visade filmer på TV-skärm:
TV tittade förbi och ställde lite frågor som så många andra gjorde denna kväll..
När allt var klart och de var dags att packa ihop ringde de i min mobil.. Ring Ring, fast med min saxofonmelodi av supersaxarna.. De var min garagegranne som ringde och berättade att han, helt själv, utan hjälp, med sina nästan egna prylar lött in nya kondensatorer i Ockelbon och den gick! Som aldrig förr dessutom.. Utan att stanna på ena Cyllen.. Jaja.. Lyckan varade inte länge. När han snurrat på en stund ute på gårdsplanen så hände det som inte fick hända på denna maskin som utan problem skulle gå vinter efter vinter and so on.. Mattan flög av!! Jag kollade på klockan, 20.oo. Lugn, jag återkommer.. Ringde min arbetskollega och hörde hur länge de var kvar innan dom skulle anlända i Lycksele och mitt arbetspass skulle ta vid. En och en halv timma bort fick jag som svar.. Ringde upp Mr G och sa att jag kommer..
Han funderade först på att starta igång den å med boggiehjulens framdrivning köra in den i garageväggen å låta den stillsamt snöa över och dö. Dock funderade han om min övergivna matta från Citation passade? Jodå, de är samma delning och boggien finns ju också kvar.. Det här skulle bli kul. Ut i boa och efter grejen, nu var goda råd dyra.
Jag som var festklädd fick göra som vilken annan norrländsk hårding skulle ha gjort. Av med brallerna å meka i kortkallaingarna: (Varning för erotik)
Dock var de inte lika roligt då Mr G startade vinkelslipen.. Satan vad de brände på vitfläske..
Efter några om och men så var tillslut mattan lös och alla boggiedelar
Detta hände på 1 timme och 29 minuter - dags att åka till jobbet!
Dag 2 - Idag Söndag - Startade vid Lunchtid
Det lite lustiga är att en Ockelbo 400 har en matta som är 375 lång och en Citation 300´s matta är endast 289. När vi insåg att vi just startat ett projekt där slutresultatet kunde bli den mäktigaste 400:an som någonsin rullat så blev de till att gå all in:
Jessica, som äger skotern, har varit med hela tiden i stort sett i garaget och nu när Ockelbon som hon valt att kalla Ockelbodil skulle bli nästan metern kortare så får den heta Bodil framledes då Ockel-Äcklet nu mer eller mindre är borta
Rotaxmotor (Skidoo), Skidoomatta och Skidooboggie.. Nu kanske de blir en skoter..
Jessica insåg att nu var de läge att styla den då de annars varit som att sminka en gris:
Av med dekalerna bara.. Ny lack skulle dit och självklart i teamets färger som kommer vara Svart och rött med inslag av vitt.. De är ju bra å vara någorlunda lika när vi ska ut på tävlingsbanorna.
Det blev en häktiskt eftermiddag fram till 16.oo då jag måste återgå till arbetet för att ta i kvällspasset. Turligt nog så är min polare som jag jobbar med en riktigt skön snubbe så ingen blev gladare än han när han hörde att han skulle få hänga med till garaget.. Efter lite middag var vi snart alla åter i garaget för några timmar till:
Mattan sitter nu där och hålen för Boggien är fixade. Vi saknade dock bultarna till boggien så de blir att inhandla i morgonbitti sen blir de fullt ös igen. Visst ser väl detta lite dumt ut??
Då vi inte kunde montera boggien satte vi igång med allt runt omkring istället. Jag fixade elsystemet, Jessica fortsatte att lacka, G körde vinkelslip tills han nästan fick parkinsons:
Jessica gjorde en kort paus och åkte å köpte Kaffe å gobit..
Efter lite av jobbet på den nya bakdelen såg den ut såhär:
Framifrån såhär med nu mattsvart lack, bilden som ni såg tidigare är självklart tagen senare då hon målar på de röda fälten:
Mr G håller att slipa dynlådan
Och så här blev den nya bakdelen på lite håll då allt är gjort för funktion och inte för utställning
Klockan 20.27 var min polare less så då ville han dra hem.. Mr G stannade kvar med Jessica varpå variatorskyddet fick ny färg, dynlådan bättrades på och lite allmän uppstädning av diverse barr och gammal olja gjordes. Rapport inkom alldeles nyss med MMS-bild och de såg bra ut på håll iaf.
I morgon 08.oo fortsätter kampen om den ultimata Bodil så häng kvar så kommer fortsättningen här..
Är de nu så att de inte kommer en kommentar på detta bygge så gör jag som min polare gjorde när kameran åkte fram:
På återseende!
Mvh Marino
En vacker dag (eventuellt en skitdag) så ringde min garagevän å sa att hans tjej ville ha en skoter, veteran såklart. Han hade givetvis ett impulsivt finger med i spelet. De hade hittat en Ockelbo 400 till rimlig kurs å då de var e gubbe som hade den så skulle den givetvis vara en bra skoter som skulle hålla i evigheter för gubbar dom mekar inte sönder skotrarna som vi "ungdommar" gör.. JAJA.. Jag frågade om de var brytartändning eller om de var en med CDI (Sitter en gudabenådad Rotax 377 i dessa). Han sa att de var en med brytartändning men då det var en gubbe som haft den så skulle den ju fungera.. JAJA.. Jag vill inte vara en besservisser men ni får ju gissa vem som fick rätt i slutändan.. Under den snöfria hösten skrapade vi runt på gruset ett par minuter då och då när den skulle in å ut ur garaget. Startade lätt varje gång och gick lika bra varje gång, dock var de ju aldrig någon riktig körning.
Vintern kom, norrlandsguldsracet kom och den första riktiga provturen skulle komma.. Vi tankade skotrarna och drog iväg mot abbarlia från Lyckan men när vi kommit en bit upp på bärget slocknade en av hans cyllar och tändproblemen var ett faktum. Självklart kollades alla enkla fel upp och utan att något bättre resultat kom.
När vi konstaterat för 3 gången i rad att den gick fint och startade lätt på båda cyllar när den var kall men konstant dog på samma cylle efter nästintill klockad tid så bestämde vi oss för att de var något som spökade med tändningen.
Pappa ringde doktorn å doktorn sa, i tändningen får inga små apor va... Farbror doktorn tog sin sjukväska och kom till Lycksele från Hotpistons näste i Umeå.. Innan hade vi testat att skifta tändspolar för att se om de var någon av dessa som spökade men samma cylle var fortfarande död. Komptest och allt annat som går göra vart också gjort bara för att även om de förmodligen inte hade med saken att göra.
Doktorn kom och Mr. G-Racing ni sett tidigare på film och som också finns med på forumet hade köpt nya brytare.
Doktorn kopplade in batteriladdaren och monterade in ett bakljus??? Vi stod som frågetecken men efter en stund gick de även upp ett liljeholmens för oss, såklart efter att han förklarat.
De är nämligen så att bla bla bla... Aha.. vi kliade oss lite i pannan å fipplade vidare med något annat. Nu var brytarna bytta och tändningen ställd. Exakt som den ska vara och allt gjort med yttersta perfektion med indikatorklocka, batteriladdare, bladmått, bakljuslampa och lite diverseverktyg.
Dags för provstart.. Brummelibrum vem lufsar där, glada små herrar gasar iväg. Nu går den så härligt, nu går den så bra. Visst är de en ockelbo man ska ha.. Krrrrrr.... En cylle dog! Gaaaaaaaaa........ Doktorns tid var slut så där lämnade han oss med en nästan hel skoter igen fast med samma fel. Han lämnade dock kvar en tändplatta med ett par fungerande originalkondensatorer då de var bara de som kunde vara fel nu.. De fixar vi lätt..
Nu börjar de roliga med bilder osv.. tidigare hade vi inte haft med oss kameran..
Igår, lördag den 19 Dec, var de en konsert med lite kändisar i Lyckseles nybyggda omdiskuterade Industrihus som stått tomt då hyresgäster saknats..
Profiler som Team Pontare, Idol-Rabih och Idol-Erika fanns på plats:
Och vem står inte där mitt i hetluften om inte forumets egen L-Å, för kvällen konfrancier och deltagare i kören.
För att detta med konserten ska hålla sig inom ramen för Retroskoter så fick jag chansen att ställa upp en monter med lite atteraljer för att marknadsföra Burkarcupen och Motorveckan inne i hallen så besökarna kunde titta förbi och ställa lite frågor. Självklart satte jag upp RFS-flaggorollen som Eltiger gjort. (Banderollen är inte klar än)
Tog med mig Yamadoon och visade filmer på TV-skärm:
TV tittade förbi och ställde lite frågor som så många andra gjorde denna kväll..
När allt var klart och de var dags att packa ihop ringde de i min mobil.. Ring Ring, fast med min saxofonmelodi av supersaxarna.. De var min garagegranne som ringde och berättade att han, helt själv, utan hjälp, med sina nästan egna prylar lött in nya kondensatorer i Ockelbon och den gick! Som aldrig förr dessutom.. Utan att stanna på ena Cyllen.. Jaja.. Lyckan varade inte länge. När han snurrat på en stund ute på gårdsplanen så hände det som inte fick hända på denna maskin som utan problem skulle gå vinter efter vinter and so on.. Mattan flög av!! Jag kollade på klockan, 20.oo. Lugn, jag återkommer.. Ringde min arbetskollega och hörde hur länge de var kvar innan dom skulle anlända i Lycksele och mitt arbetspass skulle ta vid. En och en halv timma bort fick jag som svar.. Ringde upp Mr G och sa att jag kommer..
Han funderade först på att starta igång den å med boggiehjulens framdrivning köra in den i garageväggen å låta den stillsamt snöa över och dö. Dock funderade han om min övergivna matta från Citation passade? Jodå, de är samma delning och boggien finns ju också kvar.. Det här skulle bli kul. Ut i boa och efter grejen, nu var goda råd dyra.
Jag som var festklädd fick göra som vilken annan norrländsk hårding skulle ha gjort. Av med brallerna å meka i kortkallaingarna: (Varning för erotik)
Dock var de inte lika roligt då Mr G startade vinkelslipen.. Satan vad de brände på vitfläske..
Efter några om och men så var tillslut mattan lös och alla boggiedelar
Detta hände på 1 timme och 29 minuter - dags att åka till jobbet!
Dag 2 - Idag Söndag - Startade vid Lunchtid
Det lite lustiga är att en Ockelbo 400 har en matta som är 375 lång och en Citation 300´s matta är endast 289. När vi insåg att vi just startat ett projekt där slutresultatet kunde bli den mäktigaste 400:an som någonsin rullat så blev de till att gå all in:
Jessica, som äger skotern, har varit med hela tiden i stort sett i garaget och nu när Ockelbon som hon valt att kalla Ockelbodil skulle bli nästan metern kortare så får den heta Bodil framledes då Ockel-Äcklet nu mer eller mindre är borta
Rotaxmotor (Skidoo), Skidoomatta och Skidooboggie.. Nu kanske de blir en skoter..
Jessica insåg att nu var de läge att styla den då de annars varit som att sminka en gris:
Av med dekalerna bara.. Ny lack skulle dit och självklart i teamets färger som kommer vara Svart och rött med inslag av vitt.. De är ju bra å vara någorlunda lika när vi ska ut på tävlingsbanorna.
Det blev en häktiskt eftermiddag fram till 16.oo då jag måste återgå till arbetet för att ta i kvällspasset. Turligt nog så är min polare som jag jobbar med en riktigt skön snubbe så ingen blev gladare än han när han hörde att han skulle få hänga med till garaget.. Efter lite middag var vi snart alla åter i garaget för några timmar till:
Mattan sitter nu där och hålen för Boggien är fixade. Vi saknade dock bultarna till boggien så de blir att inhandla i morgonbitti sen blir de fullt ös igen. Visst ser väl detta lite dumt ut??
Då vi inte kunde montera boggien satte vi igång med allt runt omkring istället. Jag fixade elsystemet, Jessica fortsatte att lacka, G körde vinkelslip tills han nästan fick parkinsons:
Jessica gjorde en kort paus och åkte å köpte Kaffe å gobit..
Efter lite av jobbet på den nya bakdelen såg den ut såhär:
Framifrån såhär med nu mattsvart lack, bilden som ni såg tidigare är självklart tagen senare då hon målar på de röda fälten:
Mr G håller att slipa dynlådan
Och så här blev den nya bakdelen på lite håll då allt är gjort för funktion och inte för utställning
Klockan 20.27 var min polare less så då ville han dra hem.. Mr G stannade kvar med Jessica varpå variatorskyddet fick ny färg, dynlådan bättrades på och lite allmän uppstädning av diverse barr och gammal olja gjordes. Rapport inkom alldeles nyss med MMS-bild och de såg bra ut på håll iaf.
I morgon 08.oo fortsätter kampen om den ultimata Bodil så häng kvar så kommer fortsättningen här..
Är de nu så att de inte kommer en kommentar på detta bygge så gör jag som min polare gjorde när kameran åkte fram:
På återseende!
Mvh Marino