Sida 1 av 3

Nytt projekt: AMF -74

Postat: 19 okt 2008, 22:11
av DME
Var och plockade upp mitt nya projekt idag:
AMF Delta 5820 -74.

Hyfsat skick faktiskt, tyvärr omlackad men komplett.

Söker nu info om dessa skotrar.

Har dammsugit webben på info men inte hittat mycket.
Vad jag hittat i korthet:
AMF tillverkar skotrar under namnet Ski-Daddler från 1966-72.
AMF köper Harley-Davidson 1972 och börjar tillverka H-D-skotrar.

Sedan börjar spåren bli vaga....

Det tycks som om AMF tillverkat några modeller för skandinaviska marknaden under åren -72 till -74 (Harley-åren) som till stor del byggde på Ski-Daddler-modellerna från -70 till -72.

Om nån som kan ge mig lite mer info om dessa skotrar så skulle det vara kanonbra 8)

Just denna är utrustad med en MAG-stånka på 310 kubik, och skall enligt vad jag funiit vara på 20 vilda hästar :twisted:
Aldrig stött på denna motor förut så info om den skulle också vara jätteintressant!

Här kommer några bilder:

Sportigt värre:
Bild

Tanken längst bak under dynan, finns även en tank längst fram under huven:
Bild

MAG-stånkan:
Bild

Motoruppgifterna:
Bild

Skall se ut ungefär såhär:
Bild


All info uppskattas :D

Mvh
Danne Melander

Postat: 20 okt 2008, 15:31
av Lindh
Fin! Funderade länge på om jag inte skulle slå till på dendär men...
(om de nu var den som låg på blocket under rubriken veteranskoter och kostade runt 2500 eller nåt)

Lite info ja hittade: http://www.vintagesnowmobiles.50megs.com/PP1695.html
Åsså lite trevliga tillbehör du måste köpa till :) : http://www.vintagesnowmobiles.50megs.com/PP1694.html

Postat: 20 okt 2008, 16:12
av DME
Jorå, den var den som låg på Blocket. Priset blev dock ett annat i slutänden... 8)
Det enda jag hittat om dessa är de inscannade bilderna du länkade till samt två ytterligare bilder från samma broschyr.
Dvs. så gott som ingenting.... :(

Nåväl, jakten går vidare!

Mvh
Danne

Postat: 20 okt 2008, 16:31
av srxjanne
DME skrev:Jorå, den var den som låg på Blocket. Priset blev dock ett annat i slutänden... 8)
Det enda jag hittat om dessa är de inscannade bilderna du länkade till samt två ytterligare bilder från samma broschyr.
Dvs. så gott som ingenting.... :(

Nåväl, jakten går vidare!

Mvh
Danne
Broschyrer kommer i morgon med brevbärarn :lol:

Mvh Janne

Postat: 20 okt 2008, 21:17
av DME
srxjanne skrev:
DME skrev:Jorå, den var den som låg på Blocket. Priset blev dock ett annat i slutänden... 8)
Det enda jag hittat om dessa är de inscannade bilderna du länkade till samt två ytterligare bilder från samma broschyr.
Dvs. så gott som ingenting.... :(

Nåväl, jakten går vidare!

Mvh
Danne
Broschyrer kommer i morgon med brevbärarn :lol:

Mvh Janne
Fiiint 8)

Postat: 20 okt 2008, 21:52
av yamaton
Ser ut som om den i nuvarande skick är lackad i mirra? :shock:

Postat: 20 okt 2008, 22:33
av ockelbomannen
Fräsig :wink:

Postat: 20 okt 2008, 22:43
av DME
yamaton skrev:Ser ut som om den i nuvarande skick är lackad i mirra? :shock:
Japp, enormt läckert... :mrgreen:

Postat: 21 okt 2008, 08:08
av Laser
Skruvades i hop i Långsele och kallades därför för "Långselare". Påstås att dom var "först" med att förlänga skotrar.

Postat: 21 okt 2008, 09:14
av DME
Laser skrev:Skruvades i hop i Långsele och kallades därför för "Långselare". Påstås att dom var "först" med att förlänga skotrar.

Intressant, det skulle förklara denna reklambroschyr:

Bild

Min är dock en kortbandare. Sportigt....

Tack för infon! :D

Mvh
Danne

Postat: 21 okt 2008, 09:32
av DME
Mera reklam:


Det är alltså "Standard"-modellen som jag har, dvs kortbandad.
5818 har en 18-hästars ILO 297:a.
Min heter dock 5820, pga 20-hästars MAG-motorn på 310 cc.

Bild


Teknisk info:

Bild


Fräcka tillbehör. En overall och en pulka skulle ju sitta fint :lol:

Bild


Mvh
Danne

Postat: 21 okt 2008, 09:34
av srxjanne
Nöjd över broschyrerna Danne :?: :wink:
Jag ser att brevbärarn varit framme :wink:

Mvh Janne.

Postat: 21 okt 2008, 09:37
av srxjanne
Jag noterar i broschyrtexten att "kammar" hette "tvärbommar" på den tiden :lol:

Mvh Janne.

Postat: 21 okt 2008, 09:46
av DME
Nja, hittade dessa bilder på webben.
Brevbäraren har inte behagat droppa förbi med broschyrerna ännu, men jag gissade nästan att det var denna som du hade.

Kort sagt så är dessa 4 bilder den enda info jag överhuvudtaget har funnit...

Man brukar ju alltid kunna hitta info om de mest obskyra saker när man djupdyker på webben, men när det kommer till dessa maskiner är det som förgjort :shock3:

Det är därför man blir glad när nån här på forumet kommer med kunskaper!

Mvh
Danne

Postat: 21 okt 2008, 09:55
av DME
Förresten, om nu någon till äventyrs skulle sitta på några gamla prylar till denna best så är jag naturligtvis intresserad!

Behöver en ny båge framtill, den som sitter på har åkt på en rejäl smäll.

En fräshare huv skulle ju också vara kul, men det kan man väl bara drömma om...

För övrigt så är allt av intresse.

Plockade ur motorn igår och gick över ordentligt med skurborsten. Blev som ny 8)
Tillotson-gasaren blir kvällens projekt!

/Danne

Postat: 01 nov 2008, 03:08
av DME
Gnuggat vidare på detta projekt...

Efter den grundliga tvätten av motorn så upptäckte jag att den läckte lite mellan blockhalvorna.

Plockade av topp och cylider och fann att den varit rätt mycket blow-by förbi ringarna = tämligen svart kolv på avgassidan.

Jagat runt efter kolvringar till denna MAG 1031 SRBx22, men det verkar vara grymt svårt. Ska kontakta Göteborgs kolvringsfabrik på måndag och höra vad de vill ha för att tillverka ett par.
Cylinder och kolv ser för övrigt bra ut så jag nöjer mig med en honing och ringar om jag hittar några.

Tänker passa på och byta ramlager och vevaxeltätningar när jag lika klyver motorn.
Svänghjulet kom av utan problem men jag behöver få tag i en bult för att göra en avdragare till Salsbury-variatorn.

Någon som vet vilken dimension och gänga denna bult ska ha?
Kanske någon som har en avdragare att låna ut i Luleå-trakten?

Bild

Det sitter 6206-lager på vevaxeln, antar att det ska vara C3-lager? Nån som vet?

Bild


Chassit visade sig vara i bra skick efter en grundlig tvätt, inga sprickor, ingen rost, och lagren i drivlinan är ok,
Det sitter förövrigt en ordentlig duplexkedja i kedjehuset som dessutom är ordenligt uppstagat...
Borde tåla betydligt mer effekt....
Hmm... :twisted:

Nåväl, en variatoravdragare är det som behövs just nu!
Om nån har en att låna ut eller kunde säga vilken bult dimension det ska vara för att tillverka en skulle jag vara grymt tacksam :D

Mvh
Danne

Postat: 01 nov 2008, 19:08
av RUSCH
OBS kolla dubbelbandarna det är endast huv och styrstång som är AMF Långselaren delar resten är bara kvalite :lol:
=RUSCH = min farsa gjorde dubbelbandarna åt AMF Långselaren
har själv en som jag fräser på med uppe i Lofsdalen på påskarna
dock mera en RUSCH endast huv AMF
Kim
ps kan finnas Huv,dekaler,mm??
Bild

Postat: 01 nov 2008, 19:52
av PLUSSS
grymt fin tråd :D , kul med en sån maskin, å alla bilder, sen kan jag ju tillägga att - 74 var ett riktigt bra år, det var fler än din AMF som föddes då :D

Postat: 01 nov 2008, 21:59
av DME
RUSCH skrev:OBS kolla dubbelbandarna det är endast huv och styrstång som är AMF Långselaren delar resten är bara kvalite :lol:
=RUSCH = min farsa gjorde dubbelbandarna åt AMF Långselaren
har själv en som jag fräser på med uppe i Lofsdalen på påskarna
dock mera en RUSCH endast huv AMF
Kim
ps kan finnas Huv,dekaler,mm??

Snygg dubbelbandare 8)

Skulle vara en höjdare att hitta en fräsch huv till denna. Den huv jag har är inte mycket att rädda, sprucken och dålig är den.

Kul med kopplingen till Rusch på dubbelbandarna!
Smalbandarna tycks dock ha mycket gemensamt med Ski-Daddler -70-72.

Samma upphängning av bakaxeln:

Bild

Bild


Liknande kedjehus:

Bild

Bild


Chassit mycket likt (Observera att mitt chassi också har fästena för det nedfällbara stödet, dock saknar jag stödet):

Bild

Bild


Huvarna är nästan likadana förutom att -74:an är förlängd i nederkant och att man gjort ett fast lyse istället för pop-up:

Bild

Bild


Min har även en fast extratank längst fram, dock ej inkopplad:

Bild


En kul grej från reklambroschyren: Isborren "Snabbis".... Man undrar ju hur det gick med patentet.... :shock:

Bild


Nu måste jag bara hitta en bult till variatoravdragaren.
Är det ingen som vet vilken dimension det ska vara?
Eller som har en avdragare att låna ut?

/Danne

Postat: 01 nov 2008, 22:05
av PLUSSS
enklast är nog om du får tag i en gäng tolk, för det är nog ingen som vet vilken avdragare du ska ha, tyvärr :cry: