ockelbo 400 projekt

Bilder och information om ditt skoterprojekt
Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 kort projekt

Inlägg av victorkw » 10 maj 2016, 12:27

har haft lös svingen och haft ut och bytt lagret, å hjälpte det?? NÄ!! :evil: liktförb-nnat vart lagret varmt så jag rev lös axeln en gång till, då såg jag att lagrets inre bana hade tagit i koppen, eftersom jag inte ides slita lös lagret igen så gjorde jag en liten fuling, slipade ner det med rondellen helt enkelt, fettade in lagret på nytt, satte tillbaks allt, helnöjd, å tänkte nu funkar det, funkade det då? NÄ!!! :evil: så har antagit metoden ''gasa till det rasar'' å fixa det till sommaren! har svetsat dit ännu en båge, baraföratt, såg lite bättre ut än bara tomma rör som stack upp, sen så har jag sett att ockelbo har haft lite olika bågar å rör där bak genom åren, eller ja hade sett bra ut om jag nu hade svetsat det ordentligt å inte bara gjort en massa ''korpskit'' till svetsar, steker ihop det ordentligt med migen till sommaren tror jag! :mrgreen: har god lust å knåpa ihop en boggie ala larven till den, har nån forestfoxboggie hemma som skenorna är av i på flera ställen, men när det är kort matta så blir det ju perfekt, tänkte göra den bara gummifjädrad, funkar ju på larven så varför inte här, den lär ju bli lätt iaf när den bara består av vändhjul å aluskenor + motorkuddar.....nån som tror nåt dylikt kan funka?? det var allt för nu, sorry lite dåligt med bilder! mer uppdateringar när jag börjar riva isär saker och ting....igen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 15 maj 2016, 22:27

gokväll. fick nå knaside att göra ockelbon lättare, som sommarprojekt, som tidigare nämnt en lättare boggie ska byggas(på nåt sätt), tror jag måste knåpa ihop ett par lättare skidor, en lättare dyna, ett lättare variatorskydd, bort med alla lysen å andra ''onödiga'' grejer och kanske hålsågen får komma fram en sväng. har redan knåpat dit en betydligt lättare tank av en gammal oljeburk från en forestfox, istället för 20L plåttanken, så jag tror det kan bli intressant å se hur lätt man kan få den, å se hur mycket fart man kan få med motorn original!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av SS440-80 » 16 maj 2016, 07:35

Blir bara korta turer med den tanken :thumbright:

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 16 maj 2016, 11:54

SS440-80 skrev:Blir bara korta turer med den tanken :thumbright:
haha jo, får göra plats för en 5L dunk nånstans!! ;) fast rotax 250dl motorn är ju ioförsig inte så törstig, men blir ju en rejäl skillnad i vikt, ett hekto plastank mot, säkert, 5kg plåttank!! 8)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 10 jul 2016, 21:02

Liten uppdatering, projektet ligger långt ifrån still, skotern är riven ända in till chassiet, de flesta "onödiga" grejerna har kapats bort plus en hel del rost, nytt lyfthantag bak är fixat, hålsågen har vart framme en runda å växellådan är borttagen till fördel för ett kedjehus från en elan som är betydligt lättare, jag har lite exprimentlusta med skidorna(få se vart det slutar! ;) ) pipa kommer det bli, med lite udda montering(kommer ligga i buken vart tanken en gång var!), boggien kommer bli en kombo(läs hopplock) av boggievagga, slides och svingen från en elan, lär bli en ganska stum grej ;) ....m.m så kommer en rejäl uppdatering med bilder när tiden hittas!
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 16 aug 2016, 19:05

här kommer tillslut en rejäl uppdatering, har hänt en hel del!(ursäkta bildkvaliten, min telefon har fått nåt ryck!) boggien är ett specialbygge av en ledad förlängning från en aktiv panter lång boggie,delar från en elanvagga å en elansving.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 14 okt 2016, 20:37

för dem som tror det här projektet har avstannat kan jag hälsa att ockelbon redan vart på ett par provturer på gräs 8) , den sticker rätt bra! högre tillslag så! ;) ändring av boggien blev det, gjorde två ''förlängningar'' så att elansvingen sitter åt rätt håll, förlängningarna är av samma plattjärn som elanen i en annan tråd jag har, fast kortare! slidesen är stumbultad bak i ett par plåtar som satt där original, fram i en axel från en elanvagga, bakändan på slidesen sitter i axeln för vändhjulen, med längre bultar och distanser, fram är det ju en aktivvagga(funderar på att förstärka den med extra fjädrar så den pallar trycket, brukar vara första vaggan som pajar fjädrar...) har inte sett några större bekymmer med boggien än så länge, ja jo skidtrycket är lite lågt men mattan verkar ha fint grepp(skidres på gräs!)! dynan är en bit formplyfa med två lager påskruvat liggunderlag, lätt ska det va! :lol: tanken är flyttad brevid magnapullen, var lite ivägen där den var förut och den sitter bättre nu! bromsen är tillbaks och luftad, ett variatorskydd i perforerad plåt är också monterat! måste säga att den har blivit väldigt lätt, trots att växellådan är kvar, inga gissningar på vikt dock! ni får ursäkta de dåliga bilderna, kommer inte för fem öre överens med min tjorvande mobil! :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 01 nov 2016, 07:18

Nån som vet hur många hk en ockelbo 400/4000-växellåda håller?
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 06 nov 2016, 22:03

varför jag undrar är för att jag har lite planer i som involverar en 467:a, nån modernare boggi, samt en matta med lite kammar, å såklart riva ända in till bara chassiet.....igen och faktiskt göra allt ordentligt, rostlagning och lack! 8) får se vad det slutar i! ;)
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 10 dec 2016, 18:54

Nu har jag boggie och matta! Srv-boggie blev det! 467:an är ännu i okänt skuret skick, men chassiet blir nog nästa grej att ta itu med(står för närvarande i ett hörn helt översnöad)! ;) händer grejer, men långsamt, blir nog mer fart på det här projektet efter jul å nyår!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

brorhenrik
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 mar 2014, 19:53
Ort: gargnäs

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av brorhenrik » 13 jan 2017, 16:58

Har du kvar originalmattan? Vill köpa den i så fall

Användarvisningsbild
victorkw
Inlägg: 227
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:46
Ort: Nattavaara

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av victorkw » 16 jan 2017, 06:02

brorhenrik skrev:Har du kvar originalmattan? Vill köpa den i så fall
du har pm
Kemi's Fulmek AB
varför krångla med felkoder, när det finns brytspetsar å förgasare!!
elan deluxe 343 154'' -74
lynx 120 -75
formula mx/plus 536 -91
Lenko Larven 690 -69(tror jag)
Tundra extreme 600 ho etec
Skidoo valmont 399 -?(-71 kanske)

Användarvisningsbild
swampen
Inlägg: 375
Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
Kontakt:

Re: ockelbo 400 kort projekt

Inlägg av swampen » 24 dec 2021, 11:02

victorkw skrev:
10 maj 2016, 12:27
har haft lös svingen och haft ut och bytt lagret, å hjälpte det?? NÄ!! :evil: liktförb-nnat vart lagret varmt så jag rev lös axeln en gång till, då såg jag att lagrets inre bana hade tagit i koppen, eftersom jag inte ides slita lös lagret igen så gjorde jag en liten fuling, slipade ner det med rondellen helt enkelt, fettade in lagret på nytt, satte tillbaks allt, helnöjd, å tänkte nu funkar det, funkade det då? NÄ!!! :evil: så har antagit metoden ''gasa till det rasar'' å fixa det till sommaren! har svetsat dit ännu en båge, baraföratt, såg lite bättre ut än bara tomma rör som stack upp, sen så har jag sett att ockelbo har haft lite olika bågar å rör där bak genom åren, eller ja hade sett bra ut om jag nu hade svetsat det ordentligt å inte bara gjort en massa ''korpskit'' till svetsar, steker ihop det ordentligt med migen till sommaren tror jag! :mrgreen: har god lust å knåpa ihop en boggie ala larven till den, har nån forestfoxboggie hemma som skenorna är av i på flera ställen, men när det är kort matta så blir det ju perfekt, tänkte göra den bara gummifjädrad, funkar ju på larven så varför inte här, den lär ju bli lätt iaf när den bara består av vändhjul å aluskenor + motorkuddar.....nån som tror nåt dylikt kan funka?? det var allt för nu, sorry lite dåligt med bilder! mer uppdateringar när jag börjar riva isär saker och ting....igen!
Lagret ”går varmt” och Fettat om lagret??
De finns ju inget läger där ens!?!

De enda som är kvar är ju en uppäten innre och yttre lagerbana?😄😳 har du kört sådär?
Rajden ärFavoriten!

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: ockelbo 400 projekt

Inlägg av SS440-80 » 24 dec 2021, 13:04

Visst är det en gammal tråd, men du har rätt :D :D


Du Zwampen är verkligen i läshumör :mrgreen: Hur går det med sjukskrivningen?

Är ju många trådar som du läst ( :thumbright: ) och lagt in svar på, som trådskaparen varit inaktiv i flera år.
Men man undrar liksom du: " hur gick det sen? "

Kanske ett PM till dem med samma text som du lagt in i dina svar skulle få dem att komma in och ge ett svar... :?: Funkar förstås bara om de har PM-meddelandet kopplat till notifikation till deras e-postadress.

Skriv svar