Rotax 335 toppvarv
Rotax 335 toppvarv
Några timmars googlande gav en hel del intressant läsning men ursprungsfrågan är fortfarande obesvarad; hur mycket ska en original 335 varva och var ligger toppeffekten? (Håller fortfarande på med variatortuning mm...)
Olympique 1969
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Rotax 335 toppvarv
Detta är inget svar som jag vet men det kommer nog. Dock har vi två sånna motorer som är trimmade rätt hyffsat och än fast vi tagit vad som går i princip utan att göra alla trick i lådan så är dem otroligt stark. Dessa motorer har ett enormt vrid och jag gissar att standard ska den nog inte varva just mycket mer än 5500-6000 varv. Gissar att vi varvar våra motorer 7-8ooo men då är de som sagt heller inte original. Trivsam motor som det bevisligen går få snurr på rätt bra utan att vara rymdforskare.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Rotax 335 toppvarv
Ok, så det ligger såpass lågt. Nå, vi ska se vad som går att göra åt den saken...
En följdfråga; hur mycket "snurr" får man på motorn med den Tillotson HR som sitter där original? De flesta lite mer potenta maskiner från tiden har ju HD, så vore det lika bra att gå direkt till t ex Mikuni VM36? (Avsikten är inte att bygga en tävlingsmaskin, bara att få ut lite mer av kusarna som då uppenbarligen finns gömda i motorn...)
En följdfråga; hur mycket "snurr" får man på motorn med den Tillotson HR som sitter där original? De flesta lite mer potenta maskiner från tiden har ju HD, så vore det lika bra att gå direkt till t ex Mikuni VM36? (Avsikten är inte att bygga en tävlingsmaskin, bara att få ut lite mer av kusarna som då uppenbarligen finns gömda i motorn...)
Olympique 1969
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Rotax 335 toppvarv
Först hade jag en VM34 på min men sen blev det en 38 Flatslide. Skulle aldrig ämna till att köra med nå annat än en modern trottelgasare. Det går skotta ganska bra ur dem.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Rotax 335 toppvarv
Kunde väl tänka mig det jo. Kunde lika gärna ha letat upp en bättre beg Mikuni genast i stället för att lägga tid o pengar på att bråka med Tillotsonarn. Som tur är så är det ju ingen brist på trottelförgasare till rimliga priser
Följdfråga två; hur ser original avgasrörsfläns ut, runt 40mm hål eller har den samma "breddning" åt sidorna som avgasporten i cylindern? Har lite svårt att förstå den lite märkliga (för att vara en std-motor) utformningen av avgasporten.
Följdfråga två; hur ser original avgasrörsfläns ut, runt 40mm hål eller har den samma "breddning" åt sidorna som avgasporten i cylindern? Har lite svårt att förstå den lite märkliga (för att vara en std-motor) utformningen av avgasporten.
Olympique 1969
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Rotax 335 toppvarv
Jag kommer inte ihåg hur det såg ut men jag tycker mig minnas att jag reagerade över hur kasst det kunde se ut å stämma mot varandra. Dock kan det ju med tidens tand varit bytt från typ en 299 eller 300 som har gjutjärnscylle å annan avgasport. Jag har bara ett stort runt hål där nu å så en fläns å ett rör som är samma storlek.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Rotax 335 toppvarv
Typ såhär... Nå, ännu en sak på listan över saker att ta itu med eller så inte, får se hur man designar fläns etcmarino carlsson skrev:Jag kommer inte ihåg hur det såg ut men jag tycker mig minnas att jag reagerade över hur kasst det kunde se ut å stämma mot varandra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Olympique 1969
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Rotax 335 toppvarv
Jo så ser ju originalporten ut men jag minns inte om det såg ut så på avgasflänsen.. Tycker det borde rycka in någon som har koll på detta exakt snart
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- Sonofsnowman
- Sponsor medlem
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 07 jan 2011, 20:21
- Ort: Ö-vik
Re: Rotax 335 toppvarv
Eftersom jag har en 335:a lös på hyllan så kan jag bidra med några bilder. Den har suttit på en Skandik från tidigt 70-tal. Den är som jag förstår det i oskruvat standardutförande.
Ni får ha överseende med en del sotavlagringar för jag har inte tagit bort något allt.
Närbild på avgasflänsen
Avgasporten ser ut som tidigare beskrivits
Packningen ser också ut så
Men avgasflänsen är cylindrisk på insidan
Dessutom är innerdiametern på avgasflänsen ett par millimeter mindre än den cylindriska delen på avgasporten så en ordentlig strypning sitter det där på standardutförandet.
(Mina 5 cent)
/K-G
Ni får ha överseende med en del sotavlagringar för jag har inte tagit bort något allt.
Närbild på avgasflänsen
Avgasporten ser ut som tidigare beskrivits
Packningen ser också ut så
Men avgasflänsen är cylindrisk på insidan
Dessutom är innerdiametern på avgasflänsen ett par millimeter mindre än den cylindriska delen på avgasporten så en ordentlig strypning sitter det där på standardutförandet.
(Mina 5 cent)
/K-G
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Rotax 335 toppvarv
Tackar för bilderna... Kan nog stämma att det stryper en del, jo. I går då jag var ut o "brände", så gott det nu går med 20 hkr, och ljuddämparen trillade loss så kändes skotern genast piggare... Men det kan ju bero på ökningen i ljudnivåSonofsnowman skrev: Dessutom är innerdiametern på avgasflänsen ett par millimeter mindre än den cylindriska delen på avgasporten så en ordentlig strypning sitter det där på standardutförandet.
(Mina 5 cent)
/K-G
Pipbygge ska påbörjas så snart jag får hem lite delar.
Olympique 1969
Re: Rotax 335 toppvarv
bidrar med en PDF-länk
http://www.mts.net/~ghygaard/70rotaxsingle.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mts.net/~ghygaard/70rotaxsingle.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..