m@dkoffe skrev:Jag har hittat en AMF i nyskick som bara gått ett par mil för att ägaren blandade från fel bränsledunk(oblandat) och har sen stått inomhus.
Ska hämta den så snart snön börjar smälta....vilken modell av AMF är ovanligast?
Är ski-daddler samma skoter eller ett annat namn bara för usa?
Wow, vilket fynd
Kan inte svarapå vilken som är ovanligast, men den jag har dvs AMF Delta 5820 (kortbandare med MAG 20-hästare) verkar inte växa på träd.
Långbandaren (AMF Delta 7520) tycks vara vanligare.
Kopplingen mellan Amerikatillverkade AMF tycks vara enligt följande:
AMF (American Machinery & Foundry) tillverkade allt mellan himmel och jord. Kylskåp, bowlingklot, skördetröskor... och naturligtvis skotrar.
Skotrarna gick under namnet Ski-Daddler och tillverkades i olika skepnader fram till 1972.
1972 köpte AMF det obskyra märket Harley-Davidson och började naturligtvis tillverka en skoter med Harley-Davidson namnet på. Inte bara det förstås utan en massa saker började plötsligt heta Harley-Davidson... Golfbilar, mopeder, ja ni kan räkna ut vad mer....
1972 slutade alltså Ski-Daddler att tillverkas. Vid samma tid så började det svenska företaget AMF Delta i Långsele att tillverka en snöskoter.
Den har väldigt stora likheter med Ski-Daddler-modellerna mellan 1970-72. Huven bygger på samma form men är ej likadan, samma boggie lösning, osv.
Chassit påminner dock mer om Ski-Daddler från före 1970. T.ex passar en huv från en AMF Ski-Daddler Scout direkt på ett svenskt Delta-chassi.
Motormässigt var Ski-Daddler tillgänglig med massor av alternativ, alltifrån enstånkor till den mäktiga Ski-Daddler 1800XX med Hirth 793 Honker-rova och öppna megafoner.
De svenska modellerna var betydligt mer sansade med MAG- och ILO-stånkor, eller MAG-twinnen på 24 hk.
Så, min gissning är att när Ski-Daddler slutade tillverkas och blev H-D, så köpte svenska AMF Delta det som blev över i form av prylar och formar och satte samman sin egen version av resterna.
Mina 50 öre.
Mvh
Danne