Nytt projekt: AMF -74

Bilder och information om ditt skoterprojekt
DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 01 nov 2008, 22:21

PLUSSS skrev:enklast är nog om du får tag i en gäng tolk, för det är nog ingen som vet vilken avdragare du ska ha, tyvärr :cry:
Nej, det verkar inte så.
Vet att det sitter Salsbury-variatorer på många gamla maskiner, bla sitter det en på min Sno-Tric.
Så jag tänkte att nån har säkert plockat av en förut och har koll på detta...
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 01 nov 2008, 23:39

Tog en titt på bakaxeln och fjädringen för den. Ser precis ut som våran Rajd 52cm med 340 MAG såg ut. Så fjädrarna kanske kan passa.
Ring Stölans Motor o Fritid. 0693-321 47, han har varit med ett tag så han kanske kan tipsa om gängan på variatorn.

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 03 nov 2008, 11:29

Tack för tipset, ska kontakta honom.

Har även jagat land och rike runt efter nya kolvringar till denna motor, men kommit upp tomhänt.
Pratade med Göteborgs Kolvringsfabrik (0534-10190) och de ville ha ca 700 spänn för att specialtillverka två ringar.
Inte jättebilligt men inte tokdyrt heller.... Leveranstiden skulle vara ca 4 veckor.

Någon som har erfarenhet av ringar från dem?

/Danne
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 03 nov 2008, 14:52

Dom brukar väl annonsera i Classic Motor?
Jag tror inte att dom kunnat hålla på om det inte vore bra grejor men har ingen egen erfarenhet.
Jag tittade i mina gömmor efter elitteratur men det var nog samma broschyr som du redan fått tag på.
Kan skvallra att en viss Per Eriksson (brukar skriva i Classic Motor, Traktorpower mm) är intresserad av att göra ett reportage om AMF. SKA jag tipsa honom? Han kan ha mer historik om hur "det gått till".

SL351
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 359
Blev medlem: 30 aug 2008, 08:39
Ort: Tärendö.

Inlägg av SL351 » 03 nov 2008, 16:13

Kul projekt!! har sneglat på den där annonsen, bra att den har kommit till nån som är intreserad, jobba på! :D
Yamaha S 350 europa. 2st. 69.
Yamaha SL 351 europa. 69.
Yamaha SL 300C europa. 73.
Rajd R60-L. 74.

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 03 nov 2008, 16:13

Laser skrev:Dom brukar väl annonsera i Classic Motor?
Jag tror inte att dom kunnat hålla på om det inte vore bra grejor men har ingen egen erfarenhet.
Jag tittade i mina gömmor efter elitteratur men det var nog samma broschyr som du redan fått tag på.
Kan skvallra att en viss Per Eriksson (brukar skriva i Classic Motor, Traktorpower mm) är intresserad av att göra ett reportage om AMF. SKA jag tipsa honom? Han kan ha mer historik om hur "det gått till".
Man kan ju hoppas att det är bra grejor, jag har dock ingen som helst kunskap om hur länge detta kolvringsföretag har hållit på... Därav min fråga.
Skulle vara kul att få veta mer om AMF i Sverige, så tipsa på bara!
Och vill han ha med en halvrisig, mirrablå historia så vet han vart han kan hitta en :lol:

/Danne
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

440+
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 29 aug 2008, 13:03
Ort: Mora

Inlägg av 440+ » 03 nov 2008, 17:39

Har även jagat land och rike runt efter nya kolvringar till denna motor, men kommit upp tomhänt.
Pratade med Göteborgs Kolvringsfabrik (0534-10190) och de ville ha ca 700 spänn för att specialtillverka två ringar.
Har du ingen svarvkunnig klurgubbe i din närhet? Jag jobbade förr med en sådan, när han skulle renovera sin traktor så gjorde han djupdykningar i skrotbingarna efter "finaste gjutjärn" och svarvade ringarna själv. Traktorn lever än, men tyvärr inte gubben
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 03 nov 2008, 21:45

Gjorde just en lite trist upptäckt, nämligen att jag får in ett 0,2 mm bladmått mellan kolvskirten och cylinderväggen.

Borde väl betyda att en borrning behövs, snarare än bara en honing och nya ringar...?

0,2 mm kolvspel på en 75 mm kolv är bra mycket, va?

/Danne
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 03 nov 2008, 22:34

Jag ska bums underrätta Per om detta. En artikel om renoveringen kan ju ge värdefulla tips. :)

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 04 nov 2008, 21:31

Denna motor verkar vara lika ovanlig som palt i USA.

Har letat genom hela nätet och bara funnit en enda modell till som använde samma motor och det är denna:

Evinrude Bobcat BE 200 (1970)
Bild

Bild


Försöker hitta en ny överdimensionskolv till min motor men att hitta några originalkolvar verkar man kunna glömma....

Måste därför hitta något annat som går att använda. De mått jag söker är dessa:

Borr: 75-77 mm
Kolvbult: 20 mm
Kolvhöjd: 70 mm eller längre
Centrum kolvbult till övre kolvkant: 27,5 mm

Arctic Cat:s 580 motor har 75,4 mm borr, är det nån som vet om den har 20 mm kolvbult?
Andra tips?

Vänd gärna ut och in på era gamla kolvgömmor så att denna MAG får ryta igen!

/Danne
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 05 nov 2008, 08:08

Du har PM.

Användarvisningsbild
Bäck
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:30
Ort: Västerås

Inlägg av Bäck » 05 nov 2008, 11:36

Har ägt en likadan skoter med MAG motorn och ångrar att jag sålde den... Grym sång och toppfart. Närmare 80 knyck! Har haft en Ockelbo 300 med denna motor i och även köpt en kolv till densamma hos Kalix Maskiner. De kanske kan ha ringar?

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 05 nov 2008, 15:57

Eleganten skrev:Har ägt en likadan skoter med MAG motorn och ångrar att jag sålde den... Grym sång och toppfart. Närmare 80 knyck! Har haft en Ockelbo 300 med denna motor i och även köpt en kolv till densamma hos Kalix Maskiner. De kanske kan ha ringar?
Oj, nu höjs förväntningarna! 80 blås, det är ju raketfart 8)
Har redan pratat med Kalix Maskiner, dock inte med Hugo själv.
Kanske vore värt ett samtal till!

Förresten, du råkar inte komma ihåg vilken rem du hade på AMF:en?
Liiite svårt att hitta nån info om den saken....


/Danne
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

mikke
Inlägg: 42
Blev medlem: 07 jan 2008, 10:52
Ort: Krok jemtland
Kontakt:

Inlägg av mikke » 05 nov 2008, 17:57

Kan du inte mäta remmen längd x bredd i topp

Användarvisningsbild
Bäck
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:30
Ort: Västerås

Inlägg av Bäck » 05 nov 2008, 22:09

Förresten, du råkar inte komma ihåg vilken rem du hade på AMF:en?
Liiite svårt att hitta nån info om den saken....

Det satt en "GTS 718" eller Ockelbos "korta rem" på min.

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Inlägg av Laser » 06 nov 2008, 14:44

DME skrev: Måste därför hitta något annat som går att använda. De mått jag söker är dessa:

Borr: 75-77 mm
Kolvbult: 20 mm
Kolvhöjd: 70 mm eller längre
Centrum kolvbult till övre kolvkant: 27,5 mm
/Danne
Har kollat kolvarna på 440 (eg 436cc) Kohler/MAG.
diameter 68mm
höjd 71mm
kolvbult 18mm

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Bennet » 24 nov 2008, 21:26

den här kan kanske vara intressant http://www.tradera.com/Instruktionsbok_ ... n-78489122 ?
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av DME » 26 nov 2008, 22:24

Bennet skrev:den här kan kanske vara intressant http://www.tradera.com/Instruktionsbok_ ... n-78489122 ?
Tack för tipset!

Har införskaffat en GTS718-rem, dvs Ockelbos korta rem.
Efter lite inställning av det justerbara transmissionshuset så sitter den som en smäck 8)

Det gäller ju att utnyttja de 20 vilda ponnysarna optimalt :wink:

Bild

Bild

Bild
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Användarvisningsbild
Bäck
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:30
Ort: Västerås

Min AMF

Inlägg av Bäck » 27 nov 2008, 21:04

Oj... Råkade skapa ett nytt inlägg när jag skulle svara på det här.
Nån kanske kan ta bort det.

Så här såg min AMF ut i alla fall :D

Bild
Ockelbo 300 -69
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=8&t=6549" onclick="window.open(this.href);return false;

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Min AMF

Inlägg av DME » 28 nov 2008, 08:59

Eleganten skrev:Oj... Råkade skapa ett nytt inlägg när jag skulle svara på det här.
Nån kanske kan ta bort det.

Så här såg min AMF ut i alla fall :D

Bild
Tack för bilden!
Vet vad det var för årsmodell på den?

Jag ser att du inte har tanken längst bak under dynan på denna, samt att boxen under dynan ser annorlunda ut jämfört med min.
Hade den tanken inbyggd i chassit längst fram?

Min har nämligen både och, så jag funderar på om någon bytt ut grejorna under årens gång.

Ser också att du hade kvar "stödet" längst bak på chassit. Mitt är försvunnet med nu vet jag iaf hur det ska se ut!

Mvh
Danne
Senast redigerad av 1 DME, redigerad totalt 28 gånger.
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Skriv svar