TRA sekundär Lynx 3-9 -83

Chassie, Drivlina, osv
JoLu
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 feb 2008, 08:24
Ort: Byske

TRA sekundär Lynx 3-9 -83

Inlägg av JoLu » 18 feb 2008, 08:28

Hej!

Det ser ut på min 3-9 (med Rotax 503) som om sekundären är på väg att kunna hoppa ur sitt spända läge - dvs ramperna som glider mot klackarna har på nån klack bara 2-3 mm kvar innan den glider över klacken och då tappar sin spänning/faller i bitar.

1. Självklart ska jag byta klackarna som är ganska nötta.

2. Jag undrar också om det är en god idé att schimsa mellan sekundärskivorna så att klackarna trycks in en bit till på ramperna ELLER om jag ska försöka fixa fler låsringar/brickor för att schimsa från andra sidan (utsidan) så att jag istället trycker in helixen mot klackarna.

3. Vad är bäst och enklast för att få lite mer "spänning"? Det jag också har upplevt är att den inte varvar motorn alls vid gaspådrag, den drar förmodligen in remmen i sekundären alldeles för fort och hamnar på "för hög växel". Vad göra för att undvika det?

//J

JoLu
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 feb 2008, 08:24
Ort: Byske

Re: TRA sekundär Lynx 3-9 -83

Inlägg av JoLu » 04 mar 2010, 08:31

Ojsan, här hittar jag min gamla tråd efter en lååååång tid och finner att inte ett enda svar dykt upp. :cry:

Det gäller fortfarande TRA sekundär på samma Lynx 3900 fån 1982. Vi gjorde en 22-milatur förra helgen, i svårt djupt puder, och jag var äldst på startledet såklart. Naturligtvis spårade jag större delen av tiden då de andra maskinerna var av den modernare typen (som mest sitter fast).

Problemet är detsamma. Jag har ny variatorrem för året och sekundären beter sig ändå likadant. Jag drar in remmen i den omedelbart och det känns som om det går på "femmans växel" hela tiden. Varvar absolut ingenting och har ingen ork när det börjar luta emot.

Hur spänner jag på sekundären mer? Går det att schimsa för hårdare spänning? Inte främmande för modifiering...

Något konkret tips?

Mvh Jonas
Ockelbo -75 SÄLJES
Lynx 5900 -91, "högkamsmatta"
Resten stulet :(

Dieselfreak
Inlägg: 74
Blev medlem: 02 nov 2007, 14:27
Ort: Jämtland

Re: TRA sekundär Lynx 3-9 -83

Inlägg av Dieselfreak » 05 mar 2010, 19:21

Låter på din beskrivning som att din sekundär går väldigt tungt eller har en mkt dålig fjäder.
Eftersom en sekundärfjäder är spänd hela sitt liv så antar jag att den som vi ( inte jag då :D blir slakare med åren ;)

skivan ska ju snurra lätt på axeln då inte fjäder eller helix sitter där och får inte vara för glapp
Det syns ju om du ritar med en tuschpenna på glidytan på helixen om den rör sej som den ska

samma sak kan man göra på både primär och sek skiva....dra ett streck från mitten och ut på skivan så syns det om den har växlat ut efter en kort stunds körning
Här spelar c-c måtter på variatorerna in en hel del.(motorjusteringen)
Är det fel avstånd blir det lika galet även om remmen är ny och av rätt modell

ang shimsning mellan sek så finns det olika åsikter,med detta så justerar man till viss del remlängden

1. efter fabrikantens mått på hur mkt remmen "flexar" upp och ner med handkraft

2. så remmen ligger jäms med sek.skivorna

3.så sträckt som möjligt utan att den "drar" på tomgång

hoppas de hjälpte nånting
Arctic-Cat Thundercat Mc 1000-98
Arctic-Cat Ext tripple touring 600-98

Projekt Yamaha Ss440 540

JoLu
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 feb 2008, 08:24
Ort: Byske

Re: TRA sekundär Lynx 3-9 -83

Inlägg av JoLu » 08 mar 2010, 07:14

Tack för handfasta tips!

Nu har jag redan konstaterat att motorn var nästan 20mm för nära sekundären, inte konstigt att den gått dåligt. Jag har i helgen flyttat motorn så långt som sträckningen tillåter och nått ett "hyggligt" resultat, fastän jag säkert är 5mm fel fortfarande. Orsaken till att detta är fel är ju att förre ägaren monterat en 503 istället för 377 och att det då blivit problem med motorfästet.

Jag är iaf nöjd med beteendet just nu, den varvar mer ån någonsin! Jag har naturligtvis dragit på mig nya problem nämligen motorfästen som jag upptäckte var helt uppnötta . Nu är det fastdraget utan gummielement, vilket ger härliga vibrationer i hela maskinen, inte minst i styret. 8)

Ska försöka lokalisera några nya motorkuddar, sen är det bara att koppla Nilan, packa familjen, matsäcken, hunden och vänta på påsksolen!

1. Nån som vet var motorkuddarna finns att få tag på? Behöver både kuddar + själva fästet.
2. Nån som vet var man får tag på glidklackar till Comet 100D (Rinab eller Duells har inte, slut från leverantör)

Mvh Jonas
Ockelbo -75 SÄLJES
Lynx 5900 -91, "högkamsmatta"
Resten stulet :(

Dieselfreak
Inlägg: 74
Blev medlem: 02 nov 2007, 14:27
Ort: Jämtland

Re: TRA sekundär Lynx 3-9 -83

Inlägg av Dieselfreak » 08 mar 2010, 09:57

vore kanon om du kan lägga upp en bild på klacken hur den ska se ut...jag har nämligen ett svingammalt sortiment med glidklackar....kan breav upp 3 st om jag har.....har PM:at mitt .tel.nr
Arctic-Cat Thundercat Mc 1000-98
Arctic-Cat Ext tripple touring 600-98

Projekt Yamaha Ss440 540

JoLu
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 feb 2008, 08:24
Ort: Byske

Re: TRA sekundär Lynx 3-9 -83

Inlägg av JoLu » 08 mar 2010, 10:17

Stenmarks (Duells), artnr 204332:
http://www.stenmarksmaskin.se/ProductPo ... 32_160.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Rinab har samma klack med artnr 310140.
http://rinab.jetshop.se/pub_docs/pdf/sk ... 91-314.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Har kollat och det passar inte med samma som till "5-9", den klacken är alldeles för stor "baktill", dvs motsatta sida mot där den glider mot rampen.

Har du 3 såna?

//Jonas
Ockelbo -75 SÄLJES
Lynx 5900 -91, "högkamsmatta"
Resten stulet :(

Skriv svar