Nytt projekt: AMF -74

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
Bäck
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:30
Ort: Västerås

Inlägg av Bäck » 28 nov 2008, 12:12

Vet vad det var för årsmodell på den?

Jag ser att du inte har tanken längst bak under dynan på denna, samt att boxen under dynan ser annorlunda ut jämfört med min.
Hade den tanken inbyggd i chassit längst fram?
Ingen aning om årsmodellen. Inregistrerad -74 tror jag, men det säger inte så mycket eftersom det blev lag på registrering då.

Min tank var inbyggd i chassit längst fram och var tät!!! :shock:
Ockelbo 300 -69
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=8&t=6549" onclick="window.open(this.href);return false;

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 28 nov 2008, 15:17

Hur såg anslutningen på tanken ut?
Jag har bara ett kort rör som sticker upp på min, inget tanklock.

Ser ut såhär:
Bild

Stack tanklocket upp genom huven eller?
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Användarvisningsbild
Bäck
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:30
Ort: Västerås

Inlägg av Bäck » 01 dec 2008, 23:04

Hur såg anslutningen på tanken ut?

Jag hade ett kort rör från tanken, sedan en slang och sist ett rör med tanklock. Det stack inte upp genom huven, utan det var till att ta bort huven vid tankning.
Ockelbo 300 -69
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=8&t=6549" onclick="window.open(this.href);return false;

BOBCAT E200
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 dec 2008, 22:27
Ort: Motala
Kontakt:

BOBCAT E200

Inlägg av BOBCAT E200 » 27 dec 2008, 22:56

Har en Evinrude Bobcat E200 med MAG motor , lagret du undrar över är ej något C3 lager , identifierings märken på lagret saknas för detta (jobbar som trans´missions expert med endoskopi som specialitet och jobbar mycket med lager och lagerskador).
Mycket av de bilder som du visar runt variatorn är exakta kopior på hur det ser ut på min skoter.
Jag sprang över min maskin hos en kompis i Nordiska Typ 2 Klubben (VW bussar), bytte till mig den mot en spott styver i delar.
Att den sedan efter en koll hos riks svar visade sig vara av samma årsmodell som mig själv (1970) var ju ingen nackdel.
Jag skall försöka att renovera den till orginalskick så långt som jag tycker det nödvändigt, ny lack , dekor, sitsöverdrag, rem, eventuellt en ny matta.

BOBCAT E200
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 dec 2008, 22:27
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av BOBCAT E200 » 28 dec 2008, 11:05

Ja som sagt , åk till en mekanisk verkstad som svarvar och fräser ,där kan du med säkerhet låna en gängtolk.
Mät sedan med gängtolken vilken stigning du har och mät sedan diametern inuti gängan.
När du sedan har alla uppgifter du behöver så kan verkstan tillverka en avdragare åt dig och det borde inte kosta en förmögenhet.
OMC SNOWMOBILE RULES

BOBCAT E200
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 dec 2008, 22:27
Ort: Motala
Kontakt:

Re: BOBCAT E200

Inlägg av BOBCAT E200 » 31 dec 2008, 17:41

BOBCAT E200 skrev:Har en Evinrude Bobcat E200 med MAG motor , lagret du undrar över är ej något C3 lager , identifierings märken på lagret saknas för detta (jobbar som trans´missions expert med endoskopi som specialitet och jobbar mycket med lager och lagerskador).
Mycket av de bilder som du visar runt variatorn är exakta kopior på hur det ser ut på min skoter.
Jag sprang över min maskin hos en kompis i Nordiska Typ 2 Klubben (VW bussar), bytte till mig den mot en spott styver i delar.
Att den sedan efter en koll hos riks svar visade sig vara av samma årsmodell som mig själv (1970) var ju ingen nackdel.
Jag skall försöka att renovera den till orginalskick så långt som jag tycker det nödvändigt, ny lack , dekor, sitsöverdrag, rem, eventuellt en ny matta.
Ber om ursäkt för att ha kommit med fel info, Kunde efter lite efterforskning konstatera att det är C3 lager i maskinen.
Detta skulle varit märkt på lagret !
OMC SNOWMOBILE RULES

Långselar-vän
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 feb 2009, 21:13
Ort: Långsele

Inlägg av Långselar-vän » 07 feb 2009, 21:28

Hej!

Kan som ren kuriosa berätta att jag hade nöjet att som liten parvel på dagis springa runt och leka med nya huvar till denna skoter! Dagis i Långsele fick ett antal huvar när fabriken gick i konkurs första halvan av 70-talet.
Dessa huvar var suveräna att springa runt och styra i snön, inte riktigt som en skoter men...
F.ö satte man även samman en snöslunga från AMF och en sådan är jag stolt ägare av.
Är f.ö väldigt intresserad av en Långselare om nu någon hittar ett objekt!
Ska f.ö forska lite i vart resterna av tillverkningen tog vägen efter konkursen!

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 24 feb 2009, 21:35

Jag har hittat en AMF i nyskick som bara gått ett par mil för att ägaren blandade från fel bränsledunk(oblandat) och har sen stått inomhus.
Ska hämta den så snart snön börjar smälta....vilken modell av AMF är ovanligast?
Är ski-daddler samma skoter eller ett annat namn bara för usa?
Senast redigerad av 2 m@dkoffe, redigerad totalt 10 gång.
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 25 feb 2009, 08:10

m@dkoffe skrev:Jag har hittat en AMF i nyskick som bara gått ett par mil för att ägaren blandade från fel bränsledunk(oblandat) och har sen stått inomhus.
Ska hämta den så snart snön börjar smälta....vilken modell av AMF är ovanligast?
Är ski-daddler samma skoter eller ett annat namn bara för usa?

Wow, vilket fynd :D

Kan inte svarapå vilken som är ovanligast, men den jag har dvs AMF Delta 5820 (kortbandare med MAG 20-hästare) verkar inte växa på träd.
Långbandaren (AMF Delta 7520) tycks vara vanligare.


Kopplingen mellan Amerikatillverkade AMF tycks vara enligt följande:

AMF (American Machinery & Foundry) tillverkade allt mellan himmel och jord. Kylskåp, bowlingklot, skördetröskor... och naturligtvis skotrar.
Skotrarna gick under namnet Ski-Daddler och tillverkades i olika skepnader fram till 1972.

1972 köpte AMF det obskyra märket Harley-Davidson och började naturligtvis tillverka en skoter med Harley-Davidson namnet på. Inte bara det förstås utan en massa saker började plötsligt heta Harley-Davidson... Golfbilar, mopeder, ja ni kan räkna ut vad mer....

1972 slutade alltså Ski-Daddler att tillverkas. Vid samma tid så började det svenska företaget AMF Delta i Långsele att tillverka en snöskoter.
Den har väldigt stora likheter med Ski-Daddler-modellerna mellan 1970-72. Huven bygger på samma form men är ej likadan, samma boggie lösning, osv.
Chassit påminner dock mer om Ski-Daddler från före 1970. T.ex passar en huv från en AMF Ski-Daddler Scout direkt på ett svenskt Delta-chassi.

Motormässigt var Ski-Daddler tillgänglig med massor av alternativ, alltifrån enstånkor till den mäktiga Ski-Daddler 1800XX med Hirth 793 Honker-rova och öppna megafoner.

De svenska modellerna var betydligt mer sansade med MAG- och ILO-stånkor, eller MAG-twinnen på 24 hk.

Så, min gissning är att när Ski-Daddler slutade tillverkas och blev H-D, så köpte svenska AMF Delta det som blev över i form av prylar och formar och satte samman sin egen version av resterna.

Mina 50 öre.

Mvh
Danne
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban » 10 mar 2009, 04:28

Tjenare.

Tänkte bara upplysa om att jag inatt har fått tummen ur och börjat jäklas lite med Långselarn som jag köpte av dig.
Det går fort bara man börjar. Har monterat dit en 2 cylindrig MAG 340 inatt och det vart lite mera fullt under huven :P. Körde dock fast pga bultbrist.

Kan upplysa dig om att när jag just hade monterat ihop min gamla långselare (1 cyl MAG 310) och mattan höll ihop bättre så gick den förvånansvärt fort trots den lågvarviga enstånkan. Så jag kan intyga att dom går bra när dom går :P...
Ska bli ruggigt att se hur fort den här kommer att gå (om nu den 2 cylindriga varvar mer och orkar, vilket den borde göra).

Projekttråd kommer :P.

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 10 mar 2009, 21:54

Min heter AMF Delta 5812...är det 12 hk då?
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban » 11 mar 2009, 13:02

m@dkoffe skrev:Min heter AMF Delta 5812...är det 12 hk då?
Det borde stämma. Såg bild på din motor och den ser mindre ut rent fysiskt än MAG310.
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 29 mar 2009, 20:00

AMF:en är nu till salu till förmån för nya projekt :D

Pris: 2500:-

Ring 070-3635374 eller PM:a för mer info!
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

m@dkoffe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 13 jan 2007, 23:17
Ort: Bure
Kontakt:

Inlägg av m@dkoffe » 02 apr 2009, 19:30

Jag undrar om det är samma mått mellan hålen på rutan på dessa amf skotrar?
Ser så ut....

Bild

Bild
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE

Team Lillsia
Inlägg: 300
Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
Ort: Järvsö

Re: Nytt projekt: AMF -74

Inlägg av Team Lillsia » 09 nov 2011, 10:46

Precis som den sista bilden ser mitt nya fynd ut, orange åh fin!
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77

Skriv svar