Baktänder genom förgasaren

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Baktänder genom förgasaren

Inlägg av senmathal » 03 apr 2010, 20:46

Varför köpte jag en skoter med brytare?

Jag har bytt brytare och kondensator på min Rotax 340 och ställt in brytarna och tändningen på graden. Likafullt baktänder den genom förgasaren efter att den gått en liten stund och sedan stannar och är helt omöjlig att starta. Under tiden den börjar misstända verkar det som om den hinner sura ner sig rejält. Om jag då tar bort stiften och blästrar dem kan jag få igång den någon minut innan det börjar om igen. Det märkliga är att då jag tar bort stiften är det den mest perfekta ljusblå gnista men lika fullt går den inte. Tänker då att den inta får bränsle och primar lite men inte startar den för det.

Det enda jag inte bytt i tändningen är primärspolen under svänghjulet men den har ju gnista. Vad ska jag göra? Några förslag? Vid något tillfälle då jag fått för mig att den blivit sur har jag tagit bort bränsleslangen och då har den någon gång startat och gått riktigt en stund. Har då för mig att den varit sur men när jag sätter dit bränsleslangen och pumpar en gång på primern är den helt omöjlig att få igång, tycker den borde starta direkt då. Jag har hållit på en hel del med motorer men detta tar priset i djävulskap. Allt tycks fungera var för sig men lika fullt går inte motorn.

Jag satte i piratdelar både vad gäller brytare och kondesator och funderar på¨att byta till original. Kan nämnas att det verkar vara ena stiftet som misständer mest. Har vid något tillfälle tagit bort tändkabeln på stiftet som misständer och då har den gått rent på den andra, åtminstånde en stund.

Hur bra kan gnistan vara i fria luften utan att det fungerar under trycket i motorn?

Alla förslag mottages med största tacksamhet för snart åker en slägga rakt genom motorn. Har säkert lagt ner ett 20-tal timmar på motorjäkeln.



/Mats

Bobbytexas
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 feb 2010, 22:18
Ort: Skellefteå

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av Bobbytexas » 05 apr 2010, 01:39

senmathal skrev:Varför köpte jag en skoter med brytare?

Jag har bytt brytare och kondensator på min Rotax 340 och ställt in brytarna och tändningen på graden. Likafullt baktänder den genom förgasaren efter att den gått en liten stund och sedan stannar och är helt omöjlig att starta. Under tiden den börjar misstända verkar det som om den hinner sura ner sig rejält. Om jag då tar bort stiften och blästrar dem kan jag få igång den någon minut innan det börjar om igen. Det märkliga är att då jag tar bort stiften är det den mest perfekta ljusblå gnista men lika fullt går den inte. Tänker då att den inta får bränsle och primar lite men inte startar den för det.

Det enda jag inte bytt i tändningen är primärspolen under svänghjulet men den har ju gnista. Vad ska jag göra? Några förslag? Vid något tillfälle då jag fått för mig att den blivit sur har jag tagit bort bränsleslangen och då har den någon gång startat och gått riktigt en stund. Har då för mig att den varit sur men när jag sätter dit bränsleslangen och pumpar en gång på primern är den helt omöjlig att få igång, tycker den borde starta direkt då. Jag har hållit på en hel del med motorer men detta tar priset i djävulskap. Allt tycks fungera var för sig men lika fullt går inte motorn.

Jag satte i piratdelar både vad gäller brytare och kondesator och funderar på¨att byta till original. Kan nämnas att det verkar vara ena stiftet som misständer mest. Har vid något tillfälle tagit bort tändkabeln på stiftet som misständer och då har den gått rent på den andra, åtminstånde en stund.

Hur bra kan gnistan vara i fria luften utan att det fungerar under trycket i motorn?

Alla förslag mottages med största tacksamhet för snart åker en slägga rakt genom motorn. Har säkert lagt ner ett 20-tal timmar på motorjäkeln.



/Mats
Oj, jag känner med dig.
Jag har oxå sneglat på släggan några gånger.
Tyvärr har jag inte några bra förslag.
Ät gul snö, kan ju vara öl...

*Sno-tric sc20

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av snopro78 » 05 apr 2010, 08:42

Ett långskott som du säkert har koll på. :)
visst hade du bytt kolvar på den? I så fall noterade du väl att det är olika kolv på olika sidor. Borde kunna bli lite skumt om man sätter dom fel.
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av senmathal » 05 apr 2010, 09:58

Jo jag tror jag fick dom rätt :D Den har gått alldeles riktigt någon minut i taget men sedan börjar den misstända så det står eldslågor genom förgasaren och så stannar den och är helt omöjlig att starta. Möjligen att den tänder till någon gång.

Nu ska jag köpa nya stift till den och se. Jag har ett helt gäng som jag växlat mellan och blästrat mellan varven. Ena stiftet är ofta lite sotigare än det andra när jag tar bort dem.

En sak jag uppmärksammade var att ena brytaren ser ut som ny med helt blanka kontakter medan den andra är lite porig i ytan. Vad kan det bero på? Kan den ena kondensatorn ha varit felande från början eller skadats när jag satte dit den. Försökte vara snabb med lödkolven men det behövs ju lite våld när man sätter dit den. Är lite osäker på från vilket håll man skall pressa i kondensatorn. Läste någonstans att hålet var koniskt, stämmer det? I och för sig har jag laddat upp dem med batteriladdaren och sedan kopplat på späningsmätare och båda verkar ackumulera ström ganska lika.

/Mats
Senast redigerad av 1 senmathal, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av RUSCH » 05 apr 2010, 10:40

Oj! ett annat lång skott, kolla så att veven ej har vridigt sig
Har du ställt brytarna efter kolvarnas läge så borde du märkt om veven har vridigt sig
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av senmathal » 05 apr 2010, 13:01

Jag har i första hand ställt efter märkena i svänghjulet men även kollat på ett ungefär på kolvarna och det verkar stämma. Sedan startar den till ibland och går helt OK någon minut så den borde inte ha vridit sig. Verkar mera som att gnistan kommer vid fel tillfälle för att sedan helt försvinna. vet inte hur fel på primärspolen yttrar sig men denna är visst en vanlig felorsak på denna motor.

Har även funderat lite över bränslesidan men fel blandning eller om den flödar borde väl inte ge så våldsamma smällar i förgasaren. Har läst att baktändningar kan skada membranet i pumpen och att den då kan suga i sig bränsle genom slangen till vevhuset. Men jag tycker egentligen inte att någonting tyder på det.

Det sista som hände nu var att svänghjulet vred sig för säkert tredje gången i samband med att den baktände. Jag har inte variatorn på plats och funderar på om det är bättre att sätta dit den. Jag tänker att axeln inte knycker till lika mycket med variatorn på plats och att svänghjulet därför skulle sitta bättre? Blir lite less att fila till en ny kil för varje gång. Har slipat in konan med slippasta men det vill ändå inte sitta när det baktänder.

/Mats

Bobbytexas
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 feb 2010, 22:18
Ort: Skellefteå

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av Bobbytexas » 05 apr 2010, 19:20

senmathal skrev: I och för sig har jag laddat upp dem med batteriladdaren och sedan kopplat på späningsmätare och båda verkar ackumulera ström ganska lika.

/Mats
kan man mäta kondensatorerna på det viset? :?: ska man inte mäta motståndet i dom när dom blivit monterade för att kontrollera dom?
Ät gul snö, kan ju vara öl...

*Sno-tric sc20

minijonte
Inlägg: 16
Blev medlem: 23 dec 2008, 00:17
Ort: Bj

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av minijonte » 05 apr 2010, 21:13

hejsan

min -77 olympic med 343 fick sådär baksmäll genom förgasare
bytte allt i tändning till eftermarknads prylar doduco tror jag det var
blev inte bättre såg då att packboxen bakom svänghjulet hade en liten osynlig
spricka ny packbox =ny maskin 8-10 år sedan nu och funkar fortfarande bra.

sensmoral packboxar till både mag och variator sidan är billiga
baksmällar är jobbiga.

minijonte

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av senmathal » 05 apr 2010, 21:20

Kondensatorer är små ackumulatorer som laddas upp för att sedan snabbt laddas ur och ska nog inte ha någon resistens som går att mäta.

Jag har precis bytt packboxar på båda sidor samtidigt som jag bytte vevaxel. Men peppar peppar, kan ju ha blivit någon skada på den vid monteringen eller så.

Däremot funderar jag på hurvida det är med tätningarna mellan vevhalvorna på axeln? Dom var inte så särskilt täta vare sig på axeln jag tog bort eller den jag satte dit. Men skotern gick ju perfekt tills tändningen la av och jag tvivlar på att dessa tätningar skulle tagit tvärslut i samma veva.

/Mats

minijonte
Inlägg: 16
Blev medlem: 23 dec 2008, 00:17
Ort: Bj

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av minijonte » 05 apr 2010, 22:01

mera tips
ta en stroboskoplampa och sätt på ena tändkabeln starta gasa på i den minuten den går
observera blinken från lampan när den börjar att spotta& baktända.

vitsen med stroben är att den blinkar bara om det verkligen gnistrar
kan ju vara så att det gnistrar ute i luften men med komptryck så
orkar den kanske inte gnistra.

bytt tändspolar utgår jag ifrån att du har gjort?

bra kontakt mellan kabelskorna vid tändspolarna?

avskavd isolering på kablarna från brytarna upp till tändspolarna?

kopplat ur kabelhärvan upp till dödarn på styret och tändningslås?

mini

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av senmathal » 05 apr 2010, 23:20

Ja det där med strobben skulle ja ju kunna kolla. Den ska väl egentligen blinka även om den inte startar bara man drar i snöret. Tack för det tipset. När det krånglar så här börjar man ju till slut att misstänka det mest märkliga saker och vet till slut varken ut eller in.

Ska testa med helt nya tändstift i morgon när det blir vardag så jag får tag på. Har ju hänt förr att det varit stiften som inte fungerat men tycker det är konstigt att den kan starta till ibland. Men måste ändå testa för att åtminstone utesluta dem som felkälla.

De övriga får jag nog säga att jag redan kollat och bytt. Har mätt upp funktionen på brytarna och eventuella kortslutningar osv men utan att hitta något fel. Nu har jag satt dit variatorn i alla fall och hoppas att inte sväghjulet ska slås lös vid minsta baktändning. Problemet är bara att krysskilsspåret nötts upp så det är lite svårt att få det exakt på rätt ställe.

/Mats

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av senmathal » 07 apr 2010, 12:27

Upptadering

Pinsamt pinsamt, min heder som mekaniker är körd i botten. Jag fick en känsla av att det var lite dålig kompression i motorn och när jag vred runt hörde jag ett mysko pysljud. Efter lite undersökning kunde jag pinasmt nog konstarera att topparna inte var tillräckligt åtdragna vilket fått till följd att packningarna trasats sönder. :oops: Efter att ha svalt förtreten satte jag dit de gamla packningarna och vips var det en helt annan komp i motorn.

Men tro nu inte att den startade och gick för det. Jo startade gjorde den men gick bara en stund för att sedan börja baktända och ha sig. Tog då till minijontes förslag och kopplade på stroboskoplampan vilket tydligt visade att det gnistra högst sporadiskt först på det ena stiftet. Bytte då tändspole till den jag tagit bort och då fick en konstan gnista på det stiftet. Körde lite till och då försvann gnistan på andra stiftet.

Nästa steg nu blir att byta brytare och kondensatorer igen. Hörde med Bil-City som säljer både original och Duduco. Dom säger att det är c:a 20% reklamationer på Duduco och inga på original. Tyvärr hade dom slut på original.

/Mats

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

ÄNTLIGEN !!

Inlägg av senmathal » 08 apr 2010, 11:07

ÄNTLIGEN!!!

Motorn går i stort sett som den ska och aldrig mer piratdelar i tändsystemet. Efter att ha bytt båda brytarna och ena kondensatorn igen(fanns bara en hemma och det som fanns var tyvärr pirat) så startade motorn och gick ganska bra en stund för att sedan börja misstända. I ett sista desperat försök lödde jag en tråd på en av de gamla kondensatorerna och satte fast den direkt på spolen och sedan i jord och helt plötsligt går motorn perfekt. Har kört två vändor ved med detta arrangemang. Vid ett tillfälle tappade den orken och började misstända. Mycket riktigt hade min dit-hängda kondensator lossnat. När jag satte fast den gick den bra igen. Dock är den lite orkeslös på låga varv, kanske att tändningen står en aning lågt. Eller så är det bara väldigt tungt före.

Tack för alla goda tips och råd.

/Mats

mrTDI
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:26
Ort: Nyköping/Östersund
Kontakt:

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av mrTDI » 13 dec 2011, 15:56

Så felet berodde på dålig kondensator? Eller?

magichandauto.se
Inlägg: 89
Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
Ort: Hjo

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av magichandauto.se » 13 dec 2011, 16:44

om den baktänder och spottar ur lite lågor ur förgasarna så är det bara ok, det är ett teken på matrast, fram med korvarna och grilla i lågorna.....

mrTDI
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:26
Ort: Nyköping/Östersund
Kontakt:

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av mrTDI » 13 dec 2011, 17:30

de var väl inte riktigt de typen av svar jag ville ha...

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av Starlite » 13 dec 2011, 17:45

Eller så kanske du monterat fel förgasare och avgasröret :lol:
Nä men det låter faktiskt som att tändningen ligger fel, mät in avståndet på brytarna eller byt till bosch original om du inte redan har det.
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av Holländaren » 13 dec 2011, 18:55

Bra att ni läser resten av tråden innan ni svarar, den är ju 2 år gammal och problemet är löst ;)
Och det var alltså en kinakonding som orsakade problemet.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

mrTDI
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:26
Ort: Nyköping/Östersund
Kontakt:

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av mrTDI » 13 dec 2011, 18:59

Tack så mycket! Har exakt samma fenomen på min Ockelbo nu så de var därför jag undrade :-) vart köper man bättre kondingar?

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Baktänder genom förgasaren

Inlägg av Holländaren » 13 dec 2011, 19:04

Jag har också haft det fenomenet en gång i tiden och det löstes på samma vis, bytte tillbaks till en 40 år gammal bosch konding och så funkade allt som det skulle igen.

Här finns det Bosch kondingar att köpa:
http://www.bilcity.se/eldelar.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar